Stimulera till lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban S
    Användare
    • augusti 2004
    • 15

    Stimulera till lek

    Jag har haft mitt akvarium i 6 år men från att ha varit en dekoration så har det på senare tid börjat bli en hobby. Efter att ha "lyckats" med att dra upp ca 20 Lomardoi-yngel så har jag nu fått blodad tand. Jag har några golden som jag skulle vilja ha fler utav (1+1). Finns det något sätt att stimulera dom till att leka? De står nog lägst i hierarkin (stavas det så?)och verkar inte få vara i fred tillräckligt länge för att lyckas. Ska jag lyfta över dom till mitt yngelakvarium så dom får vara själva? Finns det några trix att skynda på "processen"? Om det finns, funkar det även på röd zebra?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Förändrning stimulerar ofta till lek. Klassiska sätt är att inte mata på några dagar, byta med kallare vatten etc. Min erfarenhet säger dock att så gott som alla förändringar kan stimulera till lek, det vill säga allt från att flytta om lite inredning till att stänga av pumparna en stund.

    En sak är dock klar, magra fiskar leker inte speciellt mycket.

    Hade jag varit du hade jag nog köpe till lite fler honor till dina golden... Det kan även vara så att fler hanar kan göra att de leker med, då finns det ju lite konkurrens och då gillar de att visa upp sig mer.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Robban S
      Användare
      • augusti 2004
      • 15

      #3
      Jag vet att fler honor skulle vara bra men det här är de enda som blev kvar från en grupp på 10 fiskar. Jag får väl skaffa några fler honor och se.

      Kommentar

      • Challe
        Användare
        • december 2003
        • 111

        #4
        Vad har du för storlek på karet och vad har du i den och i vilket antal?
        Golden brukar inte vara så problematiska att hålla, så jag är lite fundersam över att du har förlorat ett så stort antal, är det Lombardoi som är för dominanta? Jag har själv haft problem med att få Golden att leka, i mitt fall så hjälpte det att plocka ut en dominant Chilumba hane, golden är ju ganska "mesiga" jämfört med Lombardoi så det kan kanske vara en anledning till dina problem, och då menar jag främst orsaken till att du har förlorat så många Golden....

        Kommentar

        • Robban S
          Användare
          • augusti 2004
          • 15

          #5
          Jag har nu 3 lombardoi, 3 delfinciklider, 3golden och 3 Melanochromis auratus i ett 375 liters. Det är bara av golden som jag förlorat så många. Alla andra har klarat sig.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Om du har haft 10 "golden" från början och har nu bara 3 (2?) kvar så måste det nästan vara nått som är fel och att dina golden inte trivs,ta helst redan på varför innan du vill ha lek på dina golden.
            De flesta ´mbunas brukar leka av sig själva bara dom har det bra..

            Kommentar

            • Robban S
              Användare
              • augusti 2004
              • 15

              #7
              Ok, jag trodde det berodde på att dom var för små när jag satte i dom. De andra fiskarna växer ju och verkar trivas, förutom auratushonorna som måste ersättas lite då och då men det verkar ju vara ett "normalt svinn".

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Ett svinn är aldrig normalt. Då är något väldigt fel...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Johan.K
                  Användare
                  • april 2004
                  • 31

                  #9
                  Det som funkar bäst tror jag är att flytta dom till yngelakvarium.
                  I allafall vad jag själv erfarat.
                  Jag har flyttat 3 gånger för lek och det har lyckats varje gång.
                  Nyfiken på vad jag har för fisk ??
                  Kika in på ::
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=174228

                  Kommentar

                  • Robban S
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 15

                    #10
                    jag börjar fundera på att göra en omstart. Börja om från början igen nu när jag har fått upp lite intresse och inspiration eller lägga av helt. Får fundera ett tag till...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...