komplettering till tropheus-grupp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spec

    #16
    metronidazole kan man köpa receptfritt på tex akvarielagret receptfritt-innehåller flagyl nått mer tro?

    Kommentar

    • Spec

      #17
      Du hann före

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Tror inte det,men den är särskilt framställt till däggdjur. Har provat båda och däggdjurstabletterna är enligt mig inte lika effektiva.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Flagyl är varumärket medan metronidazol är det verksamma ämnet.

          Det finns en medicin ifrån USA som heter Clout och där rapporteras det om att det fungerar emot bukvattensot. Den har jag dock inte hittat, varken i Sverige, Danmark eller Tyskland.

          Kommentar

          • Spec

            #20
            jag läst om Clout i den länk du tipsade om-ska söka lite..

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              För att återgå till din fråga så känns det lite vågat att ge sig in på det du funderar på.

              Dina Tropheus har skapat rangordning och har även revir...när du då ändrar detta så blir det lite gruff (kan bli en hel del gruff) om reviren igen...och kanske t o m om rangordningen. När detta satt sig så ska du göra om samma procedur igen...och då skapa en konfliktsituation för andra gången inom den befintliga gruppen.

              Går det inte att plocka ut dina Tropheus och ha dom i hinkar för att lägga i dina nya?...sedan efter en stunds acklimatisering för de nya så kan du sakta återinsätta de ursprungliga Tropheusarna. Det är svårt och kanske är inte denna variant bättre alls. Huh...
              Du slipper dock möblera om och du undviker troligen fajt inom den gamla gruppen. Eventuellt kan du möblera om någon sten så att de inte helt känner igen sig när de kommer tillbaka.
              I samband med insättning av de nya så kanske du bör göra ett vattenbyte för att skapa lite känsla av ny miljö. Bara lite tankar...

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #22
                Jag har tillsatt icke könsmogna ungdjur till mindre (10-15)grupper i tre omgångar utan minsta problem. Både moorii och dubbar. De stör inte rangordningen eftersom de inte utger något hot mot den dominanta hanen. När de senare blir könsmogna så blir de det på ett långsamt och naturligt sätt och integreras i gruppen.

                Beträffande medicinering så skrev jag en artikel om det när jag hade det som svårast för nåt år sedan. Den är kanske aningen depressiv men den kan kanske bidra med något:
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • jan olof
                  Användare
                  • december 2002
                  • 254

                  #23
                  jag kan ju bara säga att det är att tigga omm problem att lägga till vuxna troffar till en redan invand grupp, nej köp halvvuxna inte könsmogna. ja jag vet det det tar lång tid men den som väntar på något gott väntar inte för länge
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                  Kommentar

                  • Spec

                    #24
                    tack, du menar , bloat is hell!? den var bra med värdefull information-jag ska kanske satsa på ungdjur istället..återigen trist att det är så marigt med tillförsel av nya individer men men Tropheus är och förblir min akvaristiska passion!

                    till dej Tricella, ja det är ett alternativ och kanske ska jag praktisera det-vet ej riktigt hur jag ska göra faktiskt-måste helt enkelt fundera lite

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #25
                      Jag tycker inte det är problem att tillsätta nya troffa.
                      Jag brukar möblera om i karet ordentligt så alla tappa sina revir och göra vattenbyta.
                      Sedan släckerjag ner och släpper i dom nya och låter det vara släckt 1-3dagar.

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        Gört det inte säger jag igen, köp då småttingar som du kompletterar med. Om du skulle få för dig att prova med vuxna, köp hem den nya gruppen, låt de vara i ett akvarie i minst en månad. Den gamla gruppen får du då flytta till ett annat akvarium än det du tänkt ha till dem till slut och sen efter att fiskarna varit borta från huvudakvariet i minst en månad och alla är i toppform kan du släppa tillsammans grupperna i samma akvarium, dvs inte i något av de akvarierna de varit i innan. Då finns det ingen chans att någon fisk skulle kunna känna igen sig och det kan fungera. Dock inte garanterat. Men vem sitter på två tomma akvarium som endast är till fö att släppa samman troffar?

                        Satsa på yngel.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Spec

                          #27
                          citat:Men vem sitter på två tomma akvarium som endast är till fö att släppa samman troffar?
                          Vad är vänner till för!? -Jo till flytthjälp och akvarie-depå skämtåsido ja är minst sagt tveksam till att komplettera, jag är som sagt mycket nöjd med mina kalambo och ja får fundera mycket noga på det här

                          Kommentar

                          • thomas1wallen
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 121

                            #28
                            Hej!
                            Jag bytte nyligen till mig 7 st vuxna (unga) T.moori "Moliro", c:a en vecka senare fick jag tag i 4 till från ett annat håll som jag helt enkelt "Chansade" med och släppte ner tillsammans med de 7 övriga, inga problem uppstod. Ytterligare en vecka senare fick jag 10 ungdjur av T.duboisi "maswa" som också släpptes ner i akvariet utan krusiduller, inga problem synes än...

                            Att döma av övriga inlägg så har jag haft tur. Men kanske beror det på att den ursprungliga gruppen inte hade hunnit upprätta någon rangordning i akvariet till en början? Snart är det dags igen, då skall jag skifta det akvarium jag idag har dem i mot ett nytt i samma storlek, då kommer jag ändra inredningen ganska radikalt och hoppas naturligtvis på det bästa....

                            Kommentar

                            Arbetssätt...