sjöodlad tropheus

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    #61
    citat:Nåväl, So (med litet "o") är nog ganska malplacerad här, så jag ber härmed offentligt om utträde som medlem från ciklid.se och därpå följande borttagande av alla därmed relaterade sidor.
    F*n!
    Skulle ju ha lagt till att eftersom ingen uppskattar mina bilder så bidrar det också till mitt beslut att utträda ur ciklid.se! Stackars, stackars mig! Jag är en sådan där som behöver positiv feedback!

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #62
      Det finns ingenting som säger att evolution måste ta lång tid.

      Evolution är inte en helt väldefinierad term, men de flesta menar med ordet en ärftlig förändring i frekvensen av alleler (genvarianter) hos en population eller art.

      När man inavlar t.ex. guppies (eller kanin) och får Russian Blue Fantail guppies (eller vädurskanin) är det evolution. Akvaristens urval är lika mycket evolution som någonsin när vargen dödar svaga och sjuka älgar.

      Bara att plocka fiskar ur sjön orsakar evolution pga samplingsfel (Founder Effect), sen kommer de fiskar som inte kan anpassa sig till akvarium eller som inte kan fortplanta sig i akvarium att försvinna ur akvariepopulationen, och det är evolution eftersom deras gener elimineras. Sen kommer de fiskar som förökar sig bäst i akvarium (enligt min erfarenhet ofta ultra-aggressiva hanar) att få fler avkomlingar än de annars skulle, och deras gener sprids i populationen - dvs evolution.

      Evolution kan gå väldigt fort. Nästan alla hundraser, t.ex, är mindre än 200 år gamla.

      Just i det här fallet, med Tropheus, skulle jag dock ganska säkert tro att eventuella skillnader i kroppsform mellan VF och odlad beror på att odlade har fått proteinrikare kost. De kommer då att växa snabbare, nå större storlek, få högre kropp, och få proportionellt sett mindre huvud.
      Eftersom det inte finns nån ärftlig komponent, är det inte evolution.


      Sen en liten observation: det är inte alltid klokt att dricka först & skriva sen. Been there, done that.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #63
        Tack för att du redde ut det hela på ett sakligt sätt Mike!

        Min "evolutionsteori" verkade inte stämma och mer är det inte med det.
        Jag tror också på den teori som du beskriver att kosten har effekt på fiskens former. Även den tidigare teorin om muskulaturens skillnad kan ha effekt, men troligen inte lika sannolik som kostens inverkan.

        Bra slutlig "observation"...

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #64

          "Rätt intressant det du skriver om att troffar bänder,sliter och drar när de äter och att de alltid gör det. Vill bara påpeka att vissa tropheus gärna går tillsammans med Petrochromis i sjön. Detta pga att de inte klarar av att få loss ngn algmatta från stenarna. Detta beror på att algmattan täcks av sedement som Petrochromis galant klarar av att beta loss med sin stora mun till skillnad mot Tropheus. När Petrochromisgänget har betat av det mesta så är Tropheusarna där och noppar i sig det som Petrochromisarna har lämnat. Det blir då endel noppande och algskrapande och inte alls det där slitandet och bändandet.

          Men det är så jag uppfattar det och jag respekterar det du tror på och skriver om."

          -Jaha!?
          Du menar att "vissa" Tropheus lever i nån slags symbios då med Petrochromis? Så kanske det kan vara.
          Men det är väl klart att de "klarar av att få loss ngn algmatta från stenarna"!



          "Jag är också jävligt less på vissa här på ciklid.se. Det är alltid bara gnäll och smutskastning hela tiden på forumet. Det rätt konstigt att det inte kan hållas en lugn och sansad diskussion. Forumet är till för att hjälpa oss akvarister med tips och frågor samt föra en sansad diskussion och inte betè sig som småbarn som bråkar om vem som har rätt och fel."

          -Lite motsägelsefullt,enligt mig!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #65
            Varför är det lite motsägelsefullt,enligt dig Ozric?
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • spec_mats

              #66
              citat:Jag är också jävligt less på vissa här på ciklid.se. Det är alltid bara gnäll och smutskastning hela tiden på forumet. Det rätt konstigt att det inte kan hållas en lugn och sansad diskussion.
              Hatkärlek eller!? det finns nog en undermedveten kärlek till ciklider och dess ofta grälsjuka beteende som får oss att ,som nu, förbi gå fakta och hamna i personliga gräl över diverse trams

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #67
                citat:-Lite motsägelsefullt,enligt mig!
                Vad är det som är motsägelsefullt Ozric?

                Som jag uppfattar det av dom raderna så efterlyser Cutekid, precis som jag, sakliga argumentationer istället för gnäll, smutskastning och provokationer. En del väljer att lägga en stor del av sina inlägg på plumpa uttalanden i diskussioner istället för att, som Cutekid också skriver, hjälpa till med tips och svara på olika frågor ställda av andra medlemmar.

                Jag tycker det är synd att det ska bli en sådan stämning på forumet och jag förstår ärligt sagt inte varför.

                Kommentar

                • spec_mats

                  #68
                  citat:Jag tycker det är synd att det ska bli en sådan stämning på forumet och jag förstår ärligt sagt inte varför.
                  Dr freud´s analys-stark förträngning av undermedvetna känslor kräver uttryck som då ofta sker i spontana utfall, som är direkt relaterade till dess källa

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #69
                    Jaja...förklara det där på mer "normal" svenska så man kan förstå såhär tidigt på morgonen vad du menar.

                    Kommentar

                    • spec_mats

                      #70
                      ska fixa en påtår kaffe-återkommer!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #71
                        Väntar fortfarande...

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #72
                          Plumpt(el. motsägelsefullt?) uttalande av mig! Men Cutekid,du kan va på samma "småbarns-nivå" själv ibland,tycker jag. Verkar ha svårt för att INTE gå in i "maktkamper". Ungefär som jag,när jag blir 4 år för att jag inte kan hantera situationen på ett mer vuxet och rationellt sett..

                          Mer Freud-teorier om detta skulle sitta fint! hoho
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #73
                            Vad är det som gör att du inte kan sluta tjafsa Ozric? Och vart i denna tråd har jag t ex sett till att vara "källan" till den heta diskussion som uppkom (om jag förstår Freud-skiten rätt som spec_mats skrev och skulle förklara efter "påtåren")?

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              #74
                              Att man på ett omedvetet sätt uttrycker sina undermedvetna känslor i olika objektiva ämnen som egentligen speglar sitt subjektiva jag!..-nånting sånt menar jag,jag är kanske lite "kvasi" nu? men det kan vara kul att "spåna" lite i olika psykologiska/filosofiska tankar..

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                #75
                                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                                Synd att man inte kan säga detsamma om er CA-fantaster...
                                Sant, vi bråkar för lite[] inga sekteristiska tendenser trots att vi är en liten minoritetsgrupp...
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...