Malawifrågor från "nybörjare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozzp
    Användare
    • augusti 2002
    • 34

    Malawifrågor från "nybörjare"

    Hej allesammans!
    Jag har just bytt besättning i mitt 310l (innerfilter 1200l/h) och håller nu:
    10 röd sebra
    8 Maingano
    6 Hongi
    6 Saulosi

    Dessa fiskar har gått här i ungefär ett halvår och har vuxit så det knakar. Rödsebrorna är cirka 8cm+, Maingano 7-8, Hongi 8+ och Saulosin något mindre ca 6-7 cm (en hanne har precis börjat skimra blå).

    Nu kommer frågorna:
    Hur stora/gamla skall ovan nämnda fiskar vara innan man kan börja förvänta sig lek och yngel?

    Hur ser jag skillnad på hanar och honor av Mainganon?

    Hongin som verkar vara väldigt olika hanar och honor, är det vanligt att hanar "inte vågar" färga ut om de är förtryckta av en väldigt dominant hanne? Eller kan jag utgå från att de andra är honor?

    Är mitt akvarie "fullt" nu eller kan jag köpa på mig ännu mera fisk nu när de är små för att sedan rensa så jag får bra könsfördelning?
    Vilken är egentligen den optimala könsfördelningen för dessa arter?

    Nybliven Malawientusiast med hopp om trevliga svar.

    Fiskrik



  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Dina fiskar är stora nog för att leka. Mbunas är i regel könsmogna vid 6-12 månaders ålder, dock brukar det dröja lite längre innan lekarna ger ett lyckat resultat.
    Det är mycket svårt att se könsskillnad på Melanochromis cyaneorhabdos(Mel. "maingano heter så numera), vill man vara helt säker får man ta upp fisken och titta på könsöppningarna (se denna länk: http://www.vatoelvis.com/Sexing.html ). En vägledning är att honan oftast brukar vara ljusare än hanen på buken men det är inget säkert sätt för att bestämma könet.
    När det gäller hongi'n brukar inte mer än en hane färga ut, den dominanta hanen brukar dessutom kunna bli ganska aggressiv.
    Jag tycker att du har ett lagom antal fiskar i ditt kar, en lagom könsfördelning är omkring tre honor per hane.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    Arbetssätt...