Tropheops sp."chilumba" + ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apistos

    Tropheops sp."chilumba" + ?

    Hej!

    Jag är nybörjare inom malawiciklidernas värld. Efter att ha gjort ett besök i en lokal akvarieaffär fick jag upp ögonen för "trop.sp. chilumba", nu till min fråga. Jag har för närvarande ett tomt 222liters akvarium, skulle den här fisken funka i ett sådant? Och vilka eventuella medinvånare kan i så fall rekommenderas? ( golden?, saluosi? eller kanske ngn. auloncara?)

    Tacksam för svar/ Kristian
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jag skulle inte rekomendera den till ett såpass litet kar. Jag har själv arten i ett 375 liters, vilket funkar kanon. Den är rätt ordentligt aggresiv inom arten och 222 liter kan mycket väl innebära att honorna inte har någonstans att ta vägen.

    Ännu en anledning att inte ha dem är att de blir stora, ca 14 cm.

    Chilumban är en mycket vacker ciklid som går utmärkt i ett större kar. Du kan prova, men du borde nog göra upp med zoohandlarn om att du får komma tillbaka med dom om det inte funkar. Det känns som det kommer bli trångt, med tiden.

    Du skall inte ha någon annan gul fisk i karet om du har chilumba. Chilumba hanen och honorna kommer ge sig på dem. Dom bryr sig inte om andra arter så länge de inte är gula.

    Jag skulle satsa på Ps. saulosi i ditt kar eller någon annan mindre och snällare Mbuna, golden funkar givetvis. Med Saulosi skulle du kunna ha en aulonocara art.

    Ett alternativ är att köpa ett 375 liters, då rekomenderar jag chilumba mycket varmt!!!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    Arbetssätt...