Copadichromis Trewavsae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Copadichromis Trewavsae

    Hej.

    Jag har nyss köpt ett par Copadichromis Trewavsae och jag undrar nu lite om jag gjorde fel som bara köpte en hona. Utan borde ha köpt en hona till. För min hona får nu mest bara stå i ena hörnan akvariumet under pumpen. Och ser hanen henne utan för det området så jagar han bort henne. Trewavse verkar ha blivit "kungen" i akvariumet just nu men jag vet inte om det beror på att det bara är fyra stycken fiskar totalt ännu i akvariumet(som är på 450liter) och att han kommer att ge henne mera andrum, när resten kommer?

    En fråga till ang Trewavsae, just nu har min hane bara en liten bläs på kroppen men på bilder som jag sett av dem så ska de går ner på halvkroppen nästan. Eller kommer det komma när han har börjat färga ut mera?

    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag har ingen erfarenhet av just "Trewavsae", men jag har mina copadichromis borleyi i ett par. Inga större aggresioner där, men akvariet har gott om plats och gömställen. Det kan väl tilläggas att hanen har ganska så fullt upp med att småbråka med hanar av andra arter, så det kan ju vara anledningen till honans lugn.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Tony: Okej så troligen borde ju gå med att bara ha parvis. Kanske jag bara fått tag på en hane som är lite extra "jobbig".
      Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Honan får ju inte röra på sig spec mycket just nu.

      Kanske borde jag fixa lite mera gömtställen än de jag har. Ska ju ändå ut och plocka mera sten till ett annat kar.
      Och skaffa en hona till det kan ju inte skada i alla fall.
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Vad har du för fler arter i burken? Massvis med gömställen är uppskattat av de flesta haplisar, framförallt då de tuggar.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #5
          Just nu har jag detta i karet.

          Aulonocara Jacobfreibergi
          Copadichromis Trewavsae
          Plus fem malar

          Ska köpa detta till tänkte jag.
          Placidorchromis Electra
          Labidochromis caeruleus "Kakusa"

          Okej jag ska lagt grottor över 1/3 av karet borde kanske öka till en 1/2.
          Jag trodde att haplisar ville ha öppna ytor mera än grottor.
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            citat:En fråga till ang Trewavsae, just nu har min hane bara en liten bläs på kroppen men på bilder som jag sett av dem så ska de går ner på halvkroppen nästan. Eller kommer det komma när han har börjat färga ut mera?
            Det kan vara lite svårt att se i början hur fint band dom kommer få,
            Hur stora är dina nu?,Din hane kommer säker få större vit bläs med tiden..

            Sen tar dom juh oftast bara kort på väldigt fina hanar med mega bläs tyvärr får man inte alltid så fina hanar;(

            Min kandensee hane hade inte så stor ifrån början men han får bara större å större nu ..Dessutom början han få en ruskigt fin blå kant på den med ;D

            Sen har jag alltid tyckt att alla sorter malawi funkar bättre med fler honor än hanar!,

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • juli 2002
              • 404

              #7
              Hmm jag som har svårt för att måtta storleken men här är två dåliga bilder.



              Med andra ord får jag vänta lite bara.. Jag trodde mest att man skulle se den i bland i alla fall hela vägen men det är kanske något som växer fram.

              Jag tror att jag ska skaffa i alla fall en hona till han.


              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Efter att ha suttit och kollat lite på nätet så blir jag ännu mera osäker nu vet jag inte om detta är omöljligt men jag vill fråga i alla fall.


                Min hane är mycket mera lik denna fisk än vad han är lik denna.
                Jag menar blästen är mycket mera om den första än den andra..


                Men det är kanske bara jag som lägger in för mycket i det hela.
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Det kan ta ganska lång tid för en hane att visa sig från sin bästa sida. I mitt fall hade jag hanen i säkert ett par månader innan han blev trygg nog att färga ut.

                  Att se skillnad på färgvarianter bara genom att kolla på foton är nog omöjligt, så fråga handlaren en gång extra om han verkligen är säker på vilken art/variant det rör sig om.

                  Mixen på arter i din burk verkar kanonbra. Ganska lik någon av de konstellationer jag kört.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #10
                    Tony: Okej då ger jag upp det och väntar lite innan jag kollar upp det igen.
                    Inte för att det spelar så stor roll vilken av dem det är.

                    Jo jag hoppas att det ska bli bra, har tagit ett tag att komma fram till det. =)

                    Men färgmässigt borde det bli rätt bra tycker jag. Sen matmässigt borde det inte bli några problem heller.
                    Det enda som jag väl får ändra på är lite flera grottor.
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Akvarium Ronneby
                      Användare
                      • april 2002
                      • 56

                      #11
                      Ring mej Linda, ditt telenr funkar inte..
                      Peter
                      Akvarium Ronneby

                      Kommentar

                      Arbetssätt...