Malawi som kliar sig ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dida

    Malawi som kliar sig ???

    Har Malawi ciklider som börjat "klia" sig mot botten och stenar, det syns inenting på dom och dom är pigga.
    Är det nån som vet vad det kan bero på?
    Är tacksam för hjälp.
    Mvh Dida
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Om alla kliar sig, och de gör det ofta, så kan det vara parasiter som angripit dem... men om de bara kliar sig "då och då" så är det normalt.
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • oktober 2003
      • 210

      #3
      Här kommer en faq-länk förresten:


      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Dida

        #4
        Vad är "normalt" ?
        Mvh Dida

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Dida: lite då och då.

          Att de kliar sig kan bero på väldigt många saker och behöver absolut inte vara parasiter. Några kallar det myskliande vilket vad jag sett verkar smitta av sig ibland. En fisk ser någon som stryker sig lite gott mot en sten och vips så gör den andra likadant.
          Det finns också de som ser att sina fiskar börja klia sig när de byter vatten. Detta kan bero på klorgasen i vattnet som inte vädrats ut riktigt. Jag byter vatten genom att använda duschen och en hink. Detta vädrar nog ut det mesta av klorgasen. Men så har jag ju inte flera tusen liter att byta
          Titta på vilket kar som helst så ska du se att fiskarna stryker sig mot inredningen ibland.
          Om du ser att fiskarna kliar sig väldigt mycket då är det dags att börja misstänka något. Det kan röra sig om Nitrit eller Centurion säger, parasiter. Har du tester så kör dem och se att allt är som det ska med vattnet.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Prova att hälla i 1dl salt / 100 liter vid nästa vattenbyte och se om det försvinner.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Förmodligen har dom gått i saltat vatten tidigare och malawi verkar ibland få problem om man slutar med det. De fiskar som jag drar upp har alldrig gått i saltat vatten och kliar sig alldrig på ett onormalt sett, fenomenet att dom står o "klipper" med fenorna vid vattenbyte förekommer ej heller, detta förekommer endast på fisk som jag köpt så frågan är om det kan ha nått med salt att göra angående att deras slemmhinnor blir förändrade o har svårt att fungera normalt utan salt sedan.

              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                citatrova att hälla i 1dl salt / 100 liter vid nästa vattenbyte och se om det försvinner.
                Ja, du kanske har för mjukt vatten i karet. Detta kan irretera slemhinnorna på "normalt" hård vatten gående firrar; men 1dl /100L tycker jag dock verkar vara att ta i.
                Jag tror inte att du har problem med någon typ : vitaprick eller Oodinium, så kör med en till två matskedar till 100L i stället.
                Herr Deelays teori verkar ju också trolig. -fisken-

                Kommentar

                • Dida

                  #9
                  Tack all för dom bra ideèrna.
                  Jag ska prova med att tillsätta salt när jag byter vatten.
                  Mvh Dida

                  Kommentar

                  • Per H
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 147

                    #10
                    Dida, ville bara säga att jag hade samma fråga ungefär samtidigt. (Såg ej att du redan hade frågat då.) Jag fick massa kloka svar , se

                    Jag ökade saltdosen per hundra liter till ca 6 tsk = 2 msk = 30 ml
                    Mina har slutat klia sig. Jag har slutat oroa mig. :-) PH

                    Kommentar

                    Arbetssätt...