Golden + Rödzebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    Golden + Rödzebra?

    Har idag 17 Röd Zebra i mitt 200 liters.
    Ska köpa ett 540 liters och tänkte då skaffa mig en grupp Ciklider till. Tänkte mig en 15 Golden. Går Golden och Rödzebra ihopa?
    Finns det någon som har ett annat förslag på vilka fiskar som passar med Rödzebra.Aulonocarer kanske?
    /Roger
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #2
    RZ och golden fungerar bra ihop. Kan finnas fall då RZ är för tuff för golden fast detta brukar inte vara något problem om man har många fiskar som du.
    Jag skulle nog säga att RZ är för tuffa för Auloncarer, de brukar inte färga ut helt när de är underlägsna.

    Många tycker att blandningen gul orange inte passar, vilket inte jag tycker. Men det finns andra fina fiskar:
    Blå delfinciklid (C. moori) är en fin blå fisk med RZ, även Maingano (Mel. Cyanånting) är fin med sina blåsvarta ränder.

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • P-Å

      #3
      Jag har 8 Moori tillsammans med 6 RZ i ett 200 liters och det fungerar alldeles utmärkt.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        200 liter är ju inte optimalt med så många firrar, om dom är vuxna alltså....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Jag skulle sälja av nåra av rödzebrorna och fylla på med Metriaclima Callainos "Bright blue" och "Pearl" å kanske någon ob zebra.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            200l är för lite men Tascha skriver ju att de ska köpa in ett 540 och då finns det plats så det räcker.

            3 arter skulle funka fint i 540. Se till att ha många av varje bara.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Så gott som alla malawiciklider funkar bra ihop om akvariet är stort nog, men försök att inte blanda sådanna med samma "förnamn", typ, "Metriaclima" eller "Labidochromis", för de är i stort sett samma fisk och risken för korsning är stor.

              Rödzebra funkar för övrigt utmärkt i ett 200, även om kanske ett 1,25 meters kar skulle vara ännu bättre... Ju fler du har desto bättre, om nu syresättningen är god det vill säga...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                när du får ditt 540l så kan du ha ganska många mbunas (20-40st)-då tror jag att röd zebra och golden går bra ihop

                Kommentar

                • Tascha
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 214

                  #9
                  Hörda att man bör skaffa en Ciklidart som gärna håller till lite längre upp i akvariet typ Aulonocarer, venustus, Acei eller Fryeri.
                  Har man Rödzebra och Golden så håller dom helst till vid botten och då är det "tomt" lite längre upp i karet.
                  Kan detta stämma?
                  /Roger

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Nja, jag skulle då inte säga att mbunas skulle vara nån bottenfisk, jag tycker de är mest lite överallt...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det går kanonbra med Röd Zebra och Golden tillsammans. Mbunas rör sig ofta över hela akvariet, men de håller mest till i de nedre 2/3 av akvariet. Aulonocara håller också till ganska lågt i akvariet då de silar föda genom sanden.

                      Golden är väl den som håller till mest utav dessa tre arter i den övre regionen, men de är heltäckande skulle jag vilja säga.

                      Precis som Zaphi skriver så är inte Mbunas bottenlevande, utan jag tror att de hanar som blir dominerande håller till där pga de få grottmöjligheter som att vanligt inrett akvarium ger. Honorna av dessa dominerande hanar håller till i hela akvariet.

                      maltandis: Din länk till Zoonen fungerar inte...
                      Sedan tycker jag personligen inte att man ska blanda Röd Zebra med övriga arter från släktet Metriaclima som liknar Röd Zebra för mycket, t ex den Callainos som du föreslog liknar ganska mycket de blå hanar som finns hos Röd Zebra. Även vissa "Zebra" (Metriaclima/Pseudotropheus Zebra) arter ligger väldigt nära Röd Zebra (Metriaclima Estherae)...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...