Troffe problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard81
    Användare
    • januari 2004
    • 91

    Troffe problem

    Jag köpte 25st Tropheus sp. Ikola i söndags, 11 vuxna och 14st 7-8cm. 2 vuxna nu fått ordenligt med stryk. Så dessa går nu i ett eget kar.
    Vad ska göra med den dominanta hanne? Hur ska man få han lungnare?
    Nu kör jag på lite inredning. Ska jag bygga mer grottor eller blir dom ännu aggresivare då?
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    prova med två stenrösen i var ända av burken och be en bön att dom tar ett var, det kan funka ibland.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Antingen plockar du ur den dominanta hanen så han får stilla sig lite eller så plockar du ur all sten eller kör på 3 stora stenar. En i högra hörnet, en i mitten och en i vänstra hörnet. Håll ett öga på dem hela tiden så du kan ingripa om det går snett. Mata de 2 som går i karantän karet försiktigt så att de inte åker på soten då de är stressade och tarmsystemet är ur spel.
      Hur stort är karet?

      Lycka till.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Mata upp dom 2 fiskarna som du har tagit ut så att dom är i bra kondition.
        Sedan möblera du om ordentligt i karet och släcker ner och släpper i dom andra 2 fiskarna.
        Samtidigt be du en bön att det fungera.
        Fungera inte det så är det bara till att plocka ut den dominanta hanen.

        Kommentar

        • Rickard81
          Användare
          • januari 2004
          • 91

          #5
          Karet är på 540l.
          Tack för dom snabba svaren prövar nog med att även plocka upp den dominanta hannen.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag skulle plocka ur all sten...sköter han sig inte efter det så tycker jag du skall göra som Cutekid skriver...dvs plocka ut den dominanta hanen en stund.

            Tråkigt att du fått problem Rickard, men jag hoppas att det löser sig snabbt så fort gruppen acklimatiserat sig ordentligt.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag förstår vad "bmwpower" menar men det kan lätt missförstås. Mata ALDRIG Tropheus som fått stryk, det blir "soten" direkt. De måste gå lugnt och ensamma i någon vecka innan de får någort att äta.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                I nästa nummer av Ciklidbladet finns det med en artikel med samma titel som denna tråd. Den artikeln tar dock upp lite andra problem än vad som beskrivs här.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Rickard81
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 91

                  #9
                  Idag dog en av dom mobbade tyvär . Men den andra börjar bli bättre.
                  Nu är det lungt i karet när den dominanta hannen inte är där.
                  När jag köpte fiskarna fick jag ett tips om att slänga ned en tuffare mbuna om de blev för bråkigt. Det ska tydligen ta bort troffarnas aggresivetet. har själv svårt att förstå varför det skulle göra det. Nån som vet om de stämmer?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...