Ni med erfarenhet av Petrochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #76
    citat:Hur såg dina fiskar ut Kjell, färgmässigt? Stor skillnad på hona och hane?
    Jag hade den vanliga varianten - sökte på Google bilder och fick då upp några röda också men dom fanns inte "på min tid". Det var standardvarianten jag hade (det första fotot som kommer upp).
    Annars finns ju den med bland artbeskrivningarna här på ciklid.se http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=552
    Vete sjutton om inte fotot i artbeskrivningen är mitt och visar min gamla hane - någonstans längst bak i huvudet finns det nåt bekant med fotot.
    Oavsett vilket så är helt enkelt dominerande hanar starkare i färgerna än honor och underkuvade hanar. Lättaste sättet att sklija på könen är att titta på könsöppningarna.

    citat:Tror du att det kommer att fungera att ha dem tillsammans med 16 st Petrochromis på 4 cm i i ett 375 liters till att börja med?
    Nja, jag tror visserligen att de bägge arterna funkar bra ihop - aggressionerna finns ju inom arten.
    Dock är ju akvariet alldeles för litet och även om du har tänkt att så småningom skaffa ett större så är nog risken uppenbar att det blir kaos när de flyttats. De är ju då antagligen stora och starka och då blir ju revirstriderna ödesdigra.
    Jag rekommenderar att du snarast flyttar dom till ett 200 cm långt akvarium med gott om gömställen.


    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #77
      Hmm jag ska dock testa i ett 375 liters ändå. De har gått med tropheus i ett 375:a nu och de är tydligen hur lugna som helst.

      Jag har lyckats fixat en bild på mina simnochromis diagramma:


      Jag funderar på om det inte är samma fisk man ser på denna sidan:


      Den som heter Simochromis diagramma "red dorsal"

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #78
        Tja !

        Det blir inga diagramma. Du har avskräckt mig Kjell Jag fick tag i 17 st kanonfina Tropheus polli "ikola i stället och de får husera med petrosarna i stället. Det blir ju gött med ett riktigt biotop akvarium med 2 arter från Ikola. Äntligen har jag fått tag i min drömsetup med pollin som jag har letat efter länge.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #79
          Roligt Calle...har du fått dom än eller? Inga bilder på fiskarna?

          Jag har faktiskt funderat på att göra "biotopriktigt" med mina Tropheus sp. Ikola och skaffa någon art tillsammans med dessa som kommer från just Ikola.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #80
            Grattis till nyförvärvet Calle. Även om jag inte är någon troffefantast så har jag alltid varit svag för just Tropheus annectens (dom kallas så numera), dom tillhör en av de absolut snyggaste troffarna.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #81
              Micke: Hur ställer du dig till "Trofferevolutionären" Shupke? Han menar ju att det inte finns nån annectens nuförtiden, utom möjligen den svarta lyrstjärtstroffen som finns vid Kyeso. Polli anser han däremot är den ljusgråa svagt gulfenade på Tanzaniasidan i, norr och söder om Luagala.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #82
                Jag skrev inte mitt inlägg att tillrättavisa på något sätt. Orsaken till varför jag skrev som jag gjorde var för att ge en förklaring till varför jag använde namnet T. annectens.
                citat:
                Micke: Hur ställer du dig till "Trofferevolutionären" Shupke?
                Ingen aning, jag har inte läst hans böcker.

                citat:Han menar ju att det inte finns nån annectens nuförtiden, utom möjligen den svarta lyrstjärtstroffen som finns vid Kyeso. Polli anser han däremot är den ljusgråa svagt gulfenade på Tanzaniasidan i, norr och söder om Luagala.
                Ad Konings säger tvärtom att T. polli är synonym med T. annectens. Vilket som är rätt eller fel får "de lärde" tvista om. För enkelhetens skull väljer jag att konsekvent följa referensservice.


                Eftersom Ad Konings är en av föredragshållarna vid nästa års ciklidstämma kan vi passa på att få hans syn på det då.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #83
                  Jag går nog på Konings linje jag med. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på Shupkes indelning eller så är det bara som man ogillar att han slår sönder allt man lärt sig. Man undrar lite vad han har för RÄTT att göra så liksom.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #84
                    Tja !

                    Nu fick jag hem mina Polli och vilken kvalitè det var på dem. Helt otroligt bra kroppsform, hela fenor och lyrstjärten var på G att växa ut, klockrena färger och hela fisken var mkt välbalanserad. Ett stort tack till Micke S för att du släppte den grupp till mig.

                    Mvh Carl
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • spec_mats

                      #85
                      men shupke grundar väl sin indelningsteori med DNA-teknik och det är intressant tycker jag

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #86
                        citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

                        men shupke grundar väl sin indelningsteori med DNA-teknik och det är medintressant tycker jag
                        Har du läst Ad Konings artikel "Atrbildning ,DNA och Tropheus" i Ciklidårsboken vol. 3, 1993?
                        I den artikeln är Konings mycket kritisk till en rapport där mam genom DNA-prov kommit fram till slutsatsen att Trophus annectens-varianten som är känd som "T. polli" skulle vara närmast besläktad med "Körsbärs-moorii".
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #87
                          Jo men det har hänt mycket på DNA-området sedan -93 så du har en poäng där Spec.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #88
                            Personligen skulle jag nog inte lita på nån DNA undersökning gjord 1993 alls.

                            En snabbsökning på genbank draggar upp ett antal studier, som alla har det gemensamt att de är baserade på häpnadsväckande små datamängder. Jag skulle inte ha trott man längre kunde publicera med så lite data, men det kan man tydligen.

                            Jag tycker det verkar som om man har all rätt att vara skeptisk mot de DNA analyser på som finns på Tropheus-gruppen.

                            Lustigt egentligen, det känns som om Tropheus med närbesläktade släkten (Petrochromis etc) borde vara en perfekt måltavla för DNA studier. Ge mig en miljon kronor och ett år så reder jag upp röran.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #89
                              Rapporten som Konings är kritisk mot i sin artikel är; STAUMBAUER, C & MEYER, A. (1992) Genetic divergence, specification and morfological stasis in a lineage of African cichlid fisches. Nature, vol. 358: pp 578-581.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #90
                                Shupkes indelning är huvudsakligen baserad på:

                                Baric, S.W. Salzburger & C. Strumbauer (2002) Phylogeography and evolution of the Tanganyikan cichlid genus Tropheus based upon mitochondrial DNA sequences. Journal of Molecular Evolution 56:54-68

                                Så det är alltså Strumbauer som har fortsatt med att DNA-analysera ciklider. Enligt vad jag har hört så ska det vara väldigt stor skillnad mellan vad man kunde få fram 1992 mot 2002?
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...