Yngelfrågor Auratus och Aurora

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    Yngelfrågor Auratus och Aurora

    Hej. Har mina nyspottade yngel i ett kar på skrivbordet, på jobbet. Har den minsta pumpen man kan tänka sig, men det verkade ändå som om det var för starkt tryck i den så hälften av dom nyfödda drogs in där och avled. Har gott om utrymmen för att dom skall kunna gömma sig men ändå så. Nåja var tvungen att stänga pumpen, vilket inte borde vara någon fara för syresättningen iaf, har gjort ganska så täta delvattenbyten. Men hur skall jag hålla nitriten stången, har märkt en stor skillnad sedan jag slog av pumpen.

    Är det så att nyttiga bakterier och annat i filtermaterialt "dör" om inte pumpen är igång?. Nu är det en fight mot höga värden konstant.'

    Har bytt "allt vatten" * 2 sedan igår.
    Yngeln står just nu vid ytan och kippar efter andan....vad göra...bråttom..hehe
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Om du säter en "damstrumpa" på pumpens insug så får du inte in några yngel där.

    Har du något gömtälle åt dina yngel eller kan det vara så att dom drar sig till pumpen för att söka skydd?

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      Okej Medion. Jag skall testa en damstrumpa...nylon alltså. Så får vi se vad det gör.

      Hur mycket och täta vattenbyten skall man våga göra för att hålla nitriten stången? Vad klarar ynglen av?

      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Ja en nylonstrumpa.

        Ang vattenbyten så finns det väl en massa skolor. Men små täta(ibland dagliga) vattenbyten har funkat för mig. Yngel är mer tåliga än man tror, men för den sakens skull ska man inte slarva.

        Kommentar

        Arbetssätt...