Tropheus moorii "Chipimbi - Red stripe"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Wrang
    Användare
    • april 2002
    • 33

    Tropheus moorii "Chipimbi - Red stripe"

    Är det någon som har lite info om denna jätte fina troffe
    Tropheus moorii "Chipimbi - Red stripe"
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Det är väl en utav de vanligaste mooriina, har sett den ute i affärerna rätt ofta. Den är rätt snygg, påminner lite om moliron.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      Chipimbin blir inte så helröd på kroppen som moliron, den är oftast lite mörkare (dock inte så grå och ful som på zoopets bild). Det röda strecket lyser riktigt snyggt på kroppen framför analfenan.

      Chipimibi är inte så vanlig som Moliron, de båda varianterna är ganska lika varandra och Moliron är populärast av de två. Dock har alla Tropheus sin speciella charm, Chipimbins starka sträck på bakre kroppen verkligen lyser när de färgar.

      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

        Chipimbin blir inte så helröd på kroppen som moliron, den är oftast lite mörkare (dock inte så grå och ful som på zoopets bild). Det röda strecket lyser riktigt snyggt på kroppen framför analfenan.

        Chipimibi är inte så vanlig som Moliron, de båda varianterna är ganska lika varandra och Moliron är populärast av de två. Dock har alla Tropheus sin speciella charm, Chipimbins starka sträck på bakre kroppen verkligen lyser när de färgar.

        Är verkligen Moliron populärast av de två? Det är väl upp till var och en?
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          Tropheus moorii Chipimbi red stripe, african cichlids for sale, cichlids, african cichlids, tropical fish, cichlid, malawi cichlids, tropical fish for sale, fish hatchery, exotic tropical fish, Cichlid Lovers, Cichlid lovers Tropical Fish, cichlildlovers, Lake Tanganyika, Lake Malawi, trophues, mbuna, frontosa, old world exotic fish, Bliven, Cichlid Exchange, Armke, wet spot, south east cichlids, butch livingstone, Laif demason, ad konings

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Calle: Det är ju självklart upp till var och en men Moliron är mer känd och efterfrågad än vad Chipimibin är. Därav mer "populär". Jag har sett molrion flera gånger här i södra skånes akvarieaffärer men aldrig chipimbin.


            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Så där ser mina Moliros ut (som på länken) .vissa av mina har också röda kindfläckar och även rött mellan ögonen som bara Chimban ska ha (!).
              Min första grupp m troffar var också fr. Moliro och de liknade dessa också men vissa av honorna var i det närmsta blecksvarta!!Förutom vid stress.
              I P.Schupkes bok visar han skillnaden på Chipimbi & Moliro när de har sk skräckfärg; moliron blir klarrödare medans chipimbin blir mer åt det blekgråa hållet.
              Betänk också att Moliro Bay är ett stort område och viss färg-skillnad på fisken kan finnas beroende på vart den fångas.(Ett svar jag brukar få när man frågar "lärt folk".)
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Moliron känns lättast igen av dom 3 röda ringarna på sjärten.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Nja,men ringarna kan ju likna väldigt mkt cHipimbins band på samma ställe.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • thomas1wallen
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 121

                    #10
                    Jag har moliro i mitt akvarium, tror knappt att det går att se någon större skillnad på dem.....att döma av bilderna alltså....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...