Uppstart av Troffkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Uppstart av Troffkar!

    Har äntligen bestämt mig för att jag ska hålla Troffar i mitt 600-literskar. Efter att ha tagit reda på hur man sköter ett troffkar så har jag bestämmt mig för att hålla 2 olika troffar i samma kar!!!
    Ja ni läste rätt, jag vet att de flesta som håller troffar förespråkar endast en sort men det blir ju både snyggare och roligare med två sorter tycker jag. Många menar ju att det finns en korsningsrisk när man håller flera i samma kar. Tog upp detta med en kille på Akvarieleasing (Erik) och han menade att bara jag håller en
    "black" och en "Morri" så ska det inte vara något problem. Tänkte hålla, Tropheus sp. Black Pemba och sp. "Red" chimba. Hur många tycker ni att jag ska ha i ett 600-literskar?

    Hur brukar ni göra vid uppstart av era troffkar, tänkte då på att man helst ska tillsätta all fisk samtidigt. Det blir ju då ett väldigt stort tryck på karet (vill ju undvika nitrittoppar).

    När jag startat mina dvärgciklidskar har jag efter ca 1 vecka satt i lite algätare och några pansarmalar som fått gå några veckor innan jag börjat sätta i cikliderna. Då får jag igång den naturliga processen utan att få för stort tryck på karet, hur brukar ni göra vid uppstart av ett troffkar?
    Är det någon som har några algätare i era kar (ancistruser etc.)
    Tänkte att man kanske kunde ha några algätare från början så man får igång den naturliga processen. sen kan man ju alltid ta bort dom om man inte tycker att dom passar in i sammanhanget eller?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    citat:Är det någon som har några algätare i era kar (ancistruser etc.)
    Dom flesta har väl troffar som enda algätare i troffekar? Något annat behövs väl inte?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok Tropfrog, men jag menar vid uppstart de första veckorna innan du har fått ordning på dina vattenvärden. Det bildas ju lätt alger i nystartade kar och ett ciklidkar där man inte har några växter/eller få så kan jag tänka mig att det kan bli problem.

      En annan fråga, troffar är ju växtätare är det någon som har några växter i era troffkar?

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #4
        Om jag skulle satsa på en så stor mängd Troffar skulle jag aldrig stoppa i någon fisk förrän jag såg att karet var igång. Nitrit efter cs 2 veckor precis när Troffarna kommer? Låter som att be om trubbel.

        Algerna som bildas är ju kanon. Låt de sitta tills troffarna kommer. För övrigt så brukar väl inte algerna komma förrän karet är igång (drygt 2 veckor).

        Vänta i 3 veckor utan en fisk i. Kör med Nitrivec eller likn. Har du ingen Nitrit då så är det klart bättre förutsättningar än om du har för bråttom.
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          citat:Hur många tycker ni att jag ska ha i ett 600-literskar?
          30-40st. Jag tycker det fungerar bättre desto fler man har. (Själv så har jag nu efter att ha fått den dåliga iden att "urvalsodla" på mina tropheus bara 20st i ett 720 liters och det är grymt tråkigt. Fiskarna leker som tusan men pga av aggressivitet från den dominta hanen så är de flesta i gruppen tvingade att stå på samma ställe hela tiden. Detta är i mitt tycke inte något bra eller för den delen kul sätt att hålla tropheus.)

          Ancistrus och liknanande hör i mitt tycke inte hemma i ett tropheuskar där man ju vill ha så mycket alger det bara går. Jag tror det istället är en god ide att låta tropheusarna ta hand om dessa.

          Angående uppstarten av karet så kan du ju låta karet gå en månad eller två först utan tropheus. Och istället köpa en mindre grupp av någon annan (tålig)fisk (som du sedan skänker bort till ngn några dagar innan tropheusarna ska i) för att få igång karet(algbildning och nedbrytningsbakterier).
          Alla tropheusarna bör helst komma i på en o samma gång. Gör du som jag skriver om ovan och dessutom är extra försiktigt med utfodringen de första månaderna när tropheusarna kommit i har du nog minskat riskerna för "uppstart-problem" rejält.

          Själv så gjorde jag något liknande som jag skriver om ovan när jag skulle köra igång karet som min nuvarande grupp går i. Å andra sidan har jag tidigare också startat upp kar utan problem enbart genom att den första tiden vara försiktig med matningen.

          citat:
          En annan fråga, troffar är ju växtätare är det någon som har några växter i era troffkar?
          Den "växt" som tropheus äter är nog mest alger. När jag provat med växter har tropheusarna i stort sett låtit dom vara. Finbladiga och mjuka växter är det som fungerat sämst.
          Men kombinationen "försöka få mycket alger"-växter fungerar dåligt. Det har iaf hos mig varje gång slutat med växter helt övertäckta med alger och på köpet har man därtill fått ytterligare några sniglar...
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            2 sorter funkar men jag rekommendrar det absolut inte, vi har testat det 2 ggr. Ingen av dem har varit lyckade, det är alltid någon sort som inte leker, och en av gångerna så färgade ingen grupp ut särkilt bra och ingen av dem visade ens tendenser till att leka. Vet inte om det är skillnad med odlade men detta som vi testade med var iaf VF.

            Tycker att du ska ha 30 - 50st, se bara till att ha rejäla filter och byta mycket vatten ofta. Vi byter 50% 2 ggr i veckan på alla våra troffar, vilket kanske är att ta i, men det funkar kanon för oss.

            Det kan räcka med att du bara har igång det några dagar inann tropheusen ska i, se bara till att få i vatten eller något gammalt skit från ett akvarium som är igång. Och sen byt 30% varje eller varannan dag, har funkat kanon för oss, och om du köper VF glöm inte att mata väldigt lugnt i början. Det kan du göra med dina odlade med i början, alltid bra att vara på säkra sidan, och så slipper du belasta karet i onödan.

            Vi har växter i alla våra troffe-kar och det funkar kanon, det enda som ger problem är om du ska ha massa salt och bikarbonat i vilket vi kör helt utan.

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Ville bara tillägga att det är givetvis bättre att vänta med att släppa ner troffarna och ha karet igång en månad innan, men detta är alltså våra erfarenheter och det brukar gå bra.

              Kommentar

              • Mattias Olsson
                Användare
                • september 2003
                • 328

                #8
                citatet kan räcka med att du bara har igång det några dagar inann tropheusen ska i, se bara till att få i vatten eller något gammalt skit från ett akvarium som är igång. Och sen byt 30% varje eller varannan dag, har funkat kanon för oss,
                hur länge har ni hållt på med vattenbytena då? Står inför samma situation snart...

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  expN: Vad har du för växter är det vallisneria, crinum-lökar eller?

                  Om du inte tillsätter bikarbonat vad har du för PH på ditt kranvatten, mitt ligger på 7.5 räcker det?

                  Om man gör täta vattenbyten så kanske man inte behöver tillsätta bikarbonat? Men problemet är ju KH, ligger bara på 3 hos mig.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    expN: Låter inget bra det där med att Troffarna inte färgat ut ordentligt ifall man håller två arter i samma kar. Killen jag snackade med på Akvarieleasing menade att det inte skulle vara något problem i ett så pass stort kar (600L). Hur stort var karet som ni hade Troffarna i?

                    Man vill ju inte gärna chansa på att allt ska gå bra med att hålla två arter Troffar i samma kar när fiskarna är så pass dyra. I mitt fall handlar det väl om en ca 8.000:-.

                    Någon annan som har erfarenhet att hålla två arter Troffar i samma kar?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...