Finns det en svart Tropheus duboisi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas1wallen
    Användare
    • oktober 2004
    • 121

    Finns det en svart Tropheus duboisi?

    Finns det en svart Tropheus duboisi?

    Vad heter i så fall den varianten.
    Faktum är att jag sett bilder på en "svart"duboisi, men frågan är om det bara är en dåligt färgad "vanlig" variant, eller om det är en egen sort med en fyndort.
    Den jag tänker på (och sett bilder av) har sammetssvart kropp (helt utan antydan till streck) och KRAFTIGT färgat blått huvud....


    Thomas
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2002
    • 330

    #2
    duboisi?

    Kommentar

    • thomas1wallen
      Användare
      • oktober 2004
      • 121

      #3
      Ja alltså Tropheus duboisi...

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #4
        Skall jag tolka detta som att det INTE finns svarta T.duboisi? att det bara är "missfärgade" exemplar som jag "snubblat" över...?
        Glad för svar.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Jo visst finns det en "otecknad" form av T.Dubbe, Vad jag skådat ,så är den allt ifrån marin blå till "ljus mörk"

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Det är ju som bekant en röra i Troffevärlden. Jag anser inte alls att det är något fel på dina dubbar bara för att de saknar band. Av troligen komersiella skäl verkar T. duboisi "Maswa" blivit synonymt med T. duboisi på senare år trots att detta är långt ifrån den enda dubben i sjön.

            Det verkar troligt att det finns T. duboisi på långt fler platser i sjön än vad som hittills är dokumenterat. Det finns en vid Bemba som har ett ganska brett vitt band, Bemba ligger dessutom på västkusten trots att övriga dokumenterade dubbar kommer från andra sidan.

            Sedan finns det en variant vid Kigoma som har ett smalt blekgult band för det mesta. Denna varianten har jag själv och det finns flera individer i min grupp som är nästan bandlösa. Enligt den informaton som jag haft att tillgå så är detta den variant som varierar mest. Banden kan vara allt från helt vita till nästan Maswa-gula. Ibland kan det saknas ett band på ena sidan och ibland på båda. Detta är inga inavelsdefekter utan existerar i naturen. Om man sen är besviken på att naturen är som den är det är ju en annan fråga.

            Vid Karago eller Maswa, som såvitt jag förstår är varandra närliggande byar, finner man den form som man brukar kalla "Maswa" och som är nästan glödande gul i bandet.

            Söder om det, fortfarande på östkusten, har man hittat svagt gulfärgade band ända ner till Karilani där man åter hittar ett kritvitt mycket smalare band.

            Om man förväntat sig att fiskarna ska bli riktigt gula så förstår jag att man kan besviken efter år av väntan men Troffar är Troffar och de är faktiskt lika intressant utan band.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • thomas1wallen
              Användare
              • oktober 2004
              • 121

              #7
              Hej och tack för svaren, trägen vinner som man säger...
              Jag HAR inte den "svarta" duboisin, jag undrade mest om/var den fanns.
              Nu har jag fått tag på "Maswan" och kommer troligen att bli nöjd med den.

              Thomas.

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                ..De stackars Dubbarna har alltid legat i skuggan av de mer populära moorierna ! Bara det faktum ,som 60,70,80,
                akvaristerna erfarat, så är det ,ibland,svårt att avgöra om det rör sig om en T.dubbe eller en Moori-variant !

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har sett bild på svart Tropheus Duboisi, men kommer inte ihåg vart jag såg det...tyvärr. Men det ska tydligen finnas en art av Duboisi som är helsvart.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Det finns en sådan bild i Shupkes bok men han menar att det är osäkert om det är en egen sort eller bara en Kigoma-dubbe utan band.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Den jag menar såg jag under något "new discoveries"...inte ur Schupkes Tropheus bok.

                      Kommentar

                      • thomas1wallen
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 121

                        #12
                        Heja!
                        Mera upplysningar tack!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...