Vilka malawis passar bra ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vilka malawis passar bra ihop?

    Står nu inför det angenäma problemet med vilka malawis jag ska hålla.
    Har satt mig in lite och är intresserad av att hålla några Happlisar samt Aulonocaras. Funkar följande uppsättning?

    2+4 av "Kadango red fin"
    2+4 av "Steveni taiwan"
    1+2 av Aulonocara "eureka"
    1+2 av Aulonocara "röd rubin"
    samt ev. 1+2 av Aulonocara stuartgranti

    Är lite osäker om jag kan hålla 2 hanar av happlisarna men har läst att det kan gå bra om man har ett tillräckligt stort kar (mitt är 160x60x60) ska också tilläggas att jag har en BTN-rocky bakgrund som tar en del plats i anspråk. Kom gärna med förslag.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är mycket lurigt att blanda Aulonocara och jag skulle inte gjort det. Det är så gott som samma fisk allihop och korsningsrisken är mycket hög. Om du nu ändå känner att du MÅSTE blanda dem, läs denna lilla artikell:

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok, Zaphi!
      Vad anser du om Happlisarna kan jag hålla de jag angivit?
      Har du några andra tips på malawis jag kan ha ihop med Happlisarna?
      Tänkte hålla en 4-5 olika arter.

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Steveni taiwan är enligt min erfarenhet väldigt oaggressiva mot honor - du kan ha 4+2 om du vill.

        Kadango red fin-hannar kan ev bli svårt att ha flera i samma kar när de blir stora - det kan fort bli en jättefin och en död. Kadango är dock riktigt fina fiskar, och som Utaka har de ett helt annat rörelsemönster än de som är bundna till sandbotten - de rör sig mycket i öppet vatten och när man har matat (om man ger mat som smular en del) precisionsmanövrerar de med snärtiga rörelser för att snappa upp små matbitar i vattnet. Som stora får de ju ett väldigt mäktigt utseende också.

        Jag skulle kunna tänka mig att Sciaenochromis fryeri eller Placidochromis sp. "phenochlius tanzania" skulle passa bra
        och vara ett snyggt tillskott till de arter du angivit.

        Mitt råd är att begränsa antalet arter till kanske tre eller högst fyra. Den roligaste interaktionen mellan fiskarna sker inom samma art. Ju fler du har av varje art, ju roligare blir det. Å andra sidan ska det heller inte vara för många totalt, för då bildar de bara ett fisksoppestim.

        Mitt val:

        2+3 Kadango red fin
        2+3 Aulonocara baenschi eller Aulonocara stuartgranti "yellow maleri"
        3+4 Placidochromis sp. "phenochlius tanzania"
        Malar
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Väldigt dumt att ha 2 hanar mycket bättre att ha 1 hane eller fler än 2 hanar isf...2 Hanar slutar oftast (alltid för min del) med att den ena får rejält med stryk

          Kommentar

          Arbetssätt...