Äntligen pappa - men vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    Äntligen pappa - men vad gör jag nu?



    Så idag att min kirizahona spottade ut ca 10 sammetslena små yngel för att sen snabbt ta in dem i munnen igen. Vilken underbar syn!!!

    Men vad gör jag nu? Vill gärna att ynglen skall gå kvar då de mer kommer till sin rätt här än i ett yngelkar. Har haft karet uppsatt i ca 4 veckor så det är rent och fint, i princip utan alger någonstans. Är rädd för att mata för mycket så att vattnet blir dåligt. Hur skall jag mata för att ynglen skall få i sig mat? Har hittills matat med Tropical super spirulina forte.
    Kan man göra vattenbyten som vanligt? osv

    //Glad nybliven pappa


    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Som jag förstår har du yngel+mor i samma kar som andra tropheus? Isåfall är det ingen bra idé då de allra flesta kommer bli uppätna av andra.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3

      Skulle gärna vilja ha ynglen tillsammans med sina föräldrar. Är riktigt kul att se de små liven simma omkring bland stenar och snäckor.

      Skulle man kunna tömma ynglen i ett flytande yngelkar för att när de vuxit något släppa ut dem igen? Kanske kan man använda ett klassiskt yngelkar av hårdplast, där det är möjligt att dela av buren i två sektioner, eller i en ca 5-liters flytbur som inte har några andra väggar än nät? Den senare buren har pvc-rör som "flytring" och vitt nät hängande under flytringen.

      Skulle detta kunna vara möjligt?

      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Du kan inte lämna dem i samma kar iallafall, då kommer inte många överleva. Du kan lägga honan i ett eget kar och studera yngelvården. När den inte längre verkar bry sig om ynglen lägger du tillbaka honan och matar upp ynglerna tills de är 3-4cm. Då kan du släppa tillbaka dem till gruppen, eller sälja dem...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Ja, det var ju ett väldigt tjafs om uppätna yngel. Jag har själv bevittnat åtminstone 10 olika grupper tropheus som gått tillsammans med massor av yngel utan att äta upp ett enda. Det handlar framförallt om att erbjuda yngeln gömställen men även i nästan helt rena kar kan det fungera smärtfritt (efter vissa förluster i början). I ett 720 liters jag såg i somras gick massor av yngel tillsammans med sina föräldrar utan någon annan inredning än två stycken pumphuvuden. Ägaren kunde utan problem plocka 30-50 nya yngel varje månad från akvariet.

          Kommentar

          • towel

            #6
            Jag har själv ett 325liters kar med 18st Orange och en hel drös yngel i olika storlekar.
            Jag kan ju inte svära på att där inte försvunnit nåt yngel, men jag ser aldrig de vuxna djuren jaga dem, verkar fungera problemfritt.
            Där finns en hel del sten som de kan gömma sig vid om det skulle behövas.

            Kommentar

            • Emil Martinsson
              Användare
              • november 2003
              • 167

              #7
              Mina troffar lämnar också ynglen ifred.
              Emil
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Mina lämnar dem aldrig ifred. Det överlever mycket få hos mig.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Dom första får det svårast, efter att några börjat klara sig så brukar det bli lättare för kommande att klara sig pga dom vuxna fiskarna har vant sig vid att småyngel simmar runt där nere i burken vilket ofta leder till att dom slutar betrakta dom som mat vilket underlättar för kommande yngel.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag har massor av yngel i mitt kar så det har inte hjälpt hos mig. Det är visserligen bara tre spott i stora karet som misslyckats så jag har inte gett upp ännu. Om jag låter honorna spotta i spottkar och återinstätter både yngel och hona så fungerar det bättre. Jag tror ynglen går åt när de är nyspottade och vilsna i mitt fall.

                    Just i denna gruppen accepteras av någon anledning alltid honorna vid återinsättning nuförtiden men jag har sannerligen varit med om motsatsen också.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Mina blir uppätna. Endel har åkt in i pumpen.Har iofs ganska lite gömställen åt dem.Har en gr tillsammans med jullar och de blir periodvis väldigt feta.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Towel du bor inte i närheten av Gbg?

                        Är helt såld på Orange efter att jag såg en liten grupp yngel hos Herkules Zoo.

                        Sorry att jag lånade tråden.
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Martin:

                          Det funkar fint att ge (smulat) tropical foder även till ynglena. Detta är nog det enklaste att ge ynglena om du "chansar" och låter dom gå kvar i lek-karet. Annars så är ju nykläckt artemia troligen bättre till yngel, kanske också en "specialkomponerad" räkmix med mer räkor. Men det blir nog svårt att mata med om du har ynglena i lekkaret.

                          Det gör annars inte ngn skillnad när det gäller vattenbyten och sånt att du har yngel i karet, skötseln av karet blir densamma.

                          (Angående det här med att låta honorna med yngel spotta i lekkaret så fick jag också det till att fungera fint efter en hel del testande med inredningen o c h flertalet uppätna yngel.)

                          Alger är b r a i ett tropheus-kar
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • thomas1wallen
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 121

                            #14
                            Jag har Tropeus sp. black "orange" och var jag sett (eller inte sett?) så verkar de lämna ynglen i fred, men då har jag MYCKET sten keramikrör och annat som de kan gömma sig bland. Mina J.marlieri lämnar troheus-ynglen ifred...

                            Kommentar

                            • thomas1wallen
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 121

                              #15
                              Tillägg:
                              Jag matar med micromask och Grindalmask, bosmider(fryst) smulade ciklidpellets och levande daphnier och cyklops. allt detta i en rejäl mix. På det sättet behöver jag inte köpa dyra atrtemiaägg....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...