Livet leker just nu! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #16
    citat:Har lagt upp en bild nu, men den syns inte officiellt ännu. Länken http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1029 borde dock fungera redan nu (gör det för mig i alla fall).
    Nice, formerna är snygga så det kan säkert bli kanon när dom börjar färga =)

    på tal om hona/hane..
    Gäller samma sak här som hos många andra rovmalawisar att första tecknet på att det är en hane är att analfenan börjar få färger?

    Isåfall borde man redan nu kunna se lite smått om det är honor eller hanar..Och då skulle fisken på bilden vara en hona..

    Kanske dock inte är lika lätt att könsbestämma marcostoma som Christyi Roligt hur somhelst med dina nya fiskar som inte är som "vanliga" malawi!,

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #17
      Jag har tre Macrostomor (beställde fyra men det kom bara tre ) varav den på bilden och en till är lite större. Den andra "stora" är blankare, ljusare och i allmänhet lite mer aktiv så jag gissar att den kan vara en hane. Den tredje snubben törs jag inte uttala mig om än.

      Helt klart så är det roligt att ha lite ovanligare firrar. Christyi är väl inte fel heller men jag har inte plats för dem. Jag hoppas på att få in ett 1400-liters på jobbet nu när vi ska flytta till större lokaler, får se vad som händer då...

      Kommentar

      • spec_mats

        #18
        citat:http://petfish.net/pix/kendalli1_blair.jpg
        Ralph, Om du tycker om gäddliknande ciklider va sägs om denna?
        visserligen en tanganyikaciklid men om man inte är biotop-känslig så går det utmärkt att ha denna art,den blir runt 20cm, med stora rovmalawi

        Kommentar

        • -Anton-
          Användare
          • januari 2003
          • 66

          #19
          Du Ralph, du har inget kvar av dina Murago?
          Grymt interesserad av att köpa en grupp!

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            Rovmalawis är alltid trevligt =)

            Jag och frugan kom precis hem från Köpenhamn med 2 vuxna par champsochromis caeruleus och lite annat smått och gott. Att en av honorna tuggade när vi hämtade firrarna bådar ju gott för framtiden =)

            Tony Englund

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • maj 2002
              • 736

              #21
              Mats: Jo, cool firre de där. Men nu börjar det vara fullt i burkarna...

              Anton: Nej, inga troffar kvar

              Tony: Fusk! Och samtidigt jäkligt skoj, champisar verkar inte allt för vanliga så det kan bli en guldgruva det där. Får man fråga vad du fick ge för dem?

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                Ralph, kul som bara den helt klart! Jag köpte dem av en privatperson, och i champsochromis-mått var priset helt okej.

                Jag passade på att fylla på med tyrannochromis nigriventer och aristochromis christyi också, så nu börjar min samling närma sig sitt mål =)

                Tony Englund

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #23
                  Njaa, det här var inte riktigt bra (förstå mig nu rätt).
                  Som inbiten CAfantast börjar man nu känna lite längtan efter rovmalawis.
                  Hade i början på 90 talet både T Nigriventer, N Fuscotaeniatus, N Polystigma och lite annat. Det var en trevlig tid!!

                  Nu för tiden ser jag mycket sällan några rovmalawis.

                  Lycka till i alla fall. Jag kommer att följa denna tråd med intresse.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #24
                    Jag förstår dig, själv har jag blivit lite less på "svensson-malawi" (duckar []) och då var steget upp till stora rovisar tämligen enkelt. Jag har haft ett par arter tidigare också och längtan blev för stor.

                    Enda problemet jag har nu är att övertala frugan att vi behöver minst ett 720 till. Hur ska jag annars kunna ha Fuscotaeniatus igen? Och Linni och Nigriventer och och och...

                    Apropå ingenting så börjar Ornatus-ynglen vara klara. Honan tappade ut 4-5 stycken igår och gulesäcken lär vara förbrukad om några dagar. Lite senare hade hon tagit in ett par av dem igen, får se om hon hittar igen de andra också.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #25
                      Där är ju enda haken med de stora eleganterna.. man blir ju tyvärr tvungen att sålla bland arterna om man inte har möjlighet att ha ett flertal bamseburkar. 720 liter får väl ändå ses som ett minimum för en del av fiskätarna, och i vissa fall tillochmed på tok för litet Jag kommer själv att bli tvungen att gallra efter hand som de växer till sig, och det känns inte kul alls.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #26
                        citat:Apropå ingenting så börjar Ornatus-ynglen vara klara. Honan tappade ut 4-5 stycken igår och gulesäcken lär vara förbrukad om några dagar. Lite senare hade hon tagit in ett par av dem igen, får se om hon hittar igen de andra också.
                        Roligt roligt
                        Kom att tänka på en grej med "fläskläppar"...
                        Endel säger att dom får mindre läppar juh längre man har dom i akvarium,alltså om man köper VF fiskar med stora läppar så blir dom mindre och mindre..(läpparna alltså)

                        Men endel säger även att det inte är så,utan att istället så får yngelena mycket mindre läppar men dom stora har alltid kvar dom stora läpparn..Så tror även jag att det är för mina Milomo har inte fått mindre läppar sen jag köpte dem..

                        Så det ska bli kul att se hur mycket mindre läppar din yngel kommer få om man jämför med föräldrarna..

                        citat: Jag förstår dig, själv har jag blivit lite less på "svensson-malawi" (duckar[])
                        Hehe
                        Det skulle vara kul med en ny tråd här på forumet som handlar om dessa malawi,kanske överlever den tråden lite längre än "malawitråden" för det verkar finnas endel här som är rejält intresserade av icke "svensson-malawisar"

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Jahopp, för att stämma in i glädjen; Till min förvåning såg jag idag att en av nigriventerhonorna gick och tuggade i godan ro. Hur är det möjligt att en nigriventer på 9-10cm lyckats få till en tuggning? Ingen hane är i närheten av utfärgad, så hon bör ju ha lekt med sig själv. Nog borde hon vara för liten i vilket fall som helst?

                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #28
                            Säker på att det är ägg hon har i munnen?..
                            Låter väldigt konstigt att dom leker redan vid 9cm..

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #29
                              Japp, visst är det ägg.

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Ralph
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 736

                                #30
                                Vad har du i vattnet Tony?

                                Mina Ornatus visade lektendenser rätt tidigt (8-9 cm), jag hade stora bekymmer att luska ut vilken som var hanen för ingen av dem färgade det minsta. Men den ena hade lite längre ryggfena medan den andra hade en mer avrundad och det visade sig stämma sen också.

                                När de nu sen lekte hade hanen inte mycket till lekfärg utan han var bara lite blågrön under ögat och lite ljusblå på ryggsidorna. Det blir väl bättre.

                                Macrostomorna visar klart agg inbördes så det verkar vara ett par. *håller tummarna*

                                Henkedeh: För att stimulera tillväxten av fläskläpparna kan man göra en liten specialare. Man spänner fast t ex räkmix under ett finmaskigt nät av rostfritt stål och sätter fast det på en skifferskiva eller liknande. För att firrarna ska komma åt maten måste de skrapa och gnugga mot nätet och då ska tydligen läpparna växa av detta. Jag har inte provat själv, men Ornatus får ju inte så jättestora läppar ändå så... Hade jag haft Milomo hade jag nog provat.

                                Ikeas durkslag av rostfritt är inte dumt, jag har slaktat ett par sådana tidigare och hade som "sil" i insugen på min friggobakgrund.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...