Hur många..... vilka.....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    #16
    Tror de kan anpassa sig till ett akvarium på 180 liter.
    Själv har jag 11st i ett 180 liters. De får gott och väl plats. De gräver sina grottor, under stenar osv. De har ynglat av sig ett par gånger under 9 månader nu som jag har haft karet.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Christer: Sex är ett av de allra första behoven i Maslows teori och det är inte alls mycket som behöver vara uppyllt innan den slinker dit. Det kommer långt innan trygghet, säkerhet och kärlek tex. Se bild:

      Lösningar och tjänster för både bredband, telefoni, marknadsföring, serverdrift och webb.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • december 2003
        • 335

        #18
        Om man vänder på myntet så innebär det att det är otroligt svårt att få vissa viskar att trivas.
        Vad jag menar är att om man ska ha lek som en måttstock för hur bra fisken trivs så innebär det att ingen har fått en L177 att trivas i sitt akvarium.
        Samtidigt som rödsebra som borde vara mer hämmad i ett akvarium p.g.a. sit behov att röra sig. Jag tror inte de trivs som handen i handsken bara för att de sprutar yngel, trots ett kar på 150 liter.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • Christer T

          #19
          citat:3 vuxna malawi är inte ett dugg snålt i ett 130l. Tycker det är helt fel att ha malawi i ett akvarium under 200l. Fisken kanske inte plågas i alla dessa fall där folk har dem i mindre akvarium men man det gör inte fisken rättvisa,
          Nu måste jag fråga experten: Vem säger att det är ok i ett 200 l men inte i ett 130 l? Då kan man ju fortsätta att ifrågasätta är det överrhuvudtaget rätt att hålla ciklider/akvariefisk i fångenskap? Lider fiskarna i 180 liter men har det bra i 220? Har dom sagt det till någon? Vem sätter gränserna? Visst fiskens naturliga beteende mm men kommer det verkligen fram i ett 250 liters akvarium? Eller ens i ett 900 liters? Jag hade några Mbunas i 120 liter i ca 1 år. Nu går dom i 450 liter och det är naturligtvis trevligare, inte minst för mig. Men jag vet inte om jag kan påstå att dom beter sig så annorlunda.

          citat:Christer: Sex är ett av de allra första behoven i Maslows teori och det är inte alls mycket som behöver vara uppyllt innan den slinker dit.
          Ja det var f-n! Hade för mig att det såg lite annorlunda ut faktiskt men det var många år sedan nu........ Ska kanske ta upp den här bilden med min fru.....

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #20
            Den gäller inte för tjejer: Där är ett renstädat hus det mest grundläggande behovet. Därefter kommer pengar för shopping, romantiska middagar, tillfälle till sovmorgnar mm. Så småningom kommer man till sex, om alla de mer grundläggande behoven är uppfyllda...
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

              Den gäller inte för tjejer: Där är ett renstädat hus det mest grundläggande behovet. Därefter kommer pengar för shopping, romantiska middagar, tillfälle till sovmorgnar mm. Så småningom kommer man till sex, om alla de mer grundläggande behoven är uppfyllda...
              Hahaaa! Du har så rätt Fredrik
              /Lasse

              Kommentar

              • Christer T

                #22
                citat:Jag vet bara att jag tycker synd om de malawi jag har temporärt i ett 200l nu, det är 4st nästan fullvuxna Otopharynx lithobates "Zimbawe Rock", och det står på zoopet att de klara sig i ett 160l. Och visst funkar det i 200l, de verkar trivas. De leker och hanen är snäll mot honorna. Men något kul att kolla på dem är det inte.
                Förstår jag dig då rätt att du tycker synd om dom för att det inte är kul att kolla på dom? För du kan väl inte mena att du tycker synd om dom för att dom verkar trivas, är snälla mot varandra och leker?

                Kommentar

                Arbetssätt...