kompletering av fiskar till Lamprologus brevis??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    #16
    hittar inte kabeln till kameran, ledsen, men jag har svart grus/sand, en kalksten + 2 andra stenar och lite javamossa.

    har beställt javaormbunke pch skall kompletera med snäckskal och mer sten

    Kommentar

    • ralp
      Användare
      • november 2004
      • 70

      #17
      Hur gick det? Vilkar fiskar blev det?

      Hejhopp. Ralp

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #18
        Hej!
        Jag antar att "djuraffären i Bromma" är (nya)Akvarielagret, annars fattar jag ingenting......Fniss!
        Stirra er inte blinda på volymen, jag håller fn. 21st tropheus i ett 144 l akvarium, ja jag vet att det är för litet för dem men det verkar de inte fatta, hittills så funkar allt bra...
        Ralp: Varför inte passa på och ta till 10 cm till på höjden, det gör inte så stor skillnad i vikt ändå....ser dock troligen bättre ut...
        Beställ/köp ett 125*40*40 och testa att hålla följande kombination:
        Snäcklekare, 1 par T.ex Julidochromis marlieri/ lelupi, och som kronan på verket 5-10 Tropheus( köp ungfiskar!!!)...
        Akvariet skall innehålla ett stort stenröse för att Jullarna och tropheusen skall ha nå´t att gömma sig i. Gärna med t.ex keramikrör som "tunnlar" inuti stenröset...

        Testa!
        Lycka till

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #19
          när det gäller rekommenderad akvariestorlek så går zoopet nog på standardmått.

          Ett 125cm långt akvarium är nog inga problem att hästnosar i, bara du ger dem bra med gömställen (de är aggressiva mot varandra). Satsa på en liten grupp på 3 st så att de kan bilda par naturligt (oftast måste du lyfta ut den tredje individen när två bildat ett par). Hästnosar är riktigt härliga fiskar om man har mycket sten där de kan gömma sig.

          Att ha snäcklekare och hästnosar i det akvariet anser jag vara optimalt. Andra fiskar du kan ha är en ancistrus mot för mycket alger och kanske en liten julidochromis (dickfeldi eller transcriptus). De andra jullarna är oftast aggressivare och kräver större akvarium.

          Apelsinciklidena är väldigt snygga men riktigt aggressiva och tar dom permanent revir kan det bli svårt för alla övriga fiskar.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #20
            Lamprichthys tanganicanus ären trevlig icke ciklid som kan funger perfekt för din burk, men den kan vara lite svår att få tag i men a-lagret brukar ha den från o till.


            varför inte prinssesor, Neolamprologus brichardi, vet jag att fungerar utmärkt med brevis.


            kanske en liten Julidochromis ornatus,


            Xenotilapia flavipinnis är också en fin kandidat.


            Callochromis macrops skulle kunna fungera men den kan vara ganska aggro men 1+2 och rätt inredning.


            lite val möjlighter finns det ju, men jullarna är nog mitt hetaste tips.

            MVH Pontus
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • LadyTiera

              #21
              tack så mycket, ska läsa igenom allt ordentligt

              Kommentar

              • ralp
                Användare
                • november 2004
                • 70

                #22
                Tack för er hjälp! Mycket rolig!

                @ Tropheus - visst - HEMSKT GÄRNA - de är faktiskt min absoluter favo som gjorde att jag nappade på akvariehobbyn. Men jag vågar mig inte riktig på de som nybörjare och med en "gränsfallkaret" - men NÅGON GÅNG i mitt liv skall det blir av!

                @ Lamprichthys tanganicanus - de hade jag också tänkt på - men jag är lite rädd för deras storlek (15cm).

                @ Prinsessor - hmmm - som icke-snäck-substratlekare föredrar jag nog Julidochromis ornatus eller transcriptus.

                @ Xenotilapia flavipinnis - javisst - om jag får ha den? Jag föredrar nog papilio-varianten...

                @ Leleupi - Apelsinciklider - gå bort nu - trots sin fina färg ...

                @ Callochromis macrops - den hade jag faktiskt inte alls på notan - hmmm... 15 cm är kanske lite avskräckande...

                heheh - jag börjar närmar mig min favoritlista - nytt förslag:


                1. Lam. multifasciatus (som snäck-substratruvare) ... bara de - inga occelatus eller brevis
                2. Julidochromis transcriptus (som substratruvare)
                3. Helst Tanganicodus irsacae (prickig hästnos) men ifall det går Xenotilapia papilio (som munruvare)

                Är det svårt att få hästnosar att leka/ruva ? Finns det en mer lämplig art än just den prickig hästnosen?

                Om denna förslag är "godkännd" av er - hur många individer skulle ni tar då? Fortfarande 125X40X30 = 150 Liter. Jag är för feg för 200 Liter

                JÄTTETACKSAM för kommentarer och hjälp.

                Hejhopp. ralp

                p.s.: kanske dax för nen ny tråd - typ Erfarenheter med hästnosar?!

                Kommentar

                • LadyTiera

                  #23
                  ralph, kanske möts vi på bromam nångång, ska köpa en ny sladd till kameran så kan vi se hur det blir i våra kar

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #24
                    Ett tips ang. xenotialpia pailio. Dessa fiskar är rätt så lättskrämda och ofta väldigt dyra fiskar. Detta eftersom det ofta handlar om viltfångade exemplar. De är även ganska sällsynta i handeln så det är inte en nybörjarfisk. De yngel som finns är däremot något att satsa på, men du skall nog ha ett större akvarium än 150 liter. Flavipinnisen är en av de mer vanliga xenotilapiorna och är väldigt vackra må jag säga eftersom jag haft ett litet gäng själv. De är dock ganska lättstressade och panikruschar tills akvariet tar slut om de blir skrämda.

                    Om jag hade vart du skulle jag satsat på brevis/multisar, hästnos och kanske någon julle om det är 125-akvariet du snackar om. Men köp ett 200liters eller större, om du skall måttbeställa så är 120*60djupt* 40 högt ett trevligt mått (240liter).
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      I sammanhanget: multisar har _mycket_ större revir, är _mycket_ tuffare, och gräver _mycket_ mer än brevis gör. Brevis är dessutom parlevande, medan multisarna kör med ett slags kolonier.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...