sjöodlad tropheus

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    #31
    men förändring är det i form oavsett vad man kallar det-och det sker i direkt koppling till vanor-om man har vf tropheus så har de ett utseende/form från den miljö de kommer ifrån men det kan kan förändras utifrån den "konstlade" miljö de lever i

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Jag tycker det ser ut som om många missuppfattade vad jag menade och vad jag menade med ordet "evolution"...men skit detsamma (orkar inte tjafsa vidare om detta).

      Ni talar dock om skillnader i muskulatur hos en VF och en odlad. Då skulle väl en odlad ha en insjunken nos pga bristen av muskulaturen och inte en helt annan huvudform (spetsigare). Hur mycket muskler sitter det på det parti som sägs, av er, vara muskler och orsaken till att nosen inte är lika brant längre? Någon som vet detta?

      Kommentar

      • spec_mats

        #33
        jag talar om formskillnad

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Skillnad på huvudform eller kroppsform är väl vad det handlar om eller? Det nämndes tidigare att huvudformen upplevs som spetsigare...

          Mitt inlägg var inget svar på ditt spec_mats utan en reflektion på flera inlägg som gjorts efter mitt förra.

          Kommentar

          • So
            NCS Medlem
            • augusti 2003
            • 177

            #35
            citat:Nu talar ni om evolution...
            citat:Jag tycker det ser ut som om många missuppfattade vad jag menade och vad jag menade med ordet "evolution"...
            Kan du då inte göra alla oss som läser dina inlägg en stor tjänst och förklara vad DU menar att evolution betyder? Det skulle göra det så mycket enklare för oss att förstå hur du tänker och därmed undvika framtida missförstånd. Dessutom skulle det bespara dig mödan med att behöva skriva dom ständigt återkommande raderna ... "Ni missförstod mig..."

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Jag har förklarat vad jag menade, men en del förstår ändå inte vad jag menade med "evolution"...så är problemet då mitt menar du?

              Jag menade att det behövs flera generationer av annan levnadsmiljö och annat sätt att uppta föda på för att en art ska ändra sitt utseende. Jag tror inte att det går så snabbt som en generation (från VF) för att huvudformen skall ändras...
              Visst kan den ändras pga minskad muskulatur, men då vore det bra om det t ex fanns foto på hur det ser ut.

              Jag säger inte att någon har fel utan undrar bara om det finns fakta att få tag på angående detta...

              Och SO...jag säger inte heller att jag har rätt...definitivt inte...men jag är inte rädd för att diskutera eller skriva mina tankar om detta.
              Vart har jag förut skrivit raderna "Ni missförstod mig"???

              Kommentar

              • spec_mats

                #37
                återigen!, förändring är det i form oavsett vad man kallar det-och det sker i direkt koppling till vanor-om man har vf tropheus så har de ett utseende/form från den miljö de kommer ifrån men det kan kan förändras utifrån den "konstlade" miljö de lever i,

                menar du,tricella, att en fisk som har förändrad form pga div.orsaker i miljö ej genererar denna felaktiga form på sin avkomma? utan att ynglen utvecklas utifrån deras egna miljö? Det är iaf vad jag tror-eller rättare sagt vet-det ser man ju med sina egna ögon

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Har jag sagt emot dig spec_mats?

                  citat:menar du,tricella, att en fisk som har förändrad form pga div.orsaker i miljö ej genererar denna felaktiga form på sin avkomma?
                  Jag förstår inte vart du vill komma?

                  Det enda jag har sagt är att jag ser det som svårt att förstå hur VF föräldrar kan avge avkomma som ändrar sitt utseende så till den grad att det handlar om en annan typ av nosparti och därför inte liknar sina VF föräldrar.

                  Läs "Jag ser det som svårt att förstå"...jag skriver ingenstans att du eller någon annan har fel...men jag vill se det antingen på foto eller också via ett sakligt inlägg utan en massa tjafs om att jag skall lägga ned "evolutionssnacket" och sedan inte komma med ett uns av konstruktivitet i diskussionen själv.

                  Kommentar

                  • peter
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 161

                    #39
                    min erfarenhet av att se skillnad på so och vf på huvudet är lätt
                    på black varianterna var hos hans appelskog för ca 10 år sedan
                    han hade då vf kiriza och några so i samma akvarium man såg då en
                    stor skillnad på huvudet.ni som har tillgång till cb från år 94 titta på rogers fina kriza runda fina huvuden. men på sydligare fiskar är det inte någon skillnad på vf och odlat vad jag kan se,
                    tycker mina yngel ser ut sina vf föreldrar.peter

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Pratar du om huvudstorleken nu Peter eller om att den trubbiga, branta nosen förändrats?

