galen blandning...... ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    galen blandning...... ?

    hej!

    Funderar på att ha en stor grupp demasoni (runt 25st). 3st Cyrtocara moorii samt 3st Frontosor.
    På detta kanske 2-3 arter till med mbunas.

    Jag vet att detta låter kanske helt galet men jag vill veta vad ni tycker ?

    Karet i fråga är 720L.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Stora frontosor kan klippa en demasoni med lätthet. Det kan bli väldigt dyrt i längden: ) Personligen är jag ingen fantast av att blanda malawi och tanganyika. Men känner du för att testa så kör på. Detta är ju endast min uppfattning av det hela.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • zoomi
      Användare
      • september 2004
      • 142

      #3
      Mmm frontoser kan ju bli upp till ca 25cm och demasoni max 8 cm, Demasoni är ju kända för att vara aggresiva och väldigt känsliga. Fast.. 720 liter är ju mycket så att fontoserna kanske väljer sitt revir och läter malawina vara. Hade varit en fin blandning annars!
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

      Kommentar

      • WhiZpEr
        Användare
        • juli 2004
        • 103

        #4
        tack för svaren!

        egentligen vill jag inte heller blanda malawi med tang. men blir det en fungerande rolig blandning så kan det ju vara kul att testa.

        men förutom demasoni kan man ha lugna malawi eller bara tuffa malawi med frontosor ?

        sen tänkte jag om frontosorna är små och växer upp med malawi och vet att den får räkmix varje dag borde den inte låta bli andra fiskar då ?

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          För en massa år sen hadde jag fullvuxna frontosor ensamma i ett 400 l kar-jag hadde dessutom några mbuna-kar och pga platsbrist flyttade jag en del malawi bla melanochromis auratus till frontosa-karet, jag tänkte att frontosorna är tillräckligt stora och blir därmed inte attackerade-men jag kunde inte ha haft mer fel!! Auratusarna var hetsiga (som vanligt) och jag minns speciellt en hanne som nästan dödade en frontosa! den bet den upprepade gånger i gälarna-otäckt-efter den erfarenheten har jag aldrig blandat mbunas (de mer aggressiva arterna) med tanganyika

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av zoomi

            Mmm frontoser kan ju bli upp till ca 25cm och demasoni max 8 cm, Demasoni är ju kända för att vara aggresiva och väldigt känsliga. Fast.. 720 liter är ju mycket så att fontoserna kanske väljer sitt revir och läter malawina vara. Hade varit en fin blandning annars!
            men här har vi ju killen som kan allt! Frontosor kan lätt bli över 30-35cm om de får utrymme och mat....

            kan ju säga att om min 12cm's Aulonocara Benga (som är känd för att vara "fredlig") kan trycka i sej en 4cms fisk, så kan en 35cm's Frontosa (som är en fiskätare) lätt trycka i sig en 8cm demasoni...

            Jag skulle då inte ha stora lugna graciösa frontosor med "stressmbuna", och dessutom tror jag precis som spec "mats" att många mbuna arter lätt skulle stressa/jaga ihjäl en frontosa (trots storleks skillnaden).

            Ne skippa mbunan och satsa på lite lugnare och större fiskar.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • WhiZpEr
              Användare
              • juli 2004
              • 103

              #7
              är C.Moorii lämpligare att ha med mbunas ?

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Absolut!,

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  C.Moori fungerar bra med Mbunas. Risk föreligger dock där med, men inte alls i samma utsträckning som t ex vid blandning med Frontosa.

                  C.Moori blir dock rejält stora också, men de växer relativt sakta.

                  Om jag vore du så skulle jag satsa på icke mbunas arter. Det skulle vara snyggt tillsammans med Frontosa och Moori!

                  Kommentar

                  • WhiZpEr
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 103

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    C.Moori fungerar bra med Mbunas. Risk föreligger dock där med, men inte alls i samma utsträckning som t ex vid blandning med Frontosa.

                    C.Moori blir dock rejält stora också, men de växer relativt sakta.

