Malawi som kliar sig. Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Malawi som kliar sig. Vad göra?

    Mina Golden (ev även Cynotilapia Afra) skrapar sidan mot botten och stenar. Har förstått att det kan bero på att vattnet håller för låg saltnivå. (Salthalten har ju diskuterats i detta forum förut.) Jag har, efter rek., 4 tsk salt/ 100 liter vatten = 20 ml salt/100 l = 0,02 %. Låter detta för lite? Idag har jag dubblat dosen. (8 tsk/100 l, 0,04%) Ska jag öka ytterligare?. Kan klådan/beteendet bero på något annat? Jag har pH ca 8, nitriten under kontroll, 25 grader C. Saltet är jodfritt Falksalt
    /PH
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Exakt varför detta beteende uppkommer vej jag inte men vad jag däremot vet är att fiskar(malawi) som jag dragit upp och som alldrig sett skymten av extra salt drabbas inte av detta men de som farit hit o dit från extrasaltat vatten drabbas av det då och då men som sagt varför vet jag inte.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Om man ska salta så brukar ju rekomendationen vara ca 1dl på 100liter

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #4
        Det låter mycket, men OK det blir ju bara 0,1%. Kanske det motsvarar Malawi? Finns det någon FARA med att salta så mycket?

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Jag har själv slutat helt med salt. Men 0.5 - 1dl är vad de flesta har och det är ingen problem, jag använder salt endast vid sjukdom nu för tiden.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Problemet är ju att man vill ha mineraler och andra salter än natriumklorid som det blir för mycket av när man kör med vanligt salt vilket ger skeva värden som inte bra för fisken(malawi).
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Jag har sluat med salt & slår i lite aquatan vid vattenbyten & jag tycker detta har hjälp betydligt, fiskarna kliar sig inte lika mycket längre. om det är aquatanen eller något annat som gjort susen vet jag däremot ej...
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • stahl_mikael
                Användare
                • januari 2004
                • 114

                #8
                Alla malawisar kliar sig väll mot botten då och då. Kliar dom sig en efter en hela tiden så ser det ju ut som mycket. Det är vanligt. Vi kanske inte tänker på samma sak. lycka till

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  Tack "stahl_mikael" för lugnande ord, oavsett om du har rätt eller inte . Jag ska hålla utkik och kanske inte behöver oroa mig om det är någon då och då som kliar sig, det gör vi ju lite till mans..
                  Men måste ändpå fråga, VAD är det för mineraler, "deelay" som man kan komplettera med, vet du det, och i vilket salt finns det i så fall? Jag tänker inte köpa Ektozon för 1000 kr /kg. I s.k. havssalt är det 99,6% NaCl! Jag kör med lite sånt så länge.
                  PH

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    PerH!

                    Här kan du kolla lite om du inte redan gjort det.


                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #11
                      Jag har i princip slutat med salt och tycker att det lett till att fiskarna kliar sig mycket mindre. Det händer fortfarande men sällan. Varför? Vet ej!

                      Kommentar

                      • Per H
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 147

                        #12
                        Tack deelay för länken. Intressant tabell!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...