kompletering av fiskar till Lamprologus brevis??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    kompletering av fiskar till Lamprologus brevis??

    Har varit och prelbeställt 2 par Lamprologus brevis, börjat inreda akvariet med sand och beställt snäckor från deras "hemsjö"

    min undran är; kan jag kompleter amed någon annan fisk?

    jag har ett 80*40*35 akvarium och vill gärna ha i iaf en mal för algernas skulle och gärna någon fisk som gillar att hålla sig till mitten/toppen av akvariet.

    vad säger ni?
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    Visst kan du ha en mal.

    Fisk som håller till i toppen kan vara problematiskt om du vill vara biotopriktig. Men annas så fungerar Guppy bra.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • LadyTiera

      #3
      nja, jag vill helst vara biotopriktig så gott det går, så guppysar (blä) struntar jag i, har du något tips på en fin/rolig mal som passar ihop med de fredliga brevisarna och gillar ett ph på 8-8,3?

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        På den frågan måste jag nog svara synodontis petricola. Men om den dessutom skall äta alger så är det nog bara ancistrus som gäller, om du inte vill trycka i en hästnos eller tropheus i baljan förståss.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • LadyTiera

          #5
          min djuraffär säger att jag enbar bör ha ett par och kompletera med andra fiskar, finns det någon annan som trivs i denna miljö? (ph8-8,5) lite växter och som trivs med dessa små ciklider?

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

            På den frågan måste jag nog svara synodontis petricola. Men om den dessutom skall äta alger så är det nog bara ancistrus som gäller, om du inte vill trycka i en hästnos eller tropheus i baljan förståss.
            MVH
            Magnus
            Kolla måtten på karet. På tok för litet för troffar.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • LadyTiera

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

              På den frågan måste jag nog svara synodontis petricola. Men om den dessutom skall äta alger så är det nog bara ancistrus som gäller, om du inte vill trycka i en hästnos eller tropheus i baljan förståss.
              MVH
              Magnus
              Kolla måtten på karet. På tok för litet för troffar.
              kom med tips då! (givetvis kollar jag upp fiskarnas mått osv, jag vill ha en så optimal miljö för dem som jag kan åstakomma)

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Jag skulle satsat på några fler Brevis. Dela upp karet med en fin sandyta och ett större stenrös i andra änden av karet. Ett lekpar av en Julidochromis skulle nog sitta som ett ålaskinn. Lycka till.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  Hej!

                  det enda är nog som carl säger att ha lite fler brevis i, nån ancistrus går väl oxå. Men några fler sorters tanganyika i det karet är bara att tigga om bråk, om du skulle välja jullar så gäller det ju att ha ordentligt med stenröse och avgränsningar i akvariet.Möjligvis så skulle det gå med några små leptosoma men jag tycker att karet är i minsta laget för det. Kanske ha några tanganyika killies men jag vet inte vad de fiskarna kräver för utrymme.

                  mvh

                  Peter
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • ralp
                    Användare
                    • november 2004
                    • 70

                    #10
                    Hej LadyTiera, får jag hänger på trådet?

                    Hej till alla. Jag är nybörjare. Tänker också att skaffa ett kar med snäckciklider. Min favorit är dock multifasciatus. Eftersom jag inte få ha ett jättekar (vikt!) - tänkte jag på en speciallösning: 125l x 40b x 30h = 150 liter. Då blir det ju större bottenyta i förhållandet till volymen. Dessutom håller sig de ju ändå bara till botten... Någon slags WideScreen-kar Skulle så hemsk gärna ha ciklider från alla olika slag > snäckruvare, grott/stenruvare OCH munruvare.

                    1. Lam. multifasciatus och Lam. occelatus, similis eller brevis
                    2. Julidochromis transcriptus eller Neolamprologus leleupi (för färgens skull -> sambo och dotter
                    3. Tanganicodus irsacae (prickig hästnos)

                    Är jag helt fel ute? Kombination 1+2 eller 1+3 - då? Eller "bara" multi och apelsinciklid respektive multi och hästnos?

                    Tacksam för hjälpen! Hejhopp. Ralp


                    p.s.: LadyTiera - om detta nu blir godkännd här. Brevis och hästnos?

                    Kommentar

                    • LadyTiera

                      #11
                      goddagens! kul att fler blandar sig i, jag åker till bromma djuraffär nu nästa torsdag på em, skall du handla där också?

                      skall be dem om råd, har startat akvariet nyss! jättefin svart sand/grus, kalksten, lite javamossa och 2 andra stenar, skall kompletera lite i veckan och köpa en lämplig mal.

                      Kommentar

                      • ralp
                        Användare
                        • november 2004
                        • 70

                        #12
                        @ LadyTiera: heheh - jag har faktiskt varit där förra lördag och även ringt dit idag angående offerten. Tyvärr har jag inte kommit så långt som du. Kan du inte skicka foton på ditt kar? Änsålänge är det "bara" teori för mig och jag befinner mig fortfarande i inspirationsfasen. Jag vill så gärna ha liiiiite mer sällskapsakvariet förutom snäckisar...

                        @ Topfrog: Din förslag med Killis - jag börjar gillar den. Aplocheilichthys pumilus kräver ju bara 60 liter enligt http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=291 - det skulle kunna passar eller blir det fisksoppa?

                        Finns det inte någon som har erfarenheter med minsta hästnosen? Det skulle vara så kul med en munruvare (svart och prickig dessutom !!

                        Tack på förehand. Hejhopp. Ralf

                        Kommentar

                        • LadyTiera

                          #13
                          jag vill helst ha ett biotopriktigt så en mal från t-sjön vore guld att ha.

                          tar bild nu!


                          hästnosen är för stor för mit tkar säger zoopet (de vill ha minst 160 liter)

                          Kommentar

                          • ralp
                            Användare
                            • november 2004
                            • 70

                            #14
                            då ligger mitt planerade kar med 150 liter dock 125 cm lang väl precis på gränsen...

                            Joda - biotopriktig skall det vara - absolut! Det vill jag också - men som sagt - liiiiite mer sällskapsaktig. Blandning snäcklekare och munruvare (helst) eller snäckis och apelsinciklid eller snäckis och killi eller snäckis och mal

                            Kommentar

                            • LadyTiera

                              #15
                              mm hålelr med, skal lha en snäckis+algätare och gärna något annat som far runt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...