Hur många..... vilka.....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    Hur många..... vilka.....?

    Hej!!!
    Hur många malawi ciklider kan jag ha i mitt 130l akvarium?
    Jag tänkte att jag skulle ha Golden, hongi och rostciklid.
    Är det en bra blandning eller?
    Hur många hanar och honor av varge isåfall?
    Ge mig förslag om ni tycker något annat.


    /Robban
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    130l tycker jag är för litet för malawi men om du nu ska ha det så satsa på golden, 1 + 2 kanske.

    Kommentar

    • Gimpan
      Användare
      • augusti 2003
      • 183

      #3
      130 liter .... du kan ha guppy och eee näe skämt åsido det är nog bättre om du hittar nån dvärgciklid som du tycker är snygg alternativt köper ett dubbelt så stort akvarium...om du vill att dom ska trivas. Det hittar du rätt billigt begagnat!
      JimmY CasH

      En "Viktoria" tack!

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        1+2 Golden tycker jag var lite snålt kanske. 130 liter är i minsta laget men jag körde själv Malawi i 120 l i ungefär ett år. Fick flera lekar utan problem så visst går det. Jag hade som mest 13 Mbunas plus en hyfsat stor mal och det var inte bra. Jag skulle nog rekommendera dig att köra 1+3 Golden och 1+3 Rostisar. jag hade dom två arterna, fem av varje plus C afra 1+2 men det blev som sagt mycket. När/om du köper rostisar så se till så dom håller hög kvalitet. Jag tycker man kan se mycket växlande kvalitet på dom. Även när dom är små så ska dom ha en klar rostfärg, inte vara grådaskiga eller randiga.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Hej
          Var tidigare ikväll hemma hos en akvarist som med framgång odlade Hongi i ett kar på ca 75 liter. Akvariet var fullt av fisk i alla storlekar. Han beskrev det själv som att 'det blir bara fler och fler hela tiden'...

          Så små kar är väl inte något jag skulle rekommendera till Malawi, men det kan bevisligen gå.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • december 2003
            • 335

            #6
            Går och går. Bara för att de leker betyder det väl inte att de trivs?

            Jag skulle satsa på någon dvärgciklid. Sydamerikan, eller västafrikan. Alternativt några tanganyika ciklider...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              citat:Går och går. Bara för att de leker betyder det väl inte att de trivs?
              Jag har ju svårt att tro att fiskar leker om dom misstrivs.

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #8
                Jag vet inte ... men när en barrträd håller på och dö producerar det ett överflöd av kottar....
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  citat:Jag vet inte ... men när en barrträd håller på och dö producerar det ett överflöd av kottar....
                  Det är en mekanism som finns hos många olika växter. Att den skulle vara densamma hos akvariefisk betvivlar jag dock.

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #10
                    Tror dig
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • Tobbe_B
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 299

                      #11
                      ja tror nog det ligger nåt i det du säjer larsson.
                      Msn:t__skate@hotmail.com
                      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      Skateboard is not a crime.
                      f.d cool men bytt användarnamn

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Ett amerikanskt krigsfartyg, USS Acadia, fick tillfälligt tas ur bruk under Gulfkriget, efter att 36 kvinnliga sjömän (av ca 360) hade blivit gravida och flugits hem. Kvinnorna i amerikanska militären måste ta graviditetstest innan de går ut i krig, så man kan sluta sig till att kvinnorna blev gravida under tjänstgöringen. Fartyget fick det mindre smickrande smeknamnet "Love boat".

                        Sammanlagt 1200 amerikanska kvinnliga soldater fick evakueras från Gulfkriget pga graviditet.

                        Jag är övertygad om att reaktionen finns hos människan, och det är inte alls ologiskt att den skulle finnas hos fiskar heller - om man själv hotas av undergång är det ur ett genetiskt perspektiv vettigt att snabbast möjligt försöka säkra sina geners fortlevnad genom att skaffa så mycket avkomma som möjligt.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Huvudet på spiken Fredrik! =) Kul liknelse!

                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Christer T

                            #14
                            citat:Jag är övertygad om att reaktionen finns hos människan, och det är inte alls ologiskt att den skulle finnas hos fiskar heller
                            Jag tycker det där är klart nedvärderande. Du sårar både den intellektuella och den emotionella delen av fiskarnas liv.

                            Skämt åsido, för dom flesta arter på jorden handlar det nog enbart om att föra vidare det genetiska arvet och artens fortlevnad. När det gäller dom flesta djur tror dock inte jag att dom fortplantar sig i situationer när dom känner sig hotade till livet som som många växter. Älgarna t.ex. har aldrig hört att dom drar igång någon älskog när kulorna börjar vina genom skogen om hösten.

                            När det gäller människor så har, vad jag känner till, långt ifrån alla sexuella handlingar som mål att föra arten vidare. Och att så skulle ske i en krigssituation har jag mycket svårt att tro. Tar man Maslows behovstrappa som utgångspunkt så är det ju några behov hos människan som bör vara uppfyllda innan man börjar fokusera på sex.

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #15
                              citat:Tar man Maslows behovstrappa som utgångspunkt så är det ju några behov hos människan som bör vara uppfyllda innan man börjar fokusera på sex.
                              Jo, det där gäller väl i regel. För kvinnor i alla fall
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...