märkligt beteende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    märkligt beteende!

    Igår såg jag ngt hos en av mina ciklider som jag aldrig sett förut hos en fisk.

    Denna ciklid (en förmodad Metriaclima hajomaylandi, kön osäkert) är oerhört aggressiv. Igår jagade den runt de andra fiskarna i akvariet under stor frenesi. När den sedan var nöjd och hade jagat bort alla inkräktare då började det:

    Under ca fem minuter simmade denna fisk runt i akvariet och liksom strök buken och ibland sidan mot stenar och stockar i akvariet. Det hela påminde litegrann om när en katt kommer in i ett rum och stryker sig efter möblerna, fast detta gjordes i ett högre tempo och gav mer ett intryck av att den "slog sig för bröstet" än som kattens godmodiga inställsamhet.

    Har då aldrig sett ngt liknande förut. Var det ett revirmarkerande eller var den bara nöjd med sig själv efter en lyckad maktdemonstration?
    Om det var revir den markerade, var det då inte märkligt att den inte markerade bara en viss del av akvariet, utan i princip all inredning i det?

    Ngn som sett ngt liknande?

    /Catherine
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Har du läst det här?


    Hoppas att han bara ville kittla sig själv
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Jag har också alltid trott att de kliar sig men precis som Catherine skriver verkar mina dominanta hannar göra detta just efter en "lyckad" jakt eller annan maktdemonstration. Kanske är det så att andrenalinet i dem utlöser ett klianfall?
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • -Catherine-

        #4
        Ja, det verkade inte vara bara klåda isf, inte när det gällde min firre. Den nästan kastade sig mot inredningen, knuffade på den...Inte såg det ut som den kliade sig tyckte jag. Fast nu utgår jag förståss från hur vi människor kliar sig *skratt*...fiskar kanske gör så som denna fisk gjorde.

        Men iaf kan jag inte släppa tanken på att de var lite "titta här vad stor och stark jag är som kan göra så här"

        Är det bra hannar som gör så förresten? Kan jag sluta säga "den" och istället säga "han"?

        /Catherine

        Kommentar

        • bottes
          Användare
          • september 2004
          • 51

          #5
          Så gör min Blåzebra väldigt ofta, jag blir nästan arg på den då dom andra står tryckta i ett hörn vid ytan.
          Daniel
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

          Kommentar

          Arbetssätt...