Troffar eller inte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Troffar eller inte ?


    Hejsan !

    Har haft funderingar på att skaffa troffar och nu funnit några som jag har/hade tänkt att jag skulle köpa.
    Sansar mig lite och frågar er först...
    Har egentligen ett som jag förmodar alldeles för litet akvarium att erbjuda dem. 222 liter, 10 stycken hade jag tänkt mig. Har ingen ambiton att skaffa någon större burk heller pga platsbrist.
    Vad säger ni, skall jag slå dessa tankar helt ur huvudet eller finns det någon möjlighet att få det att funka ändå, trots liten burk ?

    Tacksam för råd !

    Mvh Cassandra
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Tyvärr tror jag att de skulle slå ihjäl varandra i en så liten grupp, och fler är svårt det med när akvariumet är så litet. Tror du får glömma de funderingarna tyvärr.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är inte att föredra med så litet akvarium till Tropheus.

      Men å andra sidan så sägs det att det går bra med 30st Tropheus i ett 375L akvarium med BTN bakgrund...och bakgrunden tar ju bort en hel del vattenmängd för fiskarna.

      Jag har 30st Tropheus sp. Ikola, dock ungdjur, i en 375a med egentillverkad frigolitbakgrund och där har det försvunnit en del vatten...ungefär som för en BTN.

      En viktig del med akvariet är att den bör vara 150cm lång. Hur långt är ditt akvarium?

      Jag kan inte råda dig att skaffa Troffar och generellt sett så stämmer det som expN skriver...

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4

        Mitt akvarium har standardmått dvs 110 cm långt om jag inte minns helt fel.
        Det finns möjligtvis ingen grupp troffar som är lite fredligare än andra ? Finns det kanske någon sort som inte blir så stora i storleken ?
        Är ju så sugen...

        Mvh Cassandra

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #5


          Jag hade 15 st VF Kachese och fick yngel av dem så nog går det ganska bra, men naturligvis mår de bättre med lite mer svängrum.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Tyvärr Cassandra...

            De är alla ganska snarlika i storlek och beteende. De kostar en del i inköp för att man ska ha dom i en större grupp och jag skulle inte riskera pengarna när förutsättningarna för misslyckande finns.

            Jag skulle föreslå dig att titta på Malawi istället. Faktiskt många arter där som kan vara nog så intressanta som Tropheus...och de är oftast färgstarkare. Om inte annat så är de absolut enklare att hålla än Tropheus.

            Kommentar

            • Cassandra
              Användare
              • december 2002
              • 152

              #7

              Tack för era svar. Det uppskattas.

              Har redan ett flertal akvarium med malawi i. Tyckte det skulle vara kul att prova med några Tropheus som omväxling.
              Tycker om deras utseende, det vackra "trubbiga" ansiktet.
              Läste Ralph´s medsända länk. Slutsatsen av detta torde vara att det blir mer eller mindre en chansning om det skulle funka eller inte.
              Vill bara passa på att berätta om en tjej jag känner som arbetar på akvariebutiken där jag bor. Hon har tre stycken Tropheus moliro, snart fullvuxna vilket kanske inte är så märkvärdigt MEN de går i samma kar som en tigerbarb, en eldstjärt, en papegojciklid samt diverse andra udda sällskapsfiskar. De trivs hur fint som helst och alla verkar acceptera varandra.

              Cassandra

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Är det inte det som är underbart med hobbyn? Att inget är det andra likt och att man kan höra hur många varianter av skötsel och kombinationer i akvariet som helst, och ändå -nästan oförklarligt-, fungerar det.

                Just att hobbyn är så oförutsägbar gör den extra attraktiv och intressant...och att man hela tiden har något nytt att lära sig.

                Kommentar

                • Cassandra
                  Användare
                  • december 2002
                  • 152

                  #9

                  Glömde också att skriva i mitt förra inlägg att tjejen med troffarna knappt har tid med sina fiskar. Vattenbyten kommer hon knappt ihåg när hon gjorde sist. Flera månader sedan, åtminstone ett par sade hon. Är det inte otroligt ? Inget att rekommendera men förvånas att de överlever i alla fall.

                  Mvh Cassandra

                  Kommentar

                  • Mcoist
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 154

                    #10


                    Är inte så inne i området troffar och så men skulle inte ett gäng Hästnosar kunna funka i ett 222liters har ju ochså så där lite roligt trubbig nos och har ett roligt simmbetende och parning med ägg ruvning av båda könen.

                    Även dessa är ju mycket vackra.
                    1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Är också rätt övertygad om att 10 troffar i ett 222-liters blir en massaker. Troffar är nåt så bisarrt som stimfiskar som verkligen, verkligen, hatar varandra.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Tropheus är inga stimfiskar och det är en stark överdrift att de "vekligen hatar varandra". De behövs hållas tätt i akvarium för att de är mer el. mindre aggressiva i sitt revirhävdande.Tuffa fajter blir det med jämna mellanrum men i en frisk & harmoniserande grupp skadas ingen allvarligt.

                        Cassandra; du kan ju köpa en troffe-grupp som ungdjur/yngel (dock fler än tio) som får växa upp tillsammans.När du märker att det börjar bli för trångt (när de är ca 6cm kanske)så har du säkert redan bestämt dig för ett större kar åt dom!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #13
                          låter klokt-skaffa en grupp yngel och låt dem växa upp tillsammans-sen när de blir könsmogna är du "fast" och skaffar ett större akvarium...sen vill jag tillägga att visst är tropheus intern-aggressiv men en fungerande grupp är det ganska lite aggression mest lite gruff

                          Kommentar

                          • waros
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 172

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av ozric

                            Tropheus är inga stimfiskar och det är en stark överdrift att de "vekligen hatar varandra".
                            Jag har alltid tänkt på troffar som stimfiskar, sen vad som krävs för att få kallas stimfisk vet säkert någon?

                            Kommentar

                            • Juanito
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 180

                              #15
                              Visst kan du få det att funka i ett så litet kar även om man inte kan rekomendera detta. Men jag har sett troffar gå i 120 cm långt kar och det har fungerat så... det är väl upp till dig. Om man börjar med yngel som här föreslås kan du säkert få det att fungera med minder än 10 i gruppen. Den grupp jag har som går på drygt 20 så har en gång påbörjats från ett enda par så allt är möjligt men kanske inte rekomenderbart.
                              juanito

                              Kommentar

                              Arbetssätt...