hjälp med frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dizzy
    Användare
    • april 2002
    • 18

    hjälp med frigolitbakgrund

    hej !

    ska köpa en frigolitbakgrund av en kompis i kväll.
    skulle bara fråga typ hur länge silikonet ska torka ?? ett dygn ?

    bakgrunden e ej ny utan har varit i en längre tid i ett annat kar så jag ska väll kunna köra igång direkt o inte låta den va i flera veckor innan jag släpper i fisk ????

  • odilou
    Användare
    • april 2002
    • 308

    #2
    Beroende på hur tjock bakgrunden är och hur ditt akvarium är konstruerat samt vilken inredning du tänkt dig kanske du inte behöver någon silikon överhuvudtaget. I ett av mina stora helglas-kar så är den övre "borden" så tjock att det bara var att klämma in bakgrunden och lägga ett par stenar framför för att hindra den från att flytta sig. Personligen skulle jag prova alla alternativa lösningar innan jag bestämde mig för att använda silikon.


    Hälsningar Rasmus
    Vegastadens Ciklidgrupp

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Silikon brukar härda på 2-3 dygn, beroende på temperatur och luftfuktighet.
      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Att inte använda silikon för att sätta fast en frigolitbakgrund är att leka med naturkrafterna. Frigolit har en enorm flytkraft.
        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          Intressant fråga detta. Vad tänker du skulle hända? Vilka mardrömsscenarion kan vi se inträffa?

          Kommentar

          • Jonas.
            Användare
            • april 2002
            • 142

            #6
            Hej.

            Det bästa och säkraste sättet att fästa en bakgrund är med silicon, det tar ca 2 dygn innan man kan fylla på med vatten.

            citat:Vilka mardrömsscenarion kan vi se inträffa?
            Ja i värsta fall kan frigoliten "flyga" upp i täckglaset och spräcka det. Även lysrör kan krossas och man får glaskross i akvariet.

            Ta det säkra före det osäkra ...

            Mvh// Jonas.

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              citat:
              Intressant fråga detta. Vad tänker du skulle hända? Vilka mardrömsscenarion kan vi se inträffa?
              Precis det som Jonas säger. Har man byggt upp stenar framför bakgrunden kan dessa ramla omkull när frigoliten far iväg och i värsta fall knäcka nån ruta. Silikon är billigt, varför chansa att det sitter kvar utan? Riskerna är större än kostnaden och besväret att silikona fast frigoliten.

              /Hasse

              - http://och.nu/ciklid -

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #8
                Besväret är väl inte främst att limma fast bakgrunden, utan snarare att få bort den utan att förstöra frigoliten. Hursomhelst är det nog så att det är mitt akvariums lite speciella konstruktion som gör det tämligen riskfritt att strunta i silikonet. I ett vanligt aluminiumkar skulle jag inte heller chansa.

                Kommentar

                • demasoni
                  Användare
                  • april 2002
                  • 163

                  #9
                  Hej!
                  Om du har ett ram akvarium kan du ta 4 pinnar och trycka fast den i alla hörnen alltså från bakgrunden till rutan som är täckt med ramen!
                  Plus lite stenar!
                  MVH Filip Halvardsson

                  tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

                  Kommentar

                  Arbetssätt...