Lite hjälp med info samt bilder? (Västafrika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    Lite hjälp med info samt bilder? (Västafrika)

    Tjsoan!..

    Var idag inne i den lokala zoobutiken och kikade på några listor från Imazo. Skrev upp dom arter jag va intresserad av för att kika om jag hittade nåt på nätet. Jag står just nu i valet och kvalet, SA eller västafrikaner. Karet som fisken skall gå i ligger på 105l och innehåller en hel del växter och rötter, samt några tetror och fyra pyttisar till scalarer. Nå, hursomhelst skulle jag behöva lite hjälp med att hitta info + bilder på dessa två fiskar:

    Apistogramma Inconspicua
    Hemichromis sp. Moanda

    Hade varit mkt trevligt om man kunde få reda på något om dem samt se hur dom ser ut.
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #2
    Apistogramma Inconspicua



    Fakta om Apistogrammor och andra dvägar kan du hitta här:

    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • april 2004
      • 313

      #3
      Tackar tackar, just nu lutar det mot att jag skaffar VF Pelvicachromis taeniatus "Bipindi", men man får väl se hur det blir.
      Tycker dom flesta Apistogrammorna ser rätt tråkiga ut.

      Edit: Sedan så gillar jag Pelvicachromis skarpt så..

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • juli 2002
        • 404

        #4
        ZakatH: Jag kan inte hålla med om det.. Men det tror jag att du vet..

        Men om du menar hur de ser ut i affärern så beror det oftast på att de inte kommer till sin rätt där.

        Pelvicachromis taeniatus "Bipindi" var ju snygga med så. Du hittar nog rätt!
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • ZakatH
          Användare
          • april 2004
          • 313

          #5
          Jo, i affären ser dom flesta tråkiga ut, men har sett bilder på många fina apistogrammor men jag tycker dom flesta ser ganska tråkiga ut. Visst finns det riktigt snygga med, det kan jag inte säga emot.

          Andra apistor som fanns med på lista som jag skrev ner för att kolla upp är:

          Ap. sp. "Opal"
          Ap. Hippolytae VF
          Ap. Resticulosa

          Sedan fanns det naturligt vis några till, VF och odlade, men dom har jag kollat upp sedan tidigare.
          Men nu blir det väl mycket SA i Afrika träsket tror jag.

          Finns det någon där ute med erfarenheter vad gäller VF pelvicachromis?
          Hade för ett tag sedan 1+1 P. taeniatus av okänt ursprung och var ohyggligt skygga. Det hela slutade med att dom förmodligen svälte eller helt enkelt bara tynade bort. Dom vägrade äta om maten hann sjunka ner till botten, så länge maten svävade runt gick det bra.
          Ibland kunde man även se hur dom gick och silade sanden. Honan var den mest aktiva av dom två och såg ut att vilja leka vid ett flertal tillfällen. Hanen va mest rädd å simmade undan, vet inte om han va rädd för tjejbaciller eller nåt. Till slut tynbade dom bort, det kan ju kanske berott på ålder med men det har jag svårt att tro.

          Hur som helst hade det varit mycket trevligt om man kunde lyckas bättre nästa gång, som just nu ser ut att komma ganska så snart.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Tycker dom flesta Apistogrammorna ser rätt tråkiga ut.
            Just i det här fallet kanske det inte var helt oväntat att den är lite tråkig i färgen - "inconspicua" betyder "den oansenliga"...

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Jo jag vet, men det e inte bara den som e lite oansenlig.

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • april 2004
                • 313

                #8
                Ingen med erfarenhet av VF Pelvicachromis? =(

                Kommentar

                Arbetssätt...