ang inavel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    ang inavel

    varför är alla så rädda för inavel jag har haft en stam utav hongie nu i säkert sju åtta år jag har plockat ut dom rödaste generation efter generation från början var hannarna röda på ovansidan medans honorna var mest bruna nu är nästan hannarna helt röda och även honorna har väldigt mycket rött i sig. se på golden jag har gjort samma sak med golden plockat ut dom bästa det är väldigt sällan jag får ljusa golden och jag tror att det är från dom golden som kom in först jag får inga missbildade yngeloch dom blir bara bättre och bättre tycker jag så snacka om inavel malawijanne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    #2
    Så du urvals odlar det ska ja börja med nu med mina melaichromis lupeidos.
    Rädslan för inavel vet ja inte så mycket om men många har väl sätt inavlade guppieso man vill ju inte att ens ciklid ska se ut så
    Tobbe
    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag kan inte heller förstå varför många har problem med inavel, jag odlar själv på mina egna avkommor och dom flesta blir bara bättre och finare med tiden! Skulle däremot en kull eller fler bli dålig får man helt enkelt kassera dom, plockar man ut dom fiskar som har dom bästa förutsättningarna till avel från kullarna man får, så brukar resultatet bli bra, det tar lite tid men funkar hos mig i varje fall.

      //Kenneth 5800 L

      Kommentar

      • Tobbe_B
        Användare
        • augusti 2002
        • 299

        #4
        Nu när man endå e inne på detta med inavel kan man para syskon med syskon??
        Och om man urvals odlar dom som ej e så snygga måste man avliva dom eller kan man sälja dom?
        Msn:t__skate@hotmail.com
        Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        Skateboard is not a crime.
        f.d cool men bytt användarnamn

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Kul att se dig här Janne!

          Tobbe, att odla på fisk som "ej är så snygga" låter ju inget vidare över huvud taget, så skaffa istället fisk som ser ut som de skall.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Tobbe_B
            Användare
            • augusti 2002
            • 299

            #6
            amen det va det ja menade va ska man gö me dom "fula" fiskarna??
            Msn:t__skate@hotmail.com
            Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            Skateboard is not a crime.
            f.d cool men bytt användarnamn

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Som sagts tidigare med inavel så blir det att man odlar på syskon, man plockar ut det man tycker ser bra ut och bygger vidare på det, tillskott av ny " fin " fisk kan även resultera till ännu finare avkommor, men det är inte säkert, det tar som sagt lite tid att nå det resultatet som man vill ha, dom som nu inte är så snygga eller då " fula " som uttryckts, tycker jag personligen ska stanna hemma och helst inte spridas vidare på marknaden.

              //Kenneth 5800 L

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Problem med att bli av med fula yngel löser man genom att ha ett kar med ursnygga rovciklider =).

                Tony Englund

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  citat:varför är alla så rädda för inavel
                  Ja det undrar jag med?
                  Å bort med den här otroligt dumma lagen om att man inte får gifta sig eller skaffa barn med sina syskon!

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • december 2002
                    • 254

                    #10
                    hej henke det var en intressant teori med syskon och lagar som jag har läst om tropheus real ilangi ursäkta micke yellow ilangi menade jag dom fångas ju på en 200 meters strandremsa undrar hur många syskon det blir. sen till VF kontra F1 kontra odlat jag har haft och har vildfångade djur men det är inget som säger att det blir bra yngel bara för attdet är vidfångade föräldrar jag kan ju säga så här dom bästa orange moorie jag har sett dom hade kent på nols ciklidhobby dom har orangeröda band ända upp i fenan och det var inga vildfångade eller F1 tro mig jag köpte yngel och drog upp dom dom blev (likadana) en parantes det jag tycker det är inte fel plocka ut dom bästa djuren för avel
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • november 2004
                      • 572

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

                      citat:varför är alla så rädda för inavel
                      Ja det undrar jag med?
                      Å bort med den här otroligt dumma lagen om att man inte får gifta sig eller skaffa barn med sina syskon!
                      hehe,vad gör det om dom utvecklar abnorma stjärtfenor?(eller krökta ryggar(,hårt arbete?,nä det börjar på I.helt olik farfars far!

                      Kommentar

                      • jan olof
                        Användare
                        • december 2002
                        • 254

                        #12
                        och jag måste tillägga banden på orangemoorie var dom bredaste jag jag har sett
                        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • november 2004
                          • 572

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av jan olof

                          och jag måste tillägga banden på orangemoorie var dom bredaste jag jag har sett
                          naturligt värre ,eller bara inbillning?

                          Kommentar

                          • Christer T

                            #14
                            Om du fortsätter att inavla dina Hongi på exempelvis färg, fenor och ögon så kanske du kan få fram en ny sorts Guldfisk efter några generationer?

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Jan olof det var ingen Teori,
                              Men hos oss människor så är det bevisat att inavel kan ge missbildningar o.s.v (Mycket större chans än normalt) ...Och det bör juh heller inte vara bra att inavla fiskar..
                              Men det känns juh betryggande att en stor odlare från Göteborg påstår att inavel är bra!,(För isf bör juh en hel del av fiskarna som du säljer till affärerna vara inavel och det är juh "bra"!)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...