sjöodlad tropheus

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #16
    Jag tror att det har med muskelaturen och göra, och absolut ingen evulotion, detta är olika vanor, precis som att människor har olika mycket musklar, ex: skogsarbetare och någon som jobbar på kontor.

    Anledningen till att många sjöodlade troffar är spettsigare i huvet är nog för att de växer snabbare och betar mindre. Sen vet man juh inte hur många generationer det gått i en damm där de är "sjöodlas"? Har svårt att tänka mig att de har koll på att det bara är VF föreldrar på alla tex.

    Anledninen till att detta inte sker i akvarium är att de bara matas 1 eller 2 ggr per dag och sedan går de och betar massor och att de inte växer lika snabbt.

    Har själv en grupp pemba här hemma (som är till salu ) som jag kikar lite på, de sjöodlade har spetsigare huvud än ynglena från dem själva och de är unegför samma storlek (ännu en gång, alltså inte evulotion).

    Sen när man kollar ska man komma ihåg att troffar oavsett VF eller inte så har hanarna alltid LITE spettsigare huvud än honorna tycker detta skiljer mindre på sjöodlade iofs, så vet inte hur man ska tolka det(kanske pga att de har ynglena?).

    Mer intressanta teorier och erfarenheter skulle vara kul. Mycket intressant tråd!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Evolution handlar om utveckling. Om arten får en annan miljö, annat sätt att äta på osv så sker en utveckling som gör arten mer anpassad till rådande förhållanden. Att detta skulle ske enbart på en generations ändrade förhållanden från vildfångad art finner jag osannolikt (tills jag blir överbevisad).

      Att jag kallar det för evolution är kanske missvisande...men jag hittade inget bättre att förklara det med.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #18
        ja men om huvudformen har ett direkt förhållande till matvanor så kan ju evulotion gå å slänga sig i väggen.
        fish r friend

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Alltid så utvecklande i dina svar Daniel?

          Vad säger att huvudformen har ett direkt förhållande till matvanor (sättet att äta)? Det spekuleras i om detta är orsaken till eventuell förändring av huvudets form eller inte...

          Tropheus lägger väl inte av med att "beta" bara för att de får tillgång av foder "ovanifrån". De lägger alltså inte helt om sina matvanor...

          Jag har haft VF och jag har nu odlad Tropheus och samtliga har betat lika mycket av det jag iakttagit. Jag tycker mig inte se markant skillnad på huvudformen, men å andra sidan kan jag missa det andra ser...

          Har du inga foton Ozric där dina teorier kan bevisas? Eller finns det någon annan som har och kan jämföra?
          Visst är samtalsämnet intressant och jag kan ärligt tala om att jag varit/är i liknande tankar...men dock inte att det skall ha en sådan snabb förändrande effekt som påstås här.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            Evolution handlar om utveckling. Om arten får en annan miljö, annat sätt att äta på osv så sker en utveckling som gör arten mer anpassad till rådande förhållanden. Att detta skulle ske enbart på en generations ändrade förhållanden från vildfångad art finner jag osannolikt (tills jag blir överbevisad).

            Att jag kallar det för evolution är kanske missvisande...men jag hittade inget bättre att förklara det med.
            Jag har fått lära mig, av en lärd man, att kroppsformer hos djur (och människor) idag är de som passade förhållanderna för cirka 5.000 till 10.000 år sedan. Snabbare än så är skillnader knappt märkbara. Självklart sker det evolution från generation till generation, men det är inget märkbart. Jag håller även med expN vad han sa om skogshuggare etc
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #21
              Ah, en grej till..

              Jag tror folk har en mycket snedvriden uppfattning om vad evolution är och att det skulle synas på en generation är helt enkelt inte möjligt.

              Notera också att effekter av inavel (F1, F2, F3 etc) inte har speciellt mycket att göra med evolution, som mer har att göra med de yttre omständigheterna som påverkar djuret. Skillnader på inavel är helt enkelt missbildningar.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #22
                jo det märks att folk har snedvriden uppfattning om evulotion. Saker som tagit miljoner år att utveckla skall förändras på en akvariegeneration? lägg av liksom!
                fish r friend

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #23
                  Åter igen, formen på huvet beror väl då på att de växer snabbare Tricella, jag ser en vädlig skillnad iaf, sen kanske jag inbillar mig, man vet juh aldrig. Jag tar heldre en troffe odlad i akvarium än en sjöodlade iaf, men alla grupper vi har nu är VF, vilket jag tycker är absolut bäst.

                  Och Zaphi, jag är rätt stolt över liknelsen själv faktiskt.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #24
                    Hej

                    Månne vi nu blandar evolution (genetisk anpassning) och en rent fysisk anpassning? Är det inte så att fläskläpparna krymper om fisken inte är tvungen att använda läpparna? Eller är jag ute och åker velociped?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Undra om min ölmage är ett led i evolutionen? En sån skulle en vildfångad Zaphi aldrig få...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #26
                        Mikael W: naturligtvis är det så. Dock verkar de ju få fläslkläpp av att slåss, hanarna iallafall, det syntes ju tydligt i förra ciklidbladet hemma hos Ota.

                        Zaphi: hahaha äkta FREDA!

                        *jag läser mina inlägg å ser att de är helt onödiga men det är faktiskt fredag*
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #27
                          HAHAHAHAHAHA Zaphi!! Akta evuolotionen på Magnus Samuelsson föresten.

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av expN

                            Jag tror att det har med muskelaturen och göra, och absolut ingen evulotion, detta är olika vanor, precis som att människor har olika mycket musklar, ex: skogsarbetare och någon som jobbar på kontor.
                            Kul jämförelse med tanke på att jag är en fd skogsarbetare som numera jobbar på kontor. Tilläggas kan väl att jag saknade muskler redan när jag arbetade i skogen. Så i mitt fall var det väl mer en apassning efter fysiska förutsättningar än evolotion
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • lotta
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 80

                              #29
                              jag tror att det har med fodret att göra.VF är ju illa tvungna att äta det som erbjuds i sjön.
                              vad jag vill komma med frågan från början är alltså m man genom att ösa i mat till sjöodlade för att det snabbt ska bli säljbara.o då tappar sin form ...kan detta stämma??
                              pengar har stor makt som ni vet
                              sedan tror jag att mkt på odlad fisk beror på hur dom får äta, väljer man att odla alger på stenar o ger minimalt med foder så får dom säkert en slankare o naturligare form, JMF att bara ösa i 50/50 räkmix.
                              När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                              Kommentar

                              • So
                                NCS Medlem
                                • augusti 2003
                                • 177

                                #30
                                Det kanske bara är ett försäljningstrick för att sälja mer VF? Fast jag kan tänka mig att en ”broiler” odlad Tropheus kan få en spetsigare form än en som får växa upp i en mer naturlig takt. Jag har också för mig att olika delar (skelett, muskler osv.) kan växa i olika takt vid överfodring och det skulle ju kunna bidraga i så fall. Klart är ju i alla fall att det inte är evolution (som vissa t.o.m. hävdar inte existerar alls). Men som sagt, det är ju fredag så vi kanske kommer fram till bättre svar senare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...