Malawiblandartråd. Mer purism idag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Malawiblandartråd. Mer purism idag?

    Det förekommer otroligt många trådar idag om hur och vad man kan blanda för malawis. Ärligt talat, så anser jag att man nästan kan blanda hur som helst. För många år sen gjorde jag det, och det fungerade suveränt, men idag verkar det nästan vara tabu att slänga in en aulonocara med en rödzebra eller en auratus med en compressiceps, fastän det ju faktiskt fungerar helt utmärkt.

    Jag har märkt att jag också blivit mer noggrann med detta, fastän jag innerst inne vet att man fanimig kan blanda hur som helst (nästan) och att jag ofta ser kar med de vildaste blandningar av malawi som funkar utmärkt, så länge karet inte är på tok för trångt vill säga. Och då snackar jag inte att det måste vara 700+ liter, utan mer 300+liter.

    Har det blivit mer puristiskt på senare tid? Vad anser ni? Måste man följa de strikta icke-blandarreglerna eller kan man blanda hur som helst? Folk verkar säga en sak men göra något helt annat.

    Sedan är det ju också lustigt hur folk alltid tycker att ens "egna blandning" är den bästa, även om man säkert vid flertalet tillfällen själv haft problem, som kanske inte alls är relaterade med fisksammansättningen men som analyserats till att vara det.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Håller med dig totalt, dem flesta sammansättningarna går bra även att folk inte tror det.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Visst kan jag hålla med dig Zaphi. Det är mycket så...

      Men å andra sidan, om jag talar för egen del, så har jag undan för undan lärt mig att det bästa är att ge fiskarna så bra förutsättningar som möjligt för att alla arter skall trivas.

      Alla olika, nästan, kombinationer fungerar för det mesta...men är det att föredra för fiskens bästa? Leker alla arter? Färgar alla arter ut som de ska?

      Man ger nog råd efter egna erfarenheter och efter egen kunskap, så det som i många fall skrivs här på forumet kan nog inte alltid kallas för vetenskapligt...
      Mer professionella råd finns att ges i böcker skrivna av akvarister som hållit akvariefiskar en längre tid och som gjort riktiga studier.
      Man har även flertalet guider här på nätet som också är utformade av professionellt erkända personer inom akvariefiskhållning.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        Jag har inte ett dugg emot att blanda,går för det mesta bra,men jag tycker att arterna kommer mer till sin rätt i beteende om man istället för att blanda satsar på fler av samma art,oftast är ju hanarna färggrannast så dom vill man ha fler av,vilket oftast är lättare om man har många av en art( speciellt mbunas).

        Kommentar

        Arbetssätt...