Discus???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Discus???

    Ska starta upp ett nytt 310 L kar om ett tag, min första plan var att ha discus i detta men då det känns lite litet för det så har jag börjat komma på andra tankar.

    Frågan är bara Malawi eller Tanganyika???
    Vet att denna fråga har varit uppe förr....
    Men hur ska man inreda till Malawi resp. Tanganyika??
    Vilka arter bör jag satsa på??
    Hur stor filtermassa och hur starka pumpar behöver jag??

    Ja, alla möjliga tips är välkomna....
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    För mbunaskar:


    För tropheuskar:


    Om du vill ha några andra fiskar från respektive sjö så får du komma tillbaka. En del info finns att hämta i artregisterna här på NCS och på zoopet.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      310 funkar bra för 6-7 discus annars också... Ifall du ändrar dig igen.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • fredrikr
        Användare
        • oktober 2002
        • 985

        #4
        Jag hade Malawi-haplisar i ett 300L-kar, och har (i likhet med många andra) kommit fram till att fiskarna växer bättre och beter sig roligare om de får relativt stort utrymme i förhållande till sin storlek. Jag skulle nog inte välja arter som blir större än kanske 12cm för ett kar i den storleken. Kanske ett rent artakvarium med en ganska liten Aulonocara? Det kan bli väldigt vackert, och de är roliga att se på där de kryssar runt och letar mat i sanden.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Tropheus försvinner ganska snabbt då karet bara är 125 långt.

          Just nu står det o väger mellan Discus eller nån Snäcklekare + nåt annat, frågan är bara vad isåfall???

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #6
            Det är klart att du kan ha tropheus i ett 125 långt kar. Men det kanske inte är optimalt. Riskerna kanske ökar. Har inte tropheus själv men det finns å mycket regler som hindrar folk från att testa nya fiskar.

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              Har plockat väck Troffarna eftersom handlaren i stan vill ha 200 kr/st och eftersom man ska ha en del så blir det ju ganska dyrt..

              Kommentar

              Arbetssätt...