tanganyika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocker
    Användare
    • september 2004
    • 87

    tanganyika kar

    tjena, ska köra i gång ett 70*70*70 kar, kan man ha troffar i det? och hur många? eller ska man köra med snäcklekare o juli? botten matrial o så?
    fiskpinnar smakar skit
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Kan och kan, du kan alltid försöka, men jag tror det kan bli svårt. Tropheus revir utgår oftast från en sten eller så på botten, så egentligen är det bara den som räknas. Höjden spelar ingen större roll skulle jag inte tro.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      I ett så högt kar kanske du skulle kombinera snäcklekare med leptosymer. Då får du fiskar i alla nivåerna och alla yngel kan gå kvar med föräldrarna. Visst leker dom en hel del men bägge fiskarnas yngel växer mycket långsamt.

      Ett annat alternativ är att kolla efter någon liten sandciklid i stället för snäcklekarna.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Har sagt det förr, men i ett sådant akvarium så skulle jag bygga en bamsig stenpelare med massor av skrymslen upp till ytan (kanske en platå några centimeter under). Sedan skulle jag ha "hundratals" prinsessor.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Norpan
          Användare
          • augusti 2004
          • 103

          #5
          Håller med Ola där, har planer på att göra något sådant själv, ska fixa till akvariet först bara, blir nog grymt
          //Jenny

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            #6
            Jag skulle inreda med fin sand, å ett gäng snäckor. 6-8 Callochromis Pleurospilus Kigoma (blir inte så stor) å 8-10 Lamprologus stappersi eller Lamprologus ocellatus å 15-20 Cyprichromis leptosoma "Malasa"
            Lycka till!

            Jocke
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Jag gillar Olas förslag, Snyggt, lätt och stilrent.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Håller med Ola där
                citat:Jag gillar Olas förslag, Snyggt, lätt och stilrent.
                Jo det där har varit en våt dröm (förlåt, uselt skämt) sedan jag höll prinsessor som barn och upptäckte den extrema förändringen när jag staplade sten till ytan, och prinsessorna "följde med" upp. Prinsessor i ett stort kubiskt akvarium, eller kanske ännu helre pelarlikt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  Angående Olas förslag finns det ett akvarium som är uppbyggt så i Parken Zoo i Eskilstuna. Det är säker en meter högt om inte mer och har en stenpelare ändå upp till ytan! De har staplat en massa "gångplattor" i sten på varandra och sten mellan på nåt sätt har jag för mig.

                  De har malawiciklider i...

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Antigen Olas förslag eller förslaget med snäcklekare och leptosomor.

                    Som snäcklekare är multifaciatus ett hett tips, leptosoma är bara att ta den som du tycker är snyggast, se upp för jumbo varianterna bara.

                    Kanske 2+8 multisar och kanske 4+8 leptosomor?

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Snäckissar och tanganyikasillar låter ungefär lika frestande. Man får köpa två kuber till sitt hem (eller en GIGANTISK kub med snäckissar, sillar OCH prinsessor). Suck!
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citat:Jag skulle inreda med fin sand, å ett gäng snäckor. 6-8 Callochromis Pleurospilus Kigoma (blir inte så stor)
                        Bra förslag, men jag skulle nog föredra Callochromis pleurospilus, Kigoma som sandciklid i ett sånt kar, dom är ännu lite mindre och så kan dom hävda sig bättre mot snäckisarna.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • jocker
                          Användare
                          • september 2004
                          • 87

                          #13
                          ja, allt som ni har skrivit låter toppen, om jag kunde så skulle jag skaffa fyra kuber tror jag o köra med artakvarier... men kör nog snäcklekare o dom andra firrarna ni sa, har inte hållit på med akvarier så jäkla länge, typ 4 -5 år tror jag.. enbart ciklider har jag kört med, tycker att andra fiskar e lite mesiga, ta inte illa upp, men tanganyika e juh mest intressant av cikliderna, har hafft några prinssesor, elaka somn in i, ja.. ingen lek på dom. men juli ornatus har jag lyckats på i alla fall, lekte i en stor snäcka exprementerade lite, ja, har ett par texas, ett lek par, har nyss fått yngel, nylöäckta i dag.. weee, men vi får se hur det blir, vill ha hem akvariet nu! men måste vänta tills den 17, för då ska det andra akvariet bort.. tack för alla förslag i alla fall, men ni kan väll komma med fler tips..
                          fiskpinnar smakar skit

                          Kommentar

                          Arbetssätt...