Passar dom här ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    Passar dom här ihop?

    Röd zebra, Johanni, Ahli och vit Labidochromis?
    Eller blir det krig?[B)]
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    #2
    den sista kan få det tungt i övrigt ok

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      Om jag nu vill ha vit Labidochromis, är det Johanni som inte går ihop med dom?
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Du kan ju byta ut johannin mot saulosi som har ett mycket lugnare temperament och dem är ju ganska lika varandra utseendemässigt!
        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Hur stort är karet dom ska gå i?..

          Jag har själv haft johanni,golden (dock den gula men det gör ingen skillnad) och röd zebra och det gick kanon bra...Ahli (eller om du menar Fryeri som vanligt?=)) Är bägge rovfiskar och vill gärna ha mer "kött"/levande foder och kommer ta varända yngel som blir kvar i akvariet men om inte det gör nått så tror jag på denna kombo!,(i ett stort kar)

          Kommentar

          • Buckshot
            Användare
            • april 2002
            • 244

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

            Hur stort är karet dom ska gå i?..
            Se signatur

            Jag har själv haft johanni,golden (dock den gula men det gör ingen skillnad) och röd zebra och det gick kanon bra...Ahli (eller om du menar Fryeri som vanligt?=))Fryeri Är bägge rovfiskar och vill gärna ha mer "kött"/levande foder och kommer ta varända yngel som blir kvar i akvarietDet är meningen men om inte det gör nått så tror jag på denna kombo!,(i ett stort kar)
            Detta är en ide om vad jag ska ha för färgglad kombination när jag gör en omstart av akvariet på jullovet.
            Kan man ha stora grupper av dom här?
            Och isf hur stora skulle vara lagom?
            Dom kommer att gå ihop med 1st Gibbiceps och 4st S Njassae
            Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Ahh så stort kar,då tror jag lätt att det går!..
              Ja stora grupper är alltid snyggt =)...Ifall det var jag så skulle jag ta riktigt stora grupper och mest av vit labidochromis och minst av Fryeri..

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Tänkte lägga mig i här lite, tror det kan bli äckligt snyggt med stora grupper av dem i ett så stort kar, men har du funderat på maingano eller saulosi ist för johanni?

                Vet inte riktigt hur mkt man kan ha i ett så stort kar utan att det ska se för fullt ut, sen beror det juh på hur bra pumpar och grejjer du har. Men en 80 fisk borde väl funka utmärkt där i, beror väl rätt mycket på måtten med iofs.

                Och då kanske 30st rödzebra 30st maingano och 20st vit Labidochromis vote en vinnande kombo, och sen kanske 2-3 + 3-5 ahli skulle sitta fint?

                Om du skulle ta johanni/saulosi ist vilket säkert blir lika snyggt vet jag inte alls hur många som skulle ha, är lite skepptisk att ha för stora grupper av rött och gult i ett kar, då kanske man som henke säger skulle satsa på mest rödzebra och vit Labidochromis.

                Kommentar

                • Buckshot
                  Användare
                  • april 2002
                  • 244

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av expN

                  Tänkte lägga mig i här lite, tror det kan bli äckligt snyggt med stora grupper av dem i ett så stort kar, men har du funderat på maingano eller saulosi ist för johanni?

                  Vet inte riktigt hur mkt man kan ha i ett så stort kar utan att det ska se för fullt ut, sen beror det juh på hur bra pumpar och grejjer du har. Men en 80 fisk borde väl funka utmärkt där i, beror väl rätt mycket på måtten med iofs.

                  Och då kanske 30st rödzebra 30st maingano och 20st vit Labidochromis vote en vinnande kombo, och sen kanske 2-3 + 3-5 ahli skulle sitta fint?

                  Om du skulle ta johanni/saulosi ist vilket säkert blir lika snyggt vet jag inte alls hur många som skulle ha, är lite skepptisk att ha för stora grupper av rött och gult i ett kar, då kanske man som henke säger skulle satsa på mest rödzebra och vit Labidochromis.
                  Maingano skulle också bli bra, jag ville bara ha en sort som är mörk/svart.
                  Pumpar är inget problem.
                  För närvarande har jag ca 10000l/h men jag har ganska gles inredning(ca 150kg kalksten) så det kanske begränsar antalet fiskar?
                  Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Jo, nu har jag inte någon bra uppfattning om hur mycket 150kg kalksten är, du har inte lite bilder på hur du har intrett? Men försök att få grupper där du bara har ett fåtal hannar, iaf när det gäller rödzebra och maingano om du nu ska ha det. Jag tror att det ska gå med 80st iaf, även om du inte har så mycket stenar.

                    Sen tänkte jag bara tillägga att det kanske är possitivt att ha några rovisar i, tex ahli för att om det inte finns några sånna i tror jag att det är väldigt många yngel som överlever. När ett 1500l kar blir överbefolkat är det nog inte roligt att fånga yngel. Och jag tror att några yngel klarar sig iag, även om du har 10st ahli.

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      Användare
                      • april 2002
                      • 244

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av expN

                      Jo, nu har jag inte någon bra uppfattning om hur mycket 150kg kalksten är,Jag har 1 stor stenhög i mitten och 3 små högar men det är ändå till största delen tom sandbotten då botten är 2350*1000. du har inte lite bilder på hur du har intrett? Men försök att få grupper där du bara har ett fåtal hannar, iaf när det gäller rödzebra och maingano om du nu ska ha det. Jag tror att det ska gå med 80st iaf, även om du inte har så mycket stenar.

                      Sen tänkte jag bara tillägga att det kanske är possitivt att ha några rovisar i, tex ahli för att om det inte finns några sånna i tror jag att det är väldigt många yngel som överlever. När ett 1500l kar blir överbefolkat är det nog inte roligt att fånga yngel. Och jag tror att några yngel klarar sig iag, även om du har 10st ahli.
                      Förresten vit Labidochromis, är dom svåra att få tag på?
                      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #12
                        Aha, då kan väl iaf inst 4 hanar ta revir, men tycker att flera borde klara det, du har inte tänkt att skaffa mer kalksten? Iofs går det juh att testa med det du har först.

                        Det här med vit Labidochromis är henkes påhitt, hade aldrig tänkt att det kunnde bli snyggt med många sånnahär i ett malawikar förut, Men det kan säkert bli skitbra! Tror inte att det är allt för svårt att få tag på.

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 790

                          #13
                          hehe varför "slösa bort" ett så pass stort akvarium på mbunas?
                          /Glenn Wouda

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #14
                            Varför anser du det vara slöseri?..
                            Om Buckshot vill ha Mbunas så är det juh så!

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              #15
                              Håller lite med om det där med att "slösa bort" karet, men jag hade inte kunnat välja om jag fått ett så stort kar att fylla med malawi. Mbunas i ett stort kar tror jag kan bli riktigt snyggt, sen finns det juh arter som skulle vara roliga att testa när man har plats för dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...