                      Förresten...i min lilla jakt om att förstå ordet "Evolution" så kom jag in på denna:



                      Ville bara påvisa detta eftersom en del gjort sig lustiga över mitt "ordval" i denna diskussion. Om jag har fel att kalla det för "Evolution" som t ex står under "i", "ii", "iii" eller "iv" så ställer jag mig i skamvrån och skäms...men å andra sidan så kan det ju vara kul att bjuda på några skratt istället för att inte bjuda på något.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #41
                        citat:[i]Ursprungligen skickat av Tricella.


                        "Jag har haft VF och jag har nu odlad Tropheus och samtliga har betat lika mycket av det jag iakttagit. Jag tycker mig inte se markant skillnad på huvudformen, men å andra sidan kan jag missa det andra ser...

                        Har du inga foton Ozric där dina teorier kan bevisas? Eller finns det någon annan som har och kan jämföra?"
                        __ _ _ _
                        -Har du så pass mkt alger att de har tillgång till att ÄTA dem eller är det så att de bara FÖRSÖKER äta dem!? För att få en tropheus att "arbeta" för födan så naturligt som möjligt,så tror jag att de behöver MASSVIS med alger ,hela tiden,på stenar och dylikt.Tror att noppandet ,som de håller på med i akvarium finns där mer el.mindre oavsätt hur mkt el. hur lite alger som finns i karet.Instinkt!?

                        Betänk också att betandet i det vilda innebär ,tror jag, att de måste "arbeta" MYCKET mer (slita,bända ,dra) för att få loss aufwuchen.Och att de STÄNDIGT gör det. Det är bara hannar vid lek som upphör med betandet.

                        -Och nej,jag har inget foto-bevis på detta.Men som sagt; jag tycker att det är ganska lätt ,åtminstone på de flesta, att kunna se skilnaden på vuxna odlade och vuxna VF.

                        -Och detta är inte MINA teorier från början utan , som jag skrev tidigare; "vad JAG hade fått förklarat för MIG".
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • Ironic
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 122

                          #42
                          citat:"Evolutionens hastighet; långsam och språngvis evolution
                          Evolutionen går genomsnittligt olika fort hos olika typer av organismer och under olika tider. Den utdöda bläckfiskgruppen ammoniter utvecklades så snabbt att det i genomsnitt tog endast 1 miljon år för en ny art att formas (varvid urskiljandet av arterna baseras på morfologiska karaktärer). Hos sötvattensfiskar är motsvarande tid för artomsättningen 3 miljoner år, hos marina musslor 15 miljoner år och hos foraminiferer 25 miljoner år. Hos däggdjur var omsättningstiden 2 miljoner år under tertiär tid, men miljöomvälvningarna under kvartärtiden har drivit upp takten till omkring en art per 0,5 miljoner år."
                          Hämtat från NE pga att det var en missuppfattning vad man kan lägga in i begreppet evolution. /Miljövetare Camilla
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #43
                            Jag kan inte förstå varför det behövs en aggressiv ton i en diskussion som detta? Det övergår faktiskt mitt förstånd att man inte kan mötas utan att den ena parten (denna gång jag) i det närmaste slaktas pga att jag kanske inte håller med...

                            Jag hade tydligen fel i att lägga dit ordet "Evolution" och skulle istället skrivit något annat som menade en förändring från utgångsformen-VF, på Tropheus.
                            Kanske finns det något som heter "supermikro-evolution"...

                            Kommentar

                            • So
                              NCS Medlem
                              • augusti 2003
                              • 177

                              #44
                              Jag tycker (efter viss tillvänjning…) faktiskt att det är rätt kul att du kommenterar i stort sett varenda inlägg här på forumet! Jag tycker också att det är starkt av dig att ”hålla ut” trots att du så många gånger får förklara vad du egentligen menar med vad du först skriver. Jag orkar faktiskt inte leta igenom dina 3768 inlägg för att länka till alla dessa gånger du har behövt skriva orden; ”Jag menade…” eller liknande som kan jämställas med ”Ni missförstod mig…” i sak. Jag tycker också (numera…) att det är ganska underhållande att se hur du aldrig erkänner att du utryckte dig klantigt och faktiskt hade fel(!) utan istället försöker förklara dig på (oftast grammatiskt korrekta, men i språklig mening absurda) skilda sätt. Det är underhållande! Så låt inte mitt tarvliga lilla ”påhopp” stoppa dig! Till slut förstår vi vad du menar!

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                Fruktansvärt onödigt av dig Kennet.

                                Bara för dig så kan jag tala om att jag är bedrövligt okunnig, fruktansvärt illojal och rent ut sagt obefintlig på självkritik och självinsikt.
                                Jag har skrivit många värdelösa inlägg och troligen består ca 80% av rena faktafel. Duger det åt dig så du slipper att läsa igenom mina 3000 nånting totalt ointressanta inlägg?

                                Så onödigt och förolämpande inlägg som det du nu skrev har jag knappast skådat...i något forum.

                                Att sedan lägga till en skratt smilie är inget annat än direkt provocerande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...