pseudotropheus dinghani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    pseudotropheus dinghani

    Hallå
    Undrar om någon har lite info om .. och var man kan få tag i pseudotrpheus dinghani,helst i skåne.
    Går den bra ihop med demasoni t ex ??



    mvh Stefan
    mvh Stefan
  • Mikael
    Användare
    • april 2002
    • 347

    #2
    Hej Stefan!

    Dinghani kallas numera Ps flavus. Den har nyligen (under det senaste året) åter importerats efter att ha varit så gott som försvunnen ur akvariesortimentet i många år. Lyckligtvis har entusiaster hållit igång stammen i väntan på nytt friskt blod som nu alltså äntligen strömmat till. Anledningen till frånvaron har varit att populationen av flavus hamnade inom ett nationalparksområde där inga fångster tilläts. Nu har man lättat på restriktionerna och tydligen ska det då och då bli tillåtet att fånga en del exemplar.

    I Sverige finns nu en ganska rejäl stam och det bör inte vara någon svårighet för dig att hitta exemplar hos tex Akvarium Malawi eller Nol etc. Det är även en hel del privatpersoner som redan dragit fram en hel del kullar (tyvärr missade jag att själv att köpa en grupp av Anders Wikman pga ett olyckligt förhinder). Hur som helst bör du få napp antingen i någon affär eller genom din annons som du satt in på köpes.

    Om du skaffar flavus bör du vara beredd på en del liv och rörelse i akvariet eftersom den är rejält grinig, dvs den dominante hanen kommer att göra livet surt för hela sin omgivning. Vi har en hel grupp i en burk med bottenytan 125cm x 60cm. Ett tag hade vi tre utfärgade hanar som tagit var sin del av akvariet som sitt terrorområde. Nu har vi tagit bort en för att ge mer plats åt övriga medinnevånare. Om du får möjlighet så är nog det bästa sättet att köpa en grupp yngel och låta dem växa upp tillsammans. I vilket fall som helst bör du inte skaffa för få exemplar utan räkna med minst 10-15 st. Vi har märkt att det finns en slags nedre gräns för att gruppen ska fungera. När denna gräns passerats går det fort utför med resten av gruppen, dvs då jagas överlevande individer ihjäl mycket snabbt av de dominanta hanarna. Särskilt tuggande honor är utsatta för hanarnas vrede. Det fungerar bra några dagar men sen tar det hus i helvetet (om uttrycket tillåts...). Jag har försökt starat en tråd tidigare med just detta innehåll men ingen nappade på diskussionen.

    Lycka till med ditt sökande och jag kan garantera dig att när du har ett par utfärgade hanar i burken så är det en magnifik syn. För AIK fans borde fisken vara ett måste, den har ju liksom matchdräkten på sig hela tiden

    Mikael

    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

    - Lars Falk

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #3
      Tack för ditt svar Mickael
      Ps.flavus har jag sett vid ett flertal tillfällen i affärer,men ingen som är så snygg som bilden på den som kallas ps.dinghani i bildarkivet här på ncb.I o m deras tuffhet kanske jag får tänka om,jag hade ju tänkt att ha dom tillsammans med demasoni,men demasoni är kanske för veka? Kanske bättre då med någon metriaclima zebra variant? Vilka har du dina ihop med?
      Om vi nu snackar fiskar med matchdräckter på lag som vi håller på,då kanske metriaclima callainos passar mig bättre,eftersom jag håller på Malmö.

      mvh Stefan
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Mikael
        Användare
        • april 2002
        • 347

        #4
        Hej igen!

        Vi har våra flavus ihop med Ps saulosi och det är inga bekymmer. Problemet för saulosin är bara att hitta ett ställe att imponera för honorna på. Alla försök att etablera sig slås effektivt bort av flavushanarna, men varken saulosihanar eller honor förföljs med den frenesi som de egna artfränderna ibland utsätts för. Eftersom våra flavus aldrig gått tillsammans med demasoni vet jag inte hur de funkar ihop men jag tror inte det ska vara något problem.

        Vad gäller färgprakt så kommer du aldrig att se en så fin flavus (eller som det står i bildarkivet: dinghani) i affären som på den bild du nämner. Däremot kan du räkna med att få se fina färger hemma i din burk om du ger fiskarna rätt förutsättningar. Om man bara har en hane i burken riskerar man också att få se en något blek figur simma omkring. Det krävs rivaler för att locka fram det bästa hos dem. Det gäller bara att få tjurskallarna att funka ihop... och då är det oftast lättast att låta en grupp växa upp tillsammans. Annars kan det lätt bli så att den enda gången man får se en riktigt gul och svart fisk är när den dominante hanen gör sig av med konkurrensen, och det brukar gå rätt fort...

        Mikael

        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

        - Lars Falk

        Kommentar

        • delija
          Användare
          • juni 2002
          • 39

          #5
          Visst är det så att Flavus är en tuff Mbuna, men i mitt kar håller jag dem ihop med Demasoni samt röd OB Zebra och faktum är att det är en zebra hanne som är "kung" i akvariumet. Jag har två Flavus hannar och de har sina revir som de skyddar, men Zebra hannen rår de inte på och då är de alla så gott som fullvuxna! Se bara till att ha mycket grottor i karet så skall det inte vara några problem. Å vad det gäller matchdräkterna så tycker jag nog att Flavus mera ser ut som klassiska Hammarbyare. Funderar på att döpa hannarna till Nacka och Kennedy.....

          Kommentar

          Arbetssätt...