Ni med erfarenhet av Petrochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Ni med erfarenhet av Petrochromis

    Vilket beteende har dom här fiskarna. Liknar det tropheus beteende med tanke på aggressivitet och revir. Hur fungerar det att blanda Tropheus och Petrochromis i samma kar?
    //Stefan Lindstedt
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Har fått det förklarat för mig av s.k. "lärd person" att Petrochromis,vuxen sådan, absolut inte är nån akvarie-fisk. Nån gång ,när jag blir stor, kommer jag att skaffa mig en rejäl grupp,1+30 el hur man nu skall hålla dem?

    demhttp://www.airfish.de/stocklist/Petrochromis_/Petrochromis_spec__longola/petrochromis_spec__longola.html

    Den här blir nog jäkligt snygg!!!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Jag har (haft) ett par P.trewawase. Jävligt vackra och mysiga rackare.
      men o`så aggressiva. Jag hadde ett par ,bland andra Tanganyiker, i
      ett 850L kar. Trots att honan valde/försökte att vara 2m i från hanen ,så lyckades han ändå att ha i hjäl henne efter några månader...
      Ps. de går bra ihop med troffar, men inte med sig själva !

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #4
        Det är just Trewavase som jag är intresserad av. Men är dom så pass aggressiva så vete f-n. Kan det kanske fungera bättre om man tex skaffar en grupp på 10-15st ihop med en ännu större grupp tropheus? Kommer dom att störa varandra vid lek så att bara den ena sorten kommer att kunna leka.
        Försvarar hanarna sina revir på samma/liknande frenetiska sätt som tropheus. Där det ofta är så att hanar och honor som står lägre i rang i princip får hålla sig på ett och samma ställe.

        Någon som vet något om detta?

        Ozric: Fisken som du länkade såg lovande ut. Det verkar finnas en hel del mycket vackra fiskar i det här släktet.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Jag kan bara svara för att det fungerar på malawi-ciklider!!(att bunta ihop dem). Jag har inte prövat det samma på Tananyika-ciklider !
          Så vi får pröva oss fram ... Mr.Fish

          Kommentar

          • peter
            Användare
            • augusti 2002
            • 161

            #6
            min erfarenhet av petrochromis är ett par som jag för några år sedan de funkade bara bra idag har jag vf petrochromisar 1+3 vad jag blev lärd är ha bara en hane och till att börja med välj en hanne som är
            lite mindre än honorna de växer ikapp senare och är då större chans
            att det fungerar och för mig har det gått bra hitills det är häftiga fiskar.peter

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Peter: Vad är det för variant du har? Hur håller du dom, alltså karstorlek inredning osv. Går dom ensamma? Du har väl även tropheus om jag inte minns helt fel. Är där stor skillnad i beteende?

              Det vore kul om du ville skriva lite mer om dom.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Lär finnas en artikel i ett CB fför nåra år sen,om en gr P. Trewavasae i etty 1000-liters med Tropheus Muragu. Hur det gick ;??? Ja,säg nån?!
                Miasstänker att Troffar och Petrisar tar ut varandra i eytt kar där de hålls tillsammans.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Det är tråkigt att se hur många det är som är så negativa till Petrochromis. Själv är jag positiv till dem. Jag tror felet är att många håller dem för få i för stora akvarium. Själv har jag fått tag i 2 grupper som jag står och väljer emellan. Jag ska inhysa en grupp i mitt 325 eller 375 liters och det ska bli kul att se om det funkar. Jag vet många i danmark som har grupper bortåt 20 st i 325 liters kar och det funkar fint med zero i aggression och många honor som tuggar.
                  De petrosarna som jag tycker att man ska hålla är P.famula och P.Orthognathus Sp. Ikola. De är de minsta av petrochromis familjen och definitivt lugnast.

                  Jag hoppas att jag får hem någon av gruppen i veckan och kan då göra en större analys av det hela.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Intressant carl. Ska bli spännande och höra vad du tycker om dom.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Instämmer! Det ska också bli intressant att läsa om dina studier i CB i framtiden...för det blir väl en artikel?

                      Riktigt roligt att någon provar lite annorlunda arter!

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #12
                        Ozric(och ni andra): http://cichlid-forum.com/phpBB/viewtopic.php?t=52759 här verkar finnas fler bilder på longolan (som du länkade tidigare). Rätt snygg eller hur? Den som verkar heta texas gold ser inte dum ut heller...
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Stelin,En mycket vacker fisk!! Inget snack,liksom!

                          Har hört att man skall hålla sig till petrisar som har mindre mun(P. Trewavasae,P.sp. Ikola etc). De lär vara mindre aggressiva.Men handen på hjärtat,är det inte så att en petris med STOR mun tar kortare tid på sig att dräpa övriga fiskar!?



                          Denna måste ju bara vara outstanding!!Nån som kan länka till fler bilder på denna? El. andra snygga Petrisar?
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            I Ad`s gula bok "...their natural habitat" finns det på sida 53 ,längst ner t. vänster ,en mkt vacker P.Famula. Är det den du ska ha,Cutekid?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              Sitter just nu och läser igenom vad som skrivs om Petrochromis på cichlid-forum. Det verkar som det är just många man ska ha i grupper med minst 20. Hursomhelst så finns där en del läsvärt i flertalet trådar på cichlidforum för de som är intresserade och har missat dom.

                              Några bilder till: http://cichlid-forum.com/phpBB/viewt...t=petrochromis
                              Den där röda varianten finns och med i en liten bild.



                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...