Hur mycket nytta gör ancistrus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • imported_n/a
    svarade
    Malarna är grymma...

    Jag kör hårt med lysrören, för jag vill njuta av fiskarna, och alger kommer som ett brev på posten..

    Jag köpte 1 liten malrackare, som visade sig vara en riktigt jävla bra maskin! Dammsög hela karet på alger på 3 dgr..

    Jag fattar inte varför jag tvekade att köpa malar(var rädd för att de skulle äta äggen..)...

    Om du känner dig tveksam, sluta upp med det!!

    Mean Machine!

    Lämna en kommentar:


  • anli
    svarade
    Låt de stackars l-malarna slippa malawi/tangakaren...
    Åtminstånde de med extrema miljörer utan rötter och med artficiellt tokhårt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Leopoldi
    svarade
    En ancistrus gör väl lika mycket nytta som en röd zebra eller en scalare????

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Jo jag förstod att du förstod det. Det var menat som ett litet cyniskt skämt med ett visst unns av allvar.

    Lämna en kommentar:


  • Cassandra
    svarade

    Ola..

    Menade givetvis inte att ancistrusar är några maskiner. Det hoppades jag att du förstod...djur är levande varelser !
    Frågan och min tanke var bara den att jag kanske skall utesluta dem från malawi-akvariumet med tanke på att de först och främst behöver cellulosa som sänker ph-värdet, malawin vill ha högt ph-värde. Dessutom smutsar de ner en hel del, alltså inte bara av godo. Därav min fråga.

    /Cassandra

    Lämna en kommentar:


  • Emil Martinsson
    svarade
    Sedan är väl inte avföring lika farligt som tex matrester vad gäller försämring av vattenkvalitet. Då skulle ju malarna göra nytta i det avseendet.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ancistrus är ett djur, inte en maskinn så jag tycker att det är helt fel att i första hand fråga sig hur mycket nytta de gör. Ett tjugotal fiskar skitar självklart ner.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Delar erfarenheten med Fredrik - att de är som mest effektiva när de är unga. Men jag tycker ändå att de är klart duktiga på "algschack" även när de blir äldre, även om effektiviteten avtar. När jag fick en algexplosion i mitt 240 l kar så köpte jag två 4-5cm stora ancistrusar och på mindre än en vecka var algerna som bortblåsta - lite för bra, eftersom jag ville ha lite kvar till mina mbunas. Sen är det ju så att det som kommer in genom munnen - ja, det kommer ut därbak, lika effektivt som de käkar.

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Jag håller en ancistrus som faktisk håller en hel del alger borta.
    Sedan så är det skillnad på alger o smuts...
    angående storleken så har hon varit lika ihärdig liten som stor.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Jag tycker mig märka motsatsen. Alltså att en ancistrus är väldigt effektiv medans den växer men som fullvuxen avtar dess kapacitet betydligt.

    Jag har slutat med malar eftersom de inte intresserar mig så mycket och det har inte blivit smutsigare i mina kar sedan dess.

    Lämna en kommentar:


  • Prayerman
    svarade
    Jag har länge funderat över det med! Det senaste jag fått höra är att de först blir riktigt effektiva som algätare när de blir i stort sett vuxna.

    Jag har många gånger tänkt att algätare i allmänhet är överreklamerade, men de gör säkert sitt.

    Siamesiska algätare har jag hört mycket gott om!

    Lämna en kommentar:


  • Cassandra
    startade ett ämne Hur mycket nytta gör ancistrus ?

    Hur mycket nytta gör ancistrus ?


    Hejsan !

    Har ett tjugotal ancistrusar i ett enda akvarium som har börjat växa till sig, cirka 6-7 cm.
    Det som slår mig är att de smutsar ner oerhört mycket med sin avföring. Undrar därför om det är försvarbart att ha dem som algätare när de själva smutsar ner så mycket ?
    Hur pass mycket nytta gör de egentligen ?
    Håller de faxestenarna vita om man har dem i malawi/tanganyika-akvarium ?

    Mvh Cassandra som nu också är Troffe-ägare !
Arbetssätt...