Xenotilapia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    Xenotilapia

    Planerna börjar ta form för hur tanganyikakaret(200x60x50) ska se ut med avseende på fiskbeståndet.
    Att det blir någon Tropheus som kommer att dominera har länge varit klart. Sedan lutar det väl åt en liten grupp snäcklekare, ev något par jullar och hästnosar.
    Nu är frågan...kan man hålla "sandciklider", Xenotilapia, ihop med detta fiskbestånd eller är den för vek för tropheusarnas fart och fläkt? Jag gillar dom stenhårt nämligen, så det hade vart kul att kunna hålla dessa också.

    Nån som har några tips?


    //Pontus
    //Pontus
  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Har själv varit inne på samma ide men förkastat denna då jag av en direktimportör ifrån Tanzania fick reda på att bara en flytt mellan importkaret och mitt hemmakar skulle innebära sådan påfrestningar att kanske fisken dog. Då insåg jag att just Xenotilapian kanske är lite för nervös för att klara av ett vilt gäng Tropheusar.
    Förhoppningarna ligger nu i att frun veknar inför ett nytt akvarium som endast befolkas av lite Xenotilapa samt snäcklekare, men dithän har jag inte kommit ännu.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • Poppo
      Användare
      • juli 2002
      • 85

      #3
      Misstänkte detta starkt, men tänkte höra mig för. Även jag har väl planer på att få upp ett tanganyikakar till för att kunna hålla just Xenotilapia, men även här hänger det på sambon.
      Hon har i a f veknat så mycket att hon tycker att vi ska sätt aupp stora karet men också behålla det lilla jag har nu med dvärgar...fjärilsciklider.

      Vi får väl se vad som händer. Jag får väl förhandla lite. Om hon får ett litet eget kar där hon kan ha Guppys och annat liknande så blir hon kanske nöjd

      Varför ska det förresten vara så svårt att få flickvänner att inse att ett Tanganyikakar är SÅÅÅÅ mycket mer intressant än ett med Guppys, neontetror, platy osv. När vi är i akvariahandeln blir hon nästan arg när jag visar vad vi ska ha för fiskar. "De är ju inte alls lika snygga som dom här", och pekar på Guppys med stora sjärtfenor.

      Jag säger då det.....

      //Pontus
      //Pontus

      Kommentar

      • blaps
        Användare
        • april 2002
        • 49

        #4
        Jag har både X. spilopterus och E. sp kilesa tillsammans med troffar (dock inte ett sånt jättegäng som dom flesta har) och det funkar skitbra såhär långt iaf (sånär som på att jag bara har hanar av kilesorna, är det verkligen ingen som har nån hona över? :-))

        Troffarna rör inte dom andra fiskarna och dom i sin tur verkar inte ett dugg stressade.

        Fridens liljor,
        Klas
        Fridens liljor,
        Klas

        Kommentar

        Arbetssätt...