Råd om fisk bestånd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Råd om fisk bestånd!

    I mitt kar på ca 700-800l har jag en massa lobardoi, några röda trewavase och ungefär lika många fuelleborni. Men det är som sagt lombardoin som dominerar i antal.

    Jag har alltid haft lombardoi ända sen jag startade med malawi för ett antal år sedan. Men dom är ju svåra att ha i ett fungerade akvarium. Får ständigt rådet att göra mig av med dom. Eftersom att dom tar över helt. Vet inte hur många arter jag verkligen försök kombinera med dom och misslyckats. Nu till mina frågor.

    Borde jag göra mig av med dom?
    Eller kan det räcka med att bara minska antalet så att dom inte tillhör majoriteten, någon som provat det?

    Ni som har/haft lombardoi har ni fått era kar att fungera för alla arter? Vilka arter i sånna fall?

    Väldigt tacksam för alla råd

    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Är det verkligen ingen som har åsikter i ämnet??? Kom igen nu!
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • Challe
      Användare
      • december 2003
      • 111

      #3
      Jag själv funderar på att slänga ut mina Lombardoi, 1+4 i 540l, de fungerar bra med gruppen av Pseudotropheus tropheops "Chilumba", men de andra grupperna som jag har försökt med har hållts tillbaka, jag har testat med att tillfälligt plocka ut Lombardoi hanen och den största honan, resultat samtliga grupper börjar att leka....

      Jag skulle faktiskt rekommendera att du testar Pseudotropheus tropheops "Chilumba" som sällskap, Chilumban är ganska tuff, annars har man ju hört att Lombardoi kan fungerar bra med Melanochromis, speciellt de lite tuffare arterna

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • oktober 2002
        • 214

        #4
        Jag har också alltid haft Lombardoi i mitt Malawi kar.
        Jag har kombinerat dessa med Röd Zebra och har aldrig haft några problem.
        Om det beror på att jag alltid haft mycket fisk i karet vet jag inte.
        Brukar ha ca 20-22 fiskar i ett 200 liters. Hälften Lombardoi och hälten Röd Zebra.
        Många säger att Lombardoi är en mördarfisk men den uppfattningen delar jag absolut inte. Tycker det är en fin och trevlig fisk. Visst är den tuff men den har aldrig tagit över i mina akvarium.
        /Roger

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • februari 2004
          • 285

          #5
          Mördarfisk kanske inte stämmet, men att ha ett kar att slänga ner utmobbade honor har jag behövt ett antal gånger....Skulle absolut inte vilja ta bort lobardoina helt men jag har tänkt att minska på antalet. Rödzebra har jag också haft med dom det funkade, det var bara så att jag tröttnade på dom. Har ni mycket grottor eller hur har ni inrätt?? Jag ska ta mig en titt på chilumban ....
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          • Tascha
            Användare
            • oktober 2002
            • 214

            #6
            Ja, jag har massor av grottor.
            /Roger

            Kommentar

            • medion
              Användare
              • augusti 2003
              • 243

              #7
              Jag ska ev köpa lombardoi och undrar hur ni har det med könsfördelningen. Ska köpa Vf så jag får nog bara tag i en hane och en hona.

              Går det tror ni eller kommer hanen att ha ihjäl honan?

              Kommentar

              • kaj
                Användare
                • oktober 2002
                • 77

                #8
                Hej jag skulle inte rekomendera blandningen trewavasae och fulleborni,det blir garanterat korsningar dom emllan.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Håller med kaj, inte så lyckat...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #10
                    Det kan nog gå med en hona och en hane, du får bara hålla koll på henne och fytta någon av dom om det blir kris.

                    Angende mitt fiskval så har jag valt dom för att det passar färg mässigt och är två arter jag tycker om. Har ingen ambision att odla och ska köpa Compressiceps när de växt på sig lite.
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...