Ni med erfarenhet av Petrochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jan hansen
    Användare
    • oktober 2003
    • 6

    #61
    Hej,
    De Petrochromis på billederne er mellem 14-18cm.

    Jan
    Jan O Hansen

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #62
      Jan!
      Dina "Kazumbe",hur pass stora är de? Har du möjligen nya foton på den.
      Tror inte jag sett nån rättvis bild på denna vackra tropheus.

      Petrisar;hur "sotbenägna" är de? Kan de jämföras med hästnosar & troffar.Behöver de mer el mindre barlast i maten?
      Känns som man behöver en del klarhet kring detta innan man placerar dem på sin Topp 10 want-list....
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #63
        Jag har väl genom åren haft ett 10-tal olika Petrochromis-arter och odlat 5-6 av dessa.
        Dock vill jag nog påstå att ryktena om dess tuffhet inte är överdriven på något sätt - flera av dom odlade jag på så sätt att honorna gick i ett kar och hanen i ett annat.
        När det var lekdags så släpptes hanen ner i karet med honor och sedan gick jag inte ifrån akvariet innan leken var överstökad och då håvade jag direkt upp hanen. Att lämna hanen kvar över natten ledde ofelbart till dödade honor.
        Nu skall dock sägas att aggressiviteten variera väldigt mycket mellan olika arter och individer - till de "snällaste" hör t.ex. famula och trewavasae. Famulan hör väl inte direkt till de vackraste medan jag däremot håller trewavasaen som den trevligaste och kanske snyggaste av alla Petrisar.
        Jag har gjort ett antal (en del lär sig aldrig - men eftersom man gillar fisken så...) försök med dessa genom åren med varierande resultatet, bl.a. köpte jag av en skåneodlare någon gång på 70-talet in den första avelsgruppen som infördes av denna fisk till Sverige.

        Det bästa sättet att hålla trewavasae är att ha ett stort akvarium (helst åtminstone 200 cm långt) med massor av gömställen. Sedan köper man in ett 10-15 tal yngel som får växa upp ihop och skapa en naturlig rangordning (det går inte att fylla på med nya trewavasae allt efterhand). Gör man på detta sätt brukar det funka rätt bra.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #64
          Hur är det med korsningsrisken om man nu skulle få för sig att blanda några olika varianter?
          Tillväxt på yngel? Vad jag har förstått så är dom riktiga matvrak som väl också borde spela in på hur snabbt dom växer, eller?

          Någon som vet?
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #65
            Jag tycker mina yngel har växt på sig under denna veckan jag har haft dem. De äter räkmix 2 ggr om dagen och är riktiga matvrak.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #66
              Jag har lyckats komma åt en grupp på 8 st Simochromis diagramma som är 6-8 cm. Är det någon som vet nått om denna art? Jag har letat som fasen utan att hitta ngt, inte mkt bilder heller. Tänkte ha dem med Petrosarna.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #67
                En gammal artikel om du missat den:

                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #68
                  citat:Jag har lyckats komma åt en grupp på 8 st Simochromis diagramma som är 6-8 cm. Är det någon som vet nått om denna art?
                  Ur askan i elden, tänkte faktiskt nämna något om just S.diagramma i mitt förra Petrochromis-inlägg men sp blev det väl långt ändå.
                  Själv har jag nog odlat och sålt säkert 500 diagramma. Min "odling" gick till så här. Köpte en grupp på ca 10 yngel. Efter några månader återstod 2 - 1 hane och 1 hona. Honan hade klarat sig eftersom jag hade flyttat den till ett yngelkar efter att den skadats rejält. Alla övriga var ihjälslagna.
                  Så fick jag för mig att testa med att försöka flytta över hanen till honan - inom fem minuter var honan avlekt och "avklädd" (a la hönan Agda) men eftersom inte så många fenor återstod så var hon lättfångad. Hon placerades i ett yngelkar där hon släppte ynglen och fenorna så småningom växte ut. Efter ca. 2-3 månader släpptes de ihop igen och det hela upprepades etc. etc.
                  Denna odling pågick tills jag hade matat av alla affärer i grannskapet - de köpte nämligen bara in denna art en gång av mig. Detta eftersom om inte ynglen såldes väldigt snabbt i affären så återstod ofta bara ett yngel att sälja efter en tid.

                  Föresten ingen som när vi ändå är på gång skall införskaffa Ctenochromis horei - det är faktiskt ännu värre.
                  Denna elaka fisk har jag nämligen haft i ca. 30 sekunder. Släppte ner ett nyinköpt par i akvariet (de var packade i separata påsar) - så fort hanen bröt vattenytan så kastade han sig över honan och dödade henne - det tog ca. 15 sekunder. Sedan tog det 15 sekunder för mig att håva upp honom och ta livet av honom.

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #69
                    Verkar ju lovande. Ska bli kul att testa dem.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #70
                      Kul artikel som jag skrev 1980 - tyvärr blev det ingen del 2 av den artikeln eftersom fortsättningen inte blev lika kul[:p]

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #71
                        Jag syftade till den artikeln Stelin tippsade om. Du hann före med ditt inlägg Kjelle.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #72
                          Jag förstod att det det var den du menade. Hade själv glömt av denna artikel (det är ju ändå nästan 25 år sen jag skrev den) så det var väl på tiden att jag nu i denna tråd kunde tala om hur det gick sen.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #73
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #74
                              Hur såg dina fiskar ut Kjell, färgmässigt? Stor skillnad på hona och hane? Tror du att det kommer att fungera att ha dem tillsammans med 16 st Petrochromis på 4 cm i i ett 375 liters till att börja med? Diagramman är ca 6-8 cm och har lekt ett par gånger. Jag tycker att det borde bli en rätt så bra kombination i ett sådant kar.

                              Ang mina Petrochromis så växer de förvånansvärt bra. Bara på en vecka med räkmix 2 ggr om dagen så tycker jag mig se att de har växt på. De är hur glupska som helst men skitar ner därefter. Det är ganska kul att se hur de skiftar i färg i olika ljus. Går de i bakre delen av karet så är de mörkt bruna på överdelen av ryggen med mörkt gult inslag längs buken samt en härligt blå ryggfena och nästan vitblåa bukfenor. De är mkt mera aktiva på att beta alger, då de betar dubbelst så mkt som mina tropheus yngel gjorde. Munnen är perfekt anpassad till detta.

                              Mvh
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #75
                                Carl:

                                citat:Jag har letat som fasen utan att hitta ngt, inte mkt bilder heller.
                                Där finns två st bilder på simnochromis diagramma på cichlidpress.com du hittar dom under Photos

                                Rätt dålig upplösning på dom men iaf.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...