Synodontis Multiplanktatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flash
    Användare
    • september 2004
    • 31

    Synodontis Multiplanktatus

    Hej! Vi har skaffat oss en ny akvarium på 375l. Efter några dagar köpte vi några malawi fiskar och två gökmalar. Så jag undrar hur gökmalar ska få mat ? på tanke att jag matar försiktigt och det blir inte mat över kvar som flyter ner till bottnet för malawi fiskarna har ätit upp allt vid ytan. Därför funderar jag hur jag ska göra ? finns det en bra sätt att mata till gökmalar så de inte svälter sig ihjäl ? jag törs ju inte övergöda "fylla för mycket" för att det ska sjunka ner till bottnet för det blir ju smutsigt i vattnet, följden blir ju att det inte bryts som det ska pga fåtal bakterier hinner ej äta upp dom resten och då uppstår det ju nitrit efter några dagar.

    Dock undrar jag om det går bra att mata med "Green algae wafers" som innehåller spirulina, vitaminer a,d,e,c, protein 34% och mineraler 10%. För den ser ut som en tablett som alltid sjunker ner till bottnet. Kanske det skulle gå bra ? så gökmalar kommer fram och äter upp dom ?

    /Flash
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234

    Labidochromis Hongi 4+1
    Labidochromis Golden 3+1
    Metraclima röd zebra 3+1
    Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
    Cyrtocara moorii 3+2
    Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Absolut ingen expert på området men min erfarenhet säger mig att Synodontis inte har några problem med att så i sig mat. Mina simmar till och med upp till ytan och käkar pellets. När det fodras med räkmix så är de framme och slåss våldsamt om maten då också. Låt det går några dagar så tror jag det blir fart på dem och att de kommer att ta för sig när de vant sig vid sin nya miljö osv.

    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • tomppi
      Användare
      • november 2002
      • 22

      #3
      hej mina var nog utan mat i 2.3 veckor innan dom kom fram o. tog försig av räkmixen vid ytan.Nu är dom där först när det är matdags.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Är dessa trevliga ?? funderar starkt på att skaffa en, går de ihop med L-malar ?
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Yepp dom är väldigt roliga,Fast min vart rätt så slö med åldern och var då endast framme på nätterna men när den var mindre så var det alltid ut och "flabba" omkring,
          Går ihop med L-malar ? det finns juh ett par st sådanna vilken tänker du på ?

          Kommentar

          Arbetssätt...