Demasonihona släpper inte ut yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    Demasonihona släpper inte ut yngel

    Min demasonihona har nu ruvat i mer än 30 dagar och börjar se utmärglad ut. I akvariet som är på 110 liter har vi två par rödciklider och en demasonihane (de andra har blivit dödade). Vi har också en räka och en sötvattenshummer i akvariet. För en vecka sedan byggde vi ett stenröse för att honan skulle släppa ut ynglen, men hon håller dem kvar. Utöver detta stenröse finns massar av gömställen (stenar och växter). I och för sig har rödciklidena varsin ände och demasonihanen lever runt i mitten och ut mot hela akvariet. Hummern bor i ena hörnet. räken i det andra. Vi matar med räkmix en gång per dag. Honan har ruvat en gång tidigare. Då flyttade vi över henne till ett 30 liters och efter ett dygn släppte hon ut ynglen. Hon fick gå med ynglen ca 4 dygn. Efter ca 4 veckor ruvade hon igen. Vad ska vi göra? KOmmer hon at släppa ut ynglen? Eller kan hon dö? Ska vi flytta henne till ett mindre akvarium, även om vi inte vill ha dessa yngel. Vi vill framförallt rädda honan!

    Hälsningar Eva
    Eva
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Om hon inte får gå i fred och äta upp sig efter denna kullen så är det risk att hon avlider, precis som du misstänker, men en 2-4 veckor bör räcka... enligt mig
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • even
      Användare
      • mars 2004
      • 41

      #3
      Vad innebär detta?
      Menar du att jag måste flytta honan nu så hon släpper ut ynglen? Eller kommer hon släppa ut ynglen tids nog i det akvarium hon går i nu?
      Eva

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • oktober 2003
        • 210

        #4
        Hon kommer troligen känna sig tryggare i ett separat akvarie och därmed våra släppa ynglena däri lättare, du skulle flyttat henne för 2 veckor sedan egentligen, något kommer hon ändå göra i det akvariet hon går i nu snart iofs; svälja, dö eller spotta...
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • augusti 2003
          • 243

          #5
          Det centurion menar om jag tolkar han rätt så bör du flytta över honan till en annan burk.
          Låta hene spotta i lugn och ro samt att hon får äta upp sig och återfå sina krafter.

          Hade jag varit dig så skulle jag ta till vara på ynglen.
          Tror ärligt inte att hanen kommer låta henne leva när du stoppar tillbaka honan i akvariet.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Eva:

            Du skriver om "mitten" och "hörnor"? Det finns inga hörnor eller mittar i ett 110-liters kar för en demasoni. Det är från början ett på tok för litet kar för arten.

            Anledningen till att hon inte spottar är för att hon vet att någon kommer att göre hennes avkomma illa då övriga fiskar lever för tätt inpå henne. Jag förstår att det inte är ditt fel men den som givit dig rådet att hysa demasoni i ett så litet kar har rått dig fel och jag tycker att du ka göra dig av med fiskarna eller skaffa ett stort akvarium.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Plocka upp honan och töm den genom att öppna munnen och doppa den i vattnet försiktigt. Så har jag alltid gjort och det fungerar även att en del inte tycker det är en bra lösning.

              Mvh/ BB

              Kommentar

              • even
                Användare
                • mars 2004
                • 41

                #8
                Jag flyttade över honan i en hink med filterpump i går kväll. Lade i en ihålig sten i hinken. Hon släppte ut ynglen i natt och äter med frisk aptit. Tror ni verkligen att hon mår bättre i 20 liter - ensam med ynglen än i 110-liters akvariet? Hanen bråkar minst lika mycket med rödcikliderna som med honan.

                Tack för all hjälp!
                Eva

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 243

                  #9
                  Eva:

                  Som Fredrik H skrev så bör du antingen göra dig av med dina Demasoni eller köpa ett större akvarium.

                  Demasoni hör till dom ciklider som jag personligen tycker är lite svårare.
                  Hanen du har kommer att fortsäta att vara elak mot din hona och stoppar du tillbaka henne så kommer han förmodligen att slå ihjäl henne.



                  Kommentar

                  Arbetssätt...