                    Om jag vore du så skulle jag satsa på icke mbunas arter. Det skulle vara snyggt tillsammans med Frontosa och Moori!
                    okej, tänker du på Haplochromis fiskar då eller ?
                    Vill ju gärna ha lite demasonis och kanske lite golden och lite mer mbunas. Men vill samtidigt ha några stora graciösa fiskar !

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jo min tanke var åt "haplis" hållet.

                      Haplochromis är egentligen en felaktig benämning på "icke mbunas" som fortfarande används (även av mig).

                      Det är svårt att ha mbunas med Frontosor. De passar antingen dåligt ihop storleksmässigt eller rent beteendemässigt. Jag skulle inte blanda med annat än högst en mbuna art i sådana fall...eller plocka bort Frontosa om du hellre vill ha fler mbunas.

                      Frontosa är en Tanganyika art och där har jag min lilla alldeles egna policy att inte blanda dessa "whatsoever". Men det är upp till var och en att avgöra vad de själva anser...
                      Rent teoretiskt fungerar det då de har liknande krav på vattnet, säkerligen då även praktiskt. Fast inte för mig...

                      Fast å andra sidan så kanske jag borde släppa den policyn då jag vill ha Malawi...och Tanganyika...men har endast ett akvarium. Ibland känns det OERHÖRT hårt att behöva prioritera någon av dessa grupper.

                      Kommentar

                      • black_parkas

                        #12
                        Skippa Demsoni så slipper du bekymmer säger jag...
                        Satsa hellre på Maingano med samma färger men än mycket tåligare fisk!

                        Demsoni-hysterin för ca 5 år sedan gjorde att de flesta avelslinjer idag är helt förstörda, fiskarna var ju trots allt ganska bräckliga och egendomliga från början, sedan all hets-odling på det och du har en enormt klen fisk, dock fortfarande aggressiv. Finns mängder med lika fina fiska som är billigare men som är lika fina och som du slipper köpa nya av hela tiden..

                        Kommentar

                        • Mcoist
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 154

                          #13


                          DEt går fin fint att blanda frontosor med vissa arter av mbunas har det själv i 3 olika kar så det är inga problem.

                          Men observera vissa arter demasoni skulle jag nog inte rekomendera men det fins bara ett sett att veta genom att testa jag har haft mbunas som är grymt aggresiva tillsammans med frontosor utan att dom brytt sig om varandra. Däremot har jag haft mbunas som oftast är fredliga som varit rena djävlarna mot frontosorna då har dom fått ryka bort.

                          Men över lag kan man säga att aggresiva mbunas hannar ofta ser dom större frontosorna som ett hot vilket gör att dom slåss med frontosorna där ofta frontosorna får dra det sista strået på grund av deras lugna stil att hellre simma undan.

                          Frontosorna i sin del har jag aldrig varit med om att nogon mbunas har blivit uppäten men visst kan det hända det skall man vara medveten om en vuxen frontosa kan lätt äta upp vilken vanlig mbunas som hällst om den vill mina fiskar vet väll att det kommer mat nerdimpandes varje morgon och kväll.

                          Många mbunas är enbart agresiv gentemot artfränder då frontosorna ser väldigt olika ut så blir det ofta att dom struntar i frontosorna.

                          Jag är en kille som älskar frontosor vilken jag tycker är den vackraste och mest praktfulla fisken däremot är jag inte så där jätte glad över resten av tanganyika sjöns fiskar då jag föredrar malawi ciklidernas vackra färger därför blandar jag mina fiskar sjöarna i mellan.

                          Har fått mycket beröm över mina akvarier och även en del ord som hur kan du blanda det är ju snästan olagligt. Men smaken är som baken sketen.

                          Så blanda du om du vill det men tänk på fiskarna alla fiskarna i karet skall må bra.
                          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                          Kommentar

                          • Mcoist
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 154

                            #14
                            Kom på en sak till frontosor funkar bäst i grupp med 4 eller fler annars risk för hackkycklingar.
                            1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                            Kommentar

                            • WhiZpEr
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 103

                              #15
                              okej, men c.moorii och mbunas är en helt annan historia eller ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...