Trewavasae Thumbi West/Thumbi Point???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Trewavasae Thumbi West/Thumbi Point???

    Hej!

    Kan någon hjälpa mig med var jag hittar bilder på Trewavasae Thumbi west/Thumbi point så att jag kan få klarhet i vilken jag köpt? Jag har köpt Thumbi West men har blivit osäker efter att någon påstod att det var Thumbi Point för de andra var sällsynta... Jag trodde att det var tvärt om!
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det finns på zoopet...



    Klicka på fler bilder så ser du MC-hanen också...

    Om det är någon skillnad på thumbi west och thumbi point vet jag inte, men jag skulle inte tro det...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Platserna Thumbi West resp. Thumbi Point är definitivt inte samma plats.
      Tumbi (skall dessutom vara utan h) Point ligger mitt på sjöns östra sida i norra Mocambique.
      Thumbi West är en ö som ligger i naturreservatet vid Cape Maclear, dvs i sjöns sydvästra del i landet Malawi.
      Dessutom finns ju också Thumbi East som också är en ö och ligger ganska nära "West".
      Får väl göra lite reklam - i den nya BTN malawiboken finns en karta med de olika orterna inprickade samt var de ligger i sjön.
      Annars finns ju också Ad KOnings malawi-Cd där man också lätt kan hitta alla orter.

      Normalfärgen på hanar vid Thumbi West är blå med orangeröd ryggfena.
      Normalfärgen på hanar vid Tumbi Point är gulbrun med blått överst i ryggfenan samt blåaktig buk - med andra ord så skiljer de sig helt åt.
      Det är möjligt att det finns såväl O, OB samt "grå" honor på bägge ställena men om jag minns rätt så dominerar OB-honorna vid Thumbi West medan de grå dominerar vid Tumbi Point (jag kan dock minnas fel)

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Tack Kjell!

        Nu är jag 100% säker på att det är Thumbi West jag har och inte Tumbi (utan H) Point. Mina finns på bild under medl. bilder. Jag började bli orolig att Tumbi Point var lik. Men så är ju inte fallet.
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Det finns dock andra trewavasae-populationer där hanarna är blå med orange/röd ryggfena som är orehört svåra att skilja åt speciellt efter att de gått en tid i akvarium.
          Ett bra tips är införskaffa Ads malawi-CD som jag nämnde ovan där finns foton på de allra flesta malawi-varianter.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Loket65

            Jag har köpt Thumbi West men har blivit osäker efter att någon påstod att det var Thumbi Point för de andra var sällsynta... Jag trodde att det var tvärt om!
            Thumbi West är nog de vanligaste av alla trewaavasae skulle jag tro. (nu kanske jag har fel igen). Däremot kan man ju fundera på hur många fångstplatskorsade trewavasae det går i butikerna runtom i Sverige, förmodligen skrämmande många...
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Tror jag också,Zaphi. Särskilt när det blev "mindre viktigt" med fångstplats-namnet på de odlade fiskarna. Misstänker starkt att det togs alla möjliga (MC-)varianter för att få fram en säker stam MC/Ob från Thumbi West-Trewavasaen. Trist i så fall.Mycket trist!
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                citatäremot kan man ju fundera på hur många fångstplatskorsade trewavasae det går i butikerna runtom i Sverige, förmodligen skrämmande många...
                Man kan nog nästan förutsätta att det handlar om korsningar om man inte med 100% säkerhet vet att föräldrarna är vildfångade.
                Thumbi West ligger ju också inom i ett naturreservat där man (efter vad jag hört) inte har fångat fisk för akvariehobbyn på uppåt 20 år.
                Dessutom kallas det ju i folkmun för "akvariet" eftersm det av misstag (avsiktligt?) där introducerades en massa andra arter som kom från andra ställen i sjön för si så där 20 år sen. Dessa blandades därför i flera fall med den ursprungliga populationen i sjön - om så har skett med Thumbi West populationen av trewavasae vet jag inte.

                Kommentar

                Arbetssätt...