Fryeri + RödZebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Fryeri + RödZebra?

    Ska köpa ett 375 liters snart och funderar på vad jag ska ha för sällskap till mina 17 RödZebra.
    En fisk som jag är sugen på är Ahli(fryeri). Tycker den är vacker och i lagom storlek.
    Däremot så undrar jag om den går ihop med RödZebra. Någon som kan svara på detta?
    /Roger
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Visst går det, även om vissa purister inte hade blandat haplisar med mbunas.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det går fint att blanda. Ahli är en firre som verkar fungera bra ihop med de flesta andra malawiciklider då den oftast varker ger eller tar stryk.

      Tony Englund

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        När ska vi lära oss att skilja på Ahli å fryeri ?

        Sen kanske man även bör tänka på att Fryeri är en Rovfisk och röd sebra är det absolut inte,

        Iofs inte så svårt att ge en lätt mix,och mat fryeri rätt ofta med levande...

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

          När ska vi lära oss att skilja på Ahli å fryeri ?

          Sen kanske man även bör tänka på att Fryeri är en Rovfisk och röd sebra är det absolut inte,

          Iofs inte så svårt att ge en lätt mix,och mat fryeri rätt ofta med levande...
          När ska du lära dig stava till zebra? []
          Ahli har väl mer eller mindre blivet ett vedertaget handelsnamn för fryeri. Jag håller dessa båda arter tillsammans och ger dem huvudsakligen standard räkmix, vilket jag tycker fungerar bra för båda.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            Det här låter bra.
            Det blir Fryeri/Ahli tillsammans med mina RödZebra.
            Matar själv med Räkmix samt Aquatic Nature då och då.
            Tackar för svaren.
            /Roger

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              citat:När ska du lära dig stava till zebra?[]
              Ahli har väl mer eller mindre blivet ett vedertaget handelsnamn för fryeri. Jag håller dessa båda arter tillsammans och ger dem huvudsakligen standard räkmix, vilket jag tycker fungerar bra för båda.
              Hehehe ..
              Det är faktiskt så att jag har haft den amerikanska sebran i flera år med och den stavar man med "S" så därför har jag även stavat Röd Zebra med s ..

              Men att blanda ihop Ahli och fryeri är juh faktiskt inte så bra eftersom det finns en S.Ahli och en S.Fryeri..Nån kanske går till zooaffärn och vill ha S.fryeri men säger Ahli istället då kanske hon/han får Ahli och efter ett par månader inser att hon/han har köpt fel fiskar ;(..

              Nu vet jag dock att i 99 fall av 100 när man säger Ahli så menar man igentligen Fryeri och fryeri är även mycket vanligare än Ahli,men men lite förvirrande ändå att kalla fryeri för ahli!,

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Så sant, men eftersom frågan var hänvisad till "Ahli(fryeri)" bör väl alla tveksamheter vara väck? =)

                Tony Englund

                Kommentar

                Arbetssätt...