Hjälp med fisklistor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Hjälp med fisklistor

    Tjena! Nu har jag bestämt mig för att skaffa ett akvarium med afrikanska ciklider. Har inte köpt något än men letar för fullt. Akvariumet kommer bli 350-400 liter ungefär. Beror på vad jag hittar.

    Men jag tänkte att det kanske skulle kunna vara bra att ha någorlunda koll på vad man ska ha där sen. Det här blir mitt första ciklidakvarium och jag har ingen vidare koll på dom så hjälp skulle vara välldigt uppskattat.
    Jag har ännu inte bestämt vilken sjö det ska bli. Så alla tips är mycket välkomna.
    Om det blir malawi så skulle jag gärna vilja ha Blå Delfinciklid. Och om det blir tananyika så är Prinsessan av Burundi en favorit. Men det är inte så viktigt.
    Om någon kunde hjälpa mig med några "fisklistor" så skulle det vara kanon!

    Ett plus är förstås om fiskarna inte kostar alldeles för mycket eftersom min budget som 14:åring är rätt begränsad.
  • Vingåker
    Användare
    • november 2004
    • 73

    #2
    Du behöver minst en kraftig pump,doppvärmare till bakgrund finns det
    bakgrunds plancher att köpa,botten grus borde vara fin kornig typ bläster sand sedan kan du skaffa några stenar så att fiskarna kan gömma sig om dom blir stressade sedan kan du ha om du vill någon tålig växt som inte fiskarna äter upp och någon eller några malar är också bra att ha.
    Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

    Kommentar

    • copy
      Användare
      • september 2004
      • 68

      #3
      Delfin ciclid vil jeg ikke anbefale,da denne blir veldig stor.
      Deen er anbefalt å ha i 540 l..Ville satset på mbunas....Men det kan sikkert noen andre hjelpe deg med(som har mer anelse på navn)..
      <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

      Jeg glemmer alltid noe!!!!

      Kommentar

      • St.Anger
        Användare
        • oktober 2004
        • 76

        #4
        Misstänkte nästan det. Men då skippar jag Delfinciklid.

        Inredningen i akvariumet hade jag tänkt mig skulle vara finkorning sand med en massa stenar och minst tre stora stenrösen.

        Kommentar

        • CichBoy

          #5
          hej där st.anger !

          jag e oxå nybörjare på ciklider .. har bara haft sällskapsfiskar förut, men nu har en kompis köpt två större akvarier (200 och 300 liter) som vi ska ha lite olika ciklider i ..

          skriv gärna å berätta hur det går med dina firrar ! =)

          Dave

          Kommentar

          • St.Anger
            Användare
            • oktober 2004
            • 76

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av St.Anger

            Tjena! Nu har jag bestämt mig för att skaffa ett akvarium med afrikanska ciklider. Har inte köpt något än men letar för fullt. Akvariumet kommer bli 350-400 liter ungefär. Beror på vad jag hittar.

            Men jag tänkte att det kanske skulle kunna vara bra att ha någorlunda koll på vad man ska ha där sen. Det här blir mitt första ciklidakvarium och jag har ingen vidare koll på dom så hjälp skulle vara välldigt uppskattat.
            Jag har ännu inte bestämt vilken sjö det ska bli. Så alla tips är mycket välkomna.
            Om det blir malawi så skulle jag gärna vilja ha Blå Delfinciklid. Och om det blir tananyika så är Prinsessan av Burundi en favorit. Men det är inte så viktigt.
            Om någon kunde hjälpa mig med några "fisklistor" så skulle det vara kanon!

            Ett plus är förstås om fiskarna inte kostar alldeles för mycket eftersom min budget som 14:åring är rätt begränsad.

            Kommentar

            • Spec

              #7
              om du vill ha malawi kan jag rekommendera:
              Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.


              gå in på stocklist

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Spec "mats"

                om du vill ha malawi kan jag rekommendera:
                Carstens Dyrehandel har eksisteret siden 1987 og er Aalborgs ældste dyrehandel. Vi går meget op i at hjælpe kunderne gennem vores mange års erfaring og viden.


                gå in på stocklist
                Blir nog kanon för en 14årig kille o ta tåget ner dit o handla lite =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • St.Anger
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 76

                  #9
                  Tack för länken. Men som sagt så blir det tyvärr en aning långt att åka dit från Stockholm. Men det fanns ju bilder på en välldig massa fiskar. Nu blev det ännu svårare att bestäma sig.

                  Min jakt efter att lämpligt akvarium fortsätter. Har hittat ett snyggt nu så snart kanske det blir av. Fast det är på 300 liter. Lite mindre än jag tänkt men pga platsbrist är det egentligen bättre.
                  Har funderat på att ha en sorts Aulonacara med två andra sorters mbunas. Går det? Läste nånstans att man på ett ungefär kunde ha en art per 100 liter. Hur många av varje grupp bör man ha? Hur många honor/hanar?
                  Har kollat lite efter olika ciklider och har hittat det här som jag tycker verkar intressant:

                  Aulonocara baenschi


                  Aulonocara stuartgranti "Cobwe"


                  Har även sett en välldigt snygg Aulonocara som var rejält orange med blått huvud. Har för mig att den kallades Röd Rubin.

                  Mbunas då.
                  Labidochromis caeruleus "Nkhata Bay"

                  Fast den gula varianten är inte fel den heller. Fast jag tycker nästan vit är snyggare.

                  Melanochromis interruptus


                  Pseudotropheus sp. "acei"


                  Iodotropheus sprengerae


                  Det är några exempel jag fastnade för när jag bläddrade igenom zoopets ciklid avdelning. Finns massor av flera jag gillar, men det här är några dom jag tyckte kändes vackrast och mest intressanta.

                  Förresten. Kan man ha någon växt? Typ någon tålig som t.ex. jättevallisneria?

                  Kommentar

                  • matt.is
                    Användare
                    • september 2003
                    • 386

                    #10
                    Visst går det att ha Blå delfinciklid i ett akvarium på 350-400 liter.
                    Snygg och trevlig och lätt att få yngel av. Rekommenderas.

                    Jag hade en grupp ett bra tag i ett 300 liters
                    Minimiburken bör dock vara på 375 liter enl Zoopet.com

                    Kommentar

                    • St.Anger
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 76

                      #11
                      Blev lite fundersam där ett tag eftersom det som sagt står 375 på Zoopet. Men det går alltså med en burk på 350-400? Isåfall måste jag nästan ha det. Akvariumet på 300 liter blev sålt innan jag hann ringa på det. Krävdes lite föräldraövertalning. Och när jag äntligen var klar med det blev det sålt.
                      Men nu är jag på jakt igen. Då blir det nog en större burk.

                      Vad kan man ha för sällskap till delfinciklid? Och hur många av dom bör man ha?

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Delfiner är generellt rätt snälla och timida men de kan emellanåt sno små firrar till middag, se http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=751 t ex.

                        En grupp på 4-5 stycken ska säkert gå bra i ett 375 liters, lite beroende på vad du vill ha för andra firrar och hur många. Jag hade mina i ett 720 tillsammans med mbunas och förutom att de gillade Saulosi till frukost så hade jag inga bekymmer.

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 76

                          #13
                          Hehe, sånt vill man ju gärna undvika. Välldigt bra bild förresten!

                          Hade som sagt tänkt mig någon Aulonocara och några mbunas. Gärna Aulonocara baenschi eller Röd Rubin. Mbunasarna har jag ingen aning om.

                          Kommentar

                          • St.Anger
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 76

                            #14
                            Måste bara påpeka att tanganyika också är intressant.

                            Kommentar

                            • St.Anger
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 76

                              #15
                              Nu så har jag hittat ett 400 liters akvarium som verkar perfekt, så det kommer troligtvis bli det. Måste bara vänta tills mina föräldrar kommer hem så jag kan visa dom det. Weeee!!! EDIT* Nu är det fixat. Ska kolla på det imorgon.

                              Hur är det med Tanganyika? Vilka kombinationer kan jag ha därifrån?
                              Har allvarliga problem att bestämma vilken sjö det ska bli. Malawisarna ser ju i dom flesta fallen snyggare ut men tanganyika verkar lite mer intressanta. Svårt det här.

                              Deelay, har du fått mitt mail än?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...