Hur ser man skillnad på hane och hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mini
    Användare
    • september 2004
    • 46

    Hur ser man skillnad på hane och hona?

    Hej!

    Jag ska köpa två stycken nya mainganohonor till min hanne. Hur ser jag skillnad på dom? Butiken där jag ska köpa dom har bar yngel som är tre fyra centimeter stora. Vill inte komma hem med en hanne och en hona, eller än värre... två hannar....
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    De är väldigt svåra att se skillnad på, men man kan titta på buken en aning...den är vanligtvis aningen ljusare på honorna är vad de är på hanarna. Det är däremot verkligen svårt att enbart avgöra på den faktoren utan det bästa är att vända upp och titta på genitalerna.

    Kommentar

    • mini
      Användare
      • september 2004
      • 46

      #3
      Jag vet att på röd zebra så ska äggöppningen vara större på honorna än på hanarna, är det samma sak med maingano? Hörde en annan gång att det hade med äggmarkeringarna att göra, att hannen har men inte honorna.. Är det inte så så har jag ingen aning om det är en hanne eller hona jag har kvar nu... Men han eller hon, gräver väldigt mycket i akvariet... manligt beteende?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är ofta ett beteende hos hanar att gräva revir. En del säger att man kan titta på äggfläckar och det kan kanske vara en faktor också som man kan titta på...

        Om du har Maingano så råder jag dig att ha fler än tre (som jag förstått du tänkt ha). Detta pga att aggressionerna hos hanen skall vara mot fler så att han ibland låter vissa väl mobbade vara ifred emellan varven. Maingano är en tuff liten Malawi och den kan mycket väl decimera sin grupp om den är för liten.
        Det är inte helt fel att även skaffa fler hanar...

        Jag hade ett gäng på 9st Maingano en gång och gruppen fungerade riktigt bra. Jag hade nog fördelningen 4 hanar 5 honor.

        Hur stort akvarium har du?

        Kommentar

        • mini
          Användare
          • september 2004
          • 46

          #5
          det är på 240 liter, tänkte skaffa ett större... men det verkar som att vi måste flytta så då är det bäst att vänta och se hur stort jag får plats med....

          Kommentar

          • mini
            Användare
            • september 2004
            • 46

            #6
            hmmm, 250 är det visst....

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Att se skillnad på könen genom äggfläckarna är lite lurigt. Både hanar och honor kan ha äggfläckar. Hanarna brukar ha fler och hanar skall alltid ha äggfläckar. Finns kanske undantag, nån som vet?

              Om du har en näst intill vuxen fisk som inte har äggfläckar så bör det vara en hona.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Jag vill väll nästan påstå att det är omöjligt att se skillnad på dom när dom inte är större än 4 cm så rådet jag ger dig är att du skall köpa en 6-8 st och få en grupp som har betydligt större chans att fungera och plocka bort den eller dom so inte funkar.

                En mycket härlig fisk är det iallafall.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Jag har ett 10 tal Maingano och den enda skillnaden jag kan se på dom (utan att ha lyft upp dom) är just att vissa är något ljusare än medel och att några är betydligt mörkare. Menar ni alltså att det skulle vara sannolikt att den ljusa är en hona och dom andra är hannar? Kanske bäst att jag plockar upp dom och fotar..och lägger ut på nätet så ni får kolla.
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • mini
                    Användare
                    • september 2004
                    • 46

                    #10
                    hmmm... detta tål att tänkas på... men tack för tipsen! Byttorp! Lägg gärna upp bilderna!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...