fråga angående Labidochromis caeruleus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    fråga angående Labidochromis caeruleus?

    Jag köpte 8 "golden" igår men jag är inte säker på vilket kön fiskarna har men jag tror att det är 3 honor och 5 hanar för att 5 har svart analfena och 3 vit , stämmer detta?
    Jag har lite dålig erfarenhet av "golden".

    Mvh/ BB
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    jupp, det stämmer

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      citat:Jag köpte 8 "golden" igår men jag är inte säker på vilket kön fiskarna har men jag tror att det är 3 honor och 5 hanar för att 5 har svart analfena och 3 vit , stämmer detta?
      citat:
      jupp, det stämmer
      Stämmer detta verkligen. Om man tittar på undervattensfoton på Kakusa-varianten av Labibochromis caeruleus (den som väl brukar kallas för golden) så har ju inte alla hanar svart i analfenan, eller?
      Nu var det några år sen som jag hade golden, men vad jag kommer ihåg så var detta med svart i analfenan definitivt inte något säkert kännetecken - men jag kanske minns fel.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Nått 100% tecken är det inte för jag har sett hanar som knappt har nått svart på sig alls, men oftast så är dom svartare på fenorna (främst analfenan) än honorna..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Av de Golden som jag hade och alla som jag fött upp så har samtliga, både hanar och honor, haft det svarta på sina fenor (mer eller mindre). Hanarna har däremot haft kraftigare färger på både det gula och det svarta.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            De golden vi har haft har nästan alla haft svart i analfenan. Endel honor t.o.m lite starkt som hanarna, det enda sättet är att vända på dem eller kolla hur de beter sig.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Instämmer att detta inte bevisar något. Det är oerhört svårt att se könsskillnaden och det är lätt att förledas av det här med färger. Men en dominant hane är däremot ofta lätt att utröna. Den blir ofta, men inte alltid, påtagligt mer kraftigt svart på fenorna, och viss mån kan den verka mer kraftig i sin gula färg. Men främst är det i kombination med beteendet som man kan könsbestämma den. Undergivna ranglåga hanar kan dock i stort sett tolkas som honor både till utseende och beteende. Ju mindre de är desto svårare är det att försöka förvissa sig om könet. Är de dessutom nyinköpta och nygrupperade tar det tid innan de bygger upp en struktur och rangordning som kan avslöja könssammansättningen. Ju äldre de blir desto lättare brukar det bli att tro.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Det är väl i detta fall med svart som det är med äggfläckar för vissa arter - i snitt så har hanar fler äggfläckar än honor. Men de hanar som har minst med äggfläckar har färre än de honor som har mest.

                Kommentar

                • Johnny_1
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 313

                  #9
                  Hej.
                  Har ett helt gäng golden och det är inte alltid som hanarna är svarta.
                  Har även helt gula hanar utan tillstömelse till något svart på någon av fenorna. Dom är snarare gulare på fenorna där det svarta brukar vara!! Men äggfläckarna är tydliga och fler än honornas. Vet inte hur nån eller någon i en kull kan bli helt gula,, tror att det är något genetiskt i grunden,, föräldrarna till dom är med svarta fenor!
                  www.malmoakvarieforening.se

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    ok, tack för svaren så det kan alltså variera, men tiden får visa vad det blir. Fiskarna är bara ca 4 cm.

                    Mvh/ BB

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      En golden är inte bara en golden. Det finns ju några olika populationer och varianter som skiljer något i fägsättning emellan dom. Sen kan det väl tänkas att man inte alltid tar hänsyn till de lokala varianterna vid uppfödning och därav kan det bli variationer inom kullar om de har olika lokala förfäder. Enbart en hypotes. Sedan kan sannolikt färgsättningen variera och förändras i takt med att de växer upp och mognar. Hur de sedan faller sig med rangstruktur påverkar möjligen också hur färgmässigt vidareutvecklas också. Jag hade länge en ganska vekt utfärgad golden ur en grupp som minimerades på grund av sjukdom. Nyligen köpte jag in några fler och ganska snabbt började den färga ut betydligt mer.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...