sjöodlad tropheus

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta
    Användare
    • februari 2003
    • 80

    sjöodlad tropheus

    jag satt bara här hemma och funderade lite angående tropheus.
    då tanken dök upp: vad livnär sig en sjöodlad tropheus på???
    äter dom som en VF eller stödmatas dom med något extra ,för att växa fort .och snabbt kunna bli försäljningsstorlek på?
    är det någon som vet så är jag intresserad
    När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det skulle förvåna mig mycket om odlare med komersiella intressen inte "stödmatade".
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • lotta
      Användare
      • februari 2003
      • 80

      #3
      prexis det jag misstänker, en naturlig VF har väl i stort sätt betat sig igenom uppväxten o får på så sätt trubbiga huvuden,
      frågan är nu om det överhuvudtaget påverkar utseendet?
      är VF bättre/naturligare i huvudform än sjöodlat?
      När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Mitt svar var mest en kvalificerad gissning Sedan kan man ju fundera på om man kan eller inte kan få tropheus med rätt form i akvarium, om man matar rätt etc. Man behöver ju inte proppa i dem massa pellets.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Är det någon som verkligen har fakta att presentera angående det här med att huvudet skulle kunna formas beroende på fiskens betande under dess livslängd?

          Jag har aldrig sett skillnad på mina VF eller F1, eller andras. Jag har däremot sett främst "dubbar" med mindre trubbigt huvud men det hör ju ofta dubbar till.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Sitter och tittar på mina f2r som går tillsammans med sina föräldrar och de är precis lika höga och branta i kroppen som dem.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7

              Jag har fått det förklarat för mig att VF Tropheus skulle få en högre/brantare panna pga att de går och betar alger hela dagarna långa.Att de alltså skulle använda muskelaturen i ansiktet mkt mer än troffar i kar. Och det låter ju rimligt ,tycker jag.

              En annan teori jag hört om VF fisk (inte nödvändigt Tropheus!) är att de växer mkt långsammare i sjön och får i och med det större huvuden. Fet mat = fet fisk med litet huvud. Syns alltför ofta på odlade Mbunas,tycker jag.Särskilt på de stora M.Zebra och L. Fuelleborni.

              En annan sak vad gällande huvudformen på VF Tropheus är att om de under längre tid inte äter eller "bränns från båda ändarna" av annan anledning,är att det "fylliga nyllet" liksom sjunker in.Förmodligen för att muskelaturen tynas bort.(P schupke visar detta på bild i sin bok).
              Har själv en VF Nkonde hona som jag hade svårt att få i gång de första månaderna,hon åt knappt nåt på 3-4 månader.Nu är hon i övrigt fet om buken ,men väldigt mager och insjunken om pannan.

              Min gamla Molirogrupp som är sjöodlad ,som levt på pellets i flera år (dock inte hos mig!) är jävligt tjockskalliga men är samtidigt väldigt spetsiga i fejjan.

              Hoppas dock på ,som F.H säger, "veklig fakta" ang. detta av någon som riktigt kan styrka det jag la fram.


              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Sjöodlade Troffar matas med nån typ av majs-mix,har jag hört.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Nu talar ni om evolution och det skulle förvåna mig starkt om det på några få generationer förändrades så snabbt.

                  Om man däremot tar och jämför en odlad (genom flera generationer i akvarium) med en vildfångad så kan det kanske ses skillnad. Sedan tror jag nog att hastigheten på uppväxten kan vara avgörande.

                  Att huvudets form skulle förändras ifrån VF till t ex F1 eller t o m F2 har jag väldigt svårt för att ta till mig.

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Jag förstår hur du menar Ozric. Jag har ju haft en del riktigt insjunkna skallar bland mina troffar men det har ju inte med lutningen att göra. Det låter lite konstigt att själva lutningen skulle ha med muskulatur att göra, detskulle iså fall vara minimalt.

                    Det där med injunket huvud blir ju mer som gropar i pannan liksom. Inte direkt annorlunda lutning tycker jag.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Nej ,Tricella! Detta har inget med evolution att göra! Om teorin kommer visas att hålla så är det som jag sa ;mkt muskler i fejjan på VF och lite muskler på odlat.Ev. också hur fort fisken växer.
                      Skillnaden sker alltså vid "första spottet" av en VF hona.

                      Hallucinerar jag när jag helt tydligt (nästan!) kan se att tex vuxna odlade Ilangi har spetsigare trut än de stora VF!?
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av ozric

                        Nej ,Tricella! Detta har inget med evolution att göra! Om teorin kommer visas att hålla så är det som jag sa ;mkt muskler i fejjan på VF och lite muskler på odlat.Ev. också hur fort fisken växer.
                        Skillnaden sker alltså vid "första spottet" av en VF hona.

                        Hallucinerar jag när jag helt tydligt (nästan!) kan se att tex vuxna odlade Ilangi har spetsigare trut än de stora VF!?
                        Jag kan inte hålla med dig här Ozric. Precis som Tricella skriver så handlar det om evolution att göra. Men det är helt klart att det är bra att främja det naturliga beteendet för ynglen och då låta dem gå och beta alger på stenarna.
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Hmmm,blir intressantare och intressantare det här.Hoppas fler med teorier om detta hoppar på denna lina...

                          Måste faktiskt hävda än en gång att det inte KAN ha med genetiskt urval att göra ,det här med deras skallar. Inte fan blev jag lika muskulös och snygg (?) som farsan min, som valde ett kroppsarbetande yrke,jämfört med mig som mest ligger och glor och lyssnar på människor hela dagarna i MITT yrke...Förstår ni nu vart jag vill komma...?
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Jag försår inte varför detta skulle handla om evolution. I allt jag läst ovan (vilket jag läste rätt fort) så verkar ni mest prata om vad de äter, hur fort de växer på grund av detta och om de skulle få bättre muskler av att beta på ett speciellt sätt under sina liv... Var kommer evolutionen in ?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              #15
                              Tror att det handlar om uppväxtförhållanden oavsett vf/so/odlad, har själv sett/ser att formen på hela fisken och speciellt huvudet på vildfångade exemplar skiljer sej ganska mycket från vissa odlade, även sjöodlade-men vissa odlade har en identisk form som sina vf släktingar-men tror liksom P.Schupke att födoinsammlandet har stor betydelse för dess form, (såg många vf tropheus igår-var på aquarium malawi )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...