Är de rädda ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jocker
    svarade
    skaffa gupys, orädda fiskar.. "inte seriös"!

    Lämna en kommentar:


  • bottes
    svarade
    Jag tycker att det här ämnet kommer upp hela tiden, jag har samma problem med mina och jag har försökt med allt men nu börjar dom komma fram när jag spenderat varje minut jag kan framför karet.
    Det konstiga är att sånna som haft Malawi i åratal plötsligt råkar ut för detta, utan att ha förändrat något.
    Det är väldigt tråkigt tycker jag!
    Jag har ju även två sydamerikanska kar och där kan man nog hoppa i karet utan att dom skulle bry sig, jag önskar att det vore lika med Malawi så man slapp hålla på hela tiden att försöka med det ena efter det andra för att kunna se på dom.
    Det är tråkigt när man stolt ska visa upp sitt kar för vänner och dom försvinner unbder stenarna heal tiden.

    Tack för ordet.

    Lämna en kommentar:


  • P-Å
    Gäst svarade
    Jag har 8 Moori och 6 Rödzebra. Har funderat på att komplettera med en art till, men vet inte vad i så fall ?

    Förslag ?

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Hur många fiskar har du? Den vanligaste orsaken till fega fiskar är att det finns för få. Du bör ha 15-20 fiskar i ett 200.

    Lämna en kommentar:


  • FI
    svarade
    Det är något som skrämmer dem.
    Jag hade en gång en trasig doppvärmare som började pysa som en kaffebryggare, den läkte någonstans och jag tror det låg vatten inuti den som kokade då den slogs på... Väldigt otäckt... Och då kunde firrarna helt plötsligt försöka gräva sig genom bottensubstratet då den slog på...

    Jag har även sett fiskar bli livrädda om en fågel har flygit förbi fönstret. Och om någon skugga fallit lite knepigt över karet. Om filter har avgett något märkligt ljud. Om strömmen har gått för en hundradels sekund eller om det har blivit ett plötsligt spänningsfall på elnätet. Om något har reflekterat solljuset direkt mot karet, bestick, klockor, blanka tidningar osv.

    Sedan så har mina föräldrars mbunas varit lite skygga i flera år ända sedan kungen i karet gick bort, de har simmat och gömt sig då man går in i rummet för att sedan titta fram då man sitter stilla. Men sedan det främre lysröret slogs av så har skyggheten försvunnit. Vet inte varför, kanske ser de inte ut ur karet lika bra eller nåt sånt.

    Lämna en kommentar:


  • P-Å
    Gäst startade ett ämne Är de rädda ?

    Är de rädda ?

    Jag har sedan i jan -04 ett 200 liters med Rödzebror och Moori. Nu är de ca 6-9 cm.

    De senaste månaderna har jag noterat att de dagtid plötsligt ställer sig blickstilla på botten eller under stenarna. Ungefär som om något skrämt dom. De kan stå så en halvtimme/timme och sedan börja simma runt igen.

    Är det ett naturligt beteende eller kan de blivit skrämda av något ?(jag inte kan förstå vad de kan ha blivit skrämda av för ingen har varit i närheten av karet)
Arbetssätt...