Hur tömma cypris-damer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    Användare
    • september 2002
    • 47

    Hur tömma cypris-damer?

    Undrar hur jag skall tömma mina cyprisdamer? Det är första gången de ruvar, den första av de lekte för snart (på tisdag) två veckor sedan, de andra två idag och igår.

    Vilket är det bästa sättet att gå tillväga? Jag skulle helst vilja släppa henne/de i ett separat akvarium där de får tömma i lugn och ro, men kommer de att bli för stressade och svälja allt då? Skall jag i så fall ta alla på en gång, eller bara den som gått längst först och de andra två senare?

    Eller skall jag göra på annat sätt?

    Hur länge skall de ha gått innan man tar upp dem?

    Jättetacksam för svar!! Jag gillar verkligen dessa fiskar...

    Mvh Helena
  • towel

    #2
    Jag tror inte de blir så stressade att de sväljer sina yngel. När jag hämtade mina leptosoma "blue flash" för ett par veckor sen såg jag att en av dem gick och tuggade i påsen (hämtade dem hos akvariehandlaren direkt när de fick sin leverans), hon gick och tuggade 2 veckor till innan hon spottade ut ynglena i mitt kar.

    Ganska fascinerande att hon höll kvar yngel trots att hon blev uppfångad, låg i påsen några timmar och sen blev utsläppt i nytt akvarium.
    Det blev 5 yngel som verkar klara sig bra tillsammans med de vuxna. Har inga andra arter i karet och de stora cyprisarnan bryr sig inte om dem.

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Jag har två metoder för "tömningen". 1/ fånga ur honan och låt henne gå i ett eget akv. tills hon spottar. 2/ Forcerad tömning : Fånga ur honan och titta in i munnen om det är "dags". Om det är dags, så skakar du henne ! Vissa honor blir tyvärr så stressade att de svälger
      avkomman. Majoriteten av mina ,gängse, arter brukar dock inte svälga sin avkomma ! -Du får chansa !

      Kommentar

      • Boerboel
        Användare
        • september 2002
        • 47

        #4
        OK, tack för svaren! Då skall jag nog prova att ta över henne till ett annat kar ganska så snart. Det är ju inte hela världen om hon sväljer, det finns ju fler honor..

        Jag har läst att de vuxna fiskarna inte rör sin avkomma, men tyvärr är mina inte ensamma i sitt kar, annars hade jag helst velat ha kvar dem där i.

        Det är helt otroligt att hon hade kvar ynglena när hon transporterades.. har hört att just cyprisar kan vara väldigt nojiga.

        Mvh Helena

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Släpp över alla dina tuggande honor i spottkaret, dessa fiskar brukar hålla ihop när de tuggar och de känner sig trygga då. De kommer inte att slåss och de rör som sagt inte avkomman.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:2/ Forcerad tömning : Fånga ur honan och titta in i munnen om det är "dags". Om det är dags, så skakar du henne ! Vissa honor blir tyvärr så stressade att de svälger
            avkomman.
            Jag försökte tvångsspotta Paracyprichromis en gång (jag skulle ut på långresa så det var nödvändigt om det skulle sparas yngel) men det var helt omöjligt (blev rätt paff faktiskt). Det var som om munnen låste sig. Har du spottat Cypprichromis eller menade du mer generellt (som ju är väldigt enkelt).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              citat:Jag försökte tvångsspotta Paracyprichromis en gång (jag skulle ut på långresa så det var nödvändigt om det skulle sparas yngel) men det var helt omöjligt (blev rätt paff faktiskt). Det var som om munnen låste sig. Har du spottat Cypprichromis eller menade du mer generellt (som ju är väldigt enkelt).
              Nej Ola, jag har faktiskt aldrig haft någon av arterna !
              -Sorry om någon hann att testa innan Ola hann berätta att det är svårt ![]

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Paracyprichromis är ju inte samma sak som Cyprichromis (likheterna beror kanske tom. på att de har likartade levnadssätt, inte släktskap). Det är kanske jättelätt att tömma cyprissar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • thomas1wallen
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 121

                  #9
                  Språkvårdaren slår till igen!
                  Var NOGA med artnamn när ni skriver här. "cyprisar" kan innebära ungefär vad som helst....